خبرگزاری کار ایران

سیف در پاسخ به ایلنا:

بانک مرکزی در حال منسجم کردن لیست بدهکاران بانکی‌ است

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۷۹۲

خوشبختانه رابطه خوبی میان ما و مراجع قضایی وجود دارد و مصمم هستند تا کمک کنند مسائل نظام بانکی را هر چه زودتر حل کنیم و این همراهی ادامه دارد.

رییس بانک مرکزی تعامل بانک‌ها با قوه‌قضاییه در ارتباط با مسئله بدهکاران بانکی را خوب ارزیابی کرد و گفت: قوه‌قضاییه اگر نقصی در لیست بدهکاران بانکی وجود دارد آن را به ما ارائه می کنند و ما نسبت به اصلاح وشفاف سازی آن اقدام می‌کنیم و بانک مرکزی در این میان در حال منسجم کردن آنها ست.

به گزارش خبرنگار ایلنا ولی الله سیف در حاشیه سومین نشست استانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده که لیست بدهکاران ارائه شده از سوی بانک مرکزی ناقص است وما در حال تطبیق این لیست با لیست خودمان هستیم برنامه شما در رابطه با بدهکاران بانکی چیست: گفت: ‌خوشبختانه رابطه خوبی میان ما ومراجع قضایی وجود دارد ودستگاه قضایی نیز همکاری خوبی با ما دارند ومصمم هستند تا کمک کنند مسائل نظام بانکی را هر چه زودتر حل کنیم و این همراهی ادامه دارد.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: آنها اگر نقصی وجود دارد به ما ارائه می کنند و ما نسبت به اصلاح وشفاف سازی آن اقدام می‌کنیم و بانک مرکزی دراین میان در حال منسجم کردن آنها ست.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به طرح خروج غیر تورمی از رکود آیا تسهیلاتی به واحدهای تولیدی داده شده است؟، اظهار داشت: نظام بانکی هر روز پرونده های تسهیلاتی بسیاری را مورد تطبیق قرار می دهد ولی برای حال آن نیاز به پیش شرط هایی است. با این همه در صورتی که این شروط در دستور کار قرار گیرد به طور حتم پیگیری این مسئله سریع تر انجام خواهد شد.

سیف با بیان اینکه یکی از مباحثجدی بسته خروج از رکود، بحثتامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است، تصریح کرد: من از استانداران محترم تقاضا کردم که لیست بنگاه‌های اقتصادی که نیازمند سرمایه در گردش هستند تا خط تولیدشان صددرصد مورداستفاده قرار گیرد را به ما معرفی کنند که چند استان این را کرده‌اند و ما منتظر مابقی استان‌ها هستیم.

وی افزود: اگر موردی وجود دارد که فکر می‌کنند مشکل، ‌ مسئله سرمایه در گردش نیست باید‌آن مشکلات را به ما منعکس کنند و اگر ما تایید کردیم آن بنگاه‌ها را صدا می زنیم و به آنها توضیحاتی می دهیم وواحدهایی که مشکل آنها سرمایه در گردش است را در اسرع وقت با اولویت بندی مشکلشان را حل می کنیم.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه از زمان تصویب، چقدر تسهیلات به و احدهای تولیدی پرداخت شده است؟، یاد آور شد: این تسهیلات به شکل روزمره پرداخت می شود و در سال ۹۳ قرار است ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات جدید بدهیم که ۵۰درصد آن متعلق به حفظ وضع موجود است به طوری که سرمایه درگردش به واحدهایی داده می شود که قبلا تسهیلات گرفته بودند و آن تسهیلات را باز گردادنده بودند و مجددا درخواست تسهیلات کرده اند و۱۴۰میلیارد تومان تسهیلات جدیداست که باید تا پایان سال پرداخت شود.

سیف با تاکید براین که در سال ۹۳ اولویتی برای شروع پروژه های اقتصادی جدید نداریم، خاطر نشان کرد: دلیل این امر آن است که می خواهیم توان موجود به مصرف واحدهایی که چرخه تولید دارند، اما توان سرمایه در گردش ندارند برسد و اولویت بعدی ما پروژه های نیمه تکمیلی است که با حجم محدودی از سرمایه می توانند به چرخه تولید بازگردد.

وی درباره هدف از کاهش نرخ سپرده های قانونی، بیان کرد: نرخ سود سپرده ها ۱۳.۵ درصد است که البته ۲درصد در اختیار بانک ها برای تامین نقدینگی شان قرار گرفته و نرخ سپرده ها هم خیلی کاهش نیافته است و این به این دلیل خواهد بود که بانکها در جهت ماموریتهایشان در سال ۹۳ ایفای نقش کنند.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص استقلال بانک مرکزی، گفت: خوشبختانه ظرف یکسال اخیر عملکرد دولت این را نشان می دهد که دولت به هیچ وجه نیاز به منابع بانک مرکزی ندارد و سعی می کند با تحلیل های کارشناسی نسبت به حل وفصل مسائل اقدام کند.

سیف با اشاره به پروژه مسکن مهر، عنوان کرد: یکی از پیچیده ترین موارد که در گذشته وجود داشت مسکن مهر بود که از حساسیت بالایی هم برخوردار بوده است واصرار دولت برای عدم استفاده از منابع بانک مرکزی منجر به این شد تا هم پروژه مسکن مهر ادامه یابد و هم استفاده از منابع بانک مرکزی قطع شود و این برخوردها موجب شده است تا استقلال و انضباط بانک مرکزی شکل بگیرد.

در ادامه خبرنگاری پرسید آیا همگام با کاهش نرخ تورم شاهد حذف صفر از پول ملی خواهیم بود یا خیر؟ و سیف پاسخ داد: ‌ این اقدامی است که باید حتما اتفاق رخ دهد ولی بررسی ما نشان می د هد که باید صبر کنیم تا تورم تک رقمی شود و در شرایط با ثبات این کار را کنیم.

وی اظهار کرد: در شرایط باثبات باید چند اقدام صورت بگیرد که یکی از آنها حذف سه صفر یا چهار صفر است و دیگری نیاز کشور به قد اسکناس متناسب با شرایط آن روز خواهد بود که تصمیم آن گرفته می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز