خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

شاپرک پول نقد را جایگزین کارت بانک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۰۲۶

بر اساس طرح جدیدی که شرکت شاپرک مطرح کرده است این شرکت بنا دارد از ابتدای آبان ماه مغازه دار را مجبور به پرداخت کارمزد کند و در صورت اجرایی شدن این طرح پول نقد جایگزین کارت بانک خواهد شد.

بر اساس طرح جدیدی که شرکت شاپرک بنا دارد از ابتدای آبان ماه عملیاتی کند؛ مغازه دار مجبور به پرداخت کارمزدی است که پیش‌از این توسط بانک مرکزی پرداخت می‌شد اما این طرح این شبهه را به وجود می‌آورد که آیا مغازه داران مردم را مجبور به گرفتن پول نقد می‌کنند و یا دوبرابر کارمزد پرداختی را از مشتریان مطالبه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به گفته مدیر عامل شرکت شاپرک، بر اساس طرحی که در شرکت شاپرک در حال بررسی است قرار بر این است که پایانه‌های فروش و نظام کارمزد در آبان ماه سامان‌دهی شود و گرفتن کارمزد از صاحبان کارت‌خوان‌ها که‌‌ همان مغازه‌دار‌ها و فروشگاه‌ها هستند یکی از طرح های این سامان‌دهی خواهد بود. با این تفاسیر چند فرضیه به وجود می‌آید، اول اینکه مغازه دار‌ها دیگر رغبتی برای داشتن کارت‌خوان در مغازه خود نخواهند داشت و مشتریان را برای گرفتن پول نقد به طرف عابربانک‌ها راهنمایی می‌کنند و مردم از این پس باید با کیف پول‌های پر پول پا به مغازه‌ها بگذارند که این امر در تضاد با بانکداری الکترونیک و عدم حمل پول نقد است، لذا راه‌اندازی هم‌زمان کیف پول الکترونیکی که مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی قول آن را در سال آینده داده است ‌می‌تواند از اثرات روانی این مسئله بکاهد.

اما فرضیه دوم؛ از آن‌جا که مغازه داران حاضر نیستند از جیب مبارک حتی یک ریال پرداخت کنند دو برابر کارمزد پرداختی را از مشتریان خود خواهند گرفت. این سئوال را که ممکن است برخی مغازه‌داران برای پرداخت کارمزد مقاومت کنند و مردم را مجبور به گرفتن پول نقد کنند را با محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک مطرک کردیم و او در پاسخ به ایلنا می گوید: روی این مقاومت‌ها نیز بررسی‌هایی صورت گرفته است ونسبت به حجم خریدهایی که اتفاق می‌افتد و برنامه‌ای که روی مانده‌گیری دیده‌ایم ممکن است یک افت کوتاهی باشد اما به روال سابق و حجم واقعی باز خواهد گشت.

وی با بیان این مطلب که این دستگاه‌ها برای مغازه‌داران ایجاد اطمینان کرده است، می افزاید: صاحبان کارت‌خوان باید به این پایانه‌ها به‌عنوان یک گاوصندوق مطمئن که از پول‌های آن‌ها نگهداری می‌کند نگاه کنند به علاوه اینکه خرید با کارت موجب راحتی و آسایش مردم را فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت شاپرک بیان می دارد: طبیعتا در چنین بازاری مغازه‌ای که دستگاه POS نداشته باشد مشتری خود را از دست خواهد داد زیرا مردم نمی‌توانند با جیب پر پول برای خرید بروند و ترجیح می‌دهند از مغازه‌ای که آسایش بیشتر آن‌ها را فراهم می کند، خرید کنند.

قادری با بیان این مطلب که ضمانت اجرایی در طرح دیده شده است، می گوید: مردم با کارت خرید خواهند کرد و مغازه داران نیز ناگزیر به داشتن پایانه‌های فروش هستند.

مدیرعامل شرکت شاپرک در خصوص سرویس‌دهی ضعیف دستگاه‌های کارت‌خوان و نارضایتی مردم نیز می افزاید: با پیش‌بینی‌هایی که انجام داده‌ایم قرار بر تشدید نظارت بر روی سرویس‌دهی و در طرحی که از اول آبان ماه اجرایی می‌شود رقابتی است لذا شرکت‌ها و بانک‌هایی برنده نهایی هستند که بتوانند سرویس بهتری ارائه دهند و پذیرندگان را ترغیب برای داشتن حساب در آن بانک کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز