خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد ودارایی خبرداد:

چین بازار هدف صادرات ایران / گمرک پیشگام بهبود فضای کسب‌وکار

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۷۳۴

براساس اعلام سازمان تجارت جهانی ایران در شاخص توانمندسازی تجاری بین ۱۳۸ کشور جهان دارای رتبه ۱۳۱ است، همچنین در تجارت فرامرزی بین ۱۸۳ کشور رتبه ۱۵۳ رابه خود اختصاص داده است / زمان ترخیص کالا در واردات به ۸ ساعت و در صادرات به ۶ ساعت کاهش پیدا کرده است.

وزیر اقتصاد ودارایی با بیان این مطلب که چین تنها ۳۰ درصد کل تولید درکشور مصرف می‌کند گفت: مردم این کشور با وجودداشتن نرخ رشد اقتصادی بالا ازنازل‌ترین رفاه برخوردار هستند که بنا به گفته مسوولین چین قراراست میزان مصرف مردم افزایش پیدا کند و ایران باید این فرصت مغتنم شمرده و برای صادرات کالا به این کشور اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی طیب نیا وزیراقتصاد و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه جامع گمرک با بیان این مطلب که کشورما دریک منطقه ممتاز و استراتژیک قرار دارد، گفت: ما با دراختیار داشتن خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال دارای استعدادهایی برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی منطقه هستیم.

وی افزود: ما در یک چهارراه قرار داریم که در یک مسیر از شرق به افغانستان و پاکستان و در غرب ترکیه و عراق زمینه اتصال کشورهای غربی به شرقی همچنین شمال به جنوب و کشورهای آسیایی مرکزی به دریای خزر وعمان فراهم کنیم.
وزیراقتصاد و دارایی با اشاره به اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی افزود: در این اسناد علاوه بر رشد اقتصادی مستمر که دارای ویژگی‌های درون زا است باید رشدی برون زا نیز مد نظر قرارگیرد.

طیب نیا افزود: سعی ما بر این است که از ظرفیت‌های بین المللی برای ارتقای بهره وری رشد اقتصادی استفاده کنیم.

وی گسترش ترانزیت را جهت گسترش توسعه صادرات از اهداف دولت عنوان کرد و افزود: ما باید از پتانسیلهایی که در مرزهای مانند کشور عراق وجود دارد استفاده لازم را بکنیم این کشور با درآمدهای نفتی فراوان و نیاز به ساخت و ساز برای ما بازار هدف مناسبی به شمار می‌رود که با صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های ساختمانی از ظرفیت‌های این کشور استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی هند و چین را نیز برای توسعه تجارت و صادرات مهم دانست و ادامه داد: چین با وجود اینکه دارای رشد نرخ اقتصادی بالااست چون وابسته به صادرات است در مقابل نوسانات کشور‌ها شکننده است.

وزیر اقتصاد ودارایی با بیان این مطلب که در چین ۳۰ درصدکل تولید کشور چین در داخل کشور مورداستفاده قرار می‌گیردتصریح کرد: این میزان نسبت به کل کشورهای جهان از پایین‌ترین جایگاه برخورداست و رفاه و مصرفمردم چین بسیار نازل است. و مردم از منافع رشد اقتصادی بالا بهره‌مند نمی‌شوند.

وی با بیان این مطلب که چین تصمیم دارد سهم مصرف خود را افزایش دهد گفت: ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و از طریق صادرات با این کشور همکاری داشته باشیم.

وزیر اقتصاد و دارایی در مقابل پتانسیلهای موجود به مشکلات زیادی که در زیر ساخت‌ها داریم اشاره کرد و افزود: ما در زیرساخت‌ها محیط و فضای کسب کار به ویژه در تجارت فرامرزی هستیم و براساس اعلام سازمان تجارت جهانی ایران در شاخص توانمندسازی تجاری بین ۱۳۸ کشور جهان دارای رتبه ۱۳۱ است، همچنین در تجارت فرامرزی بین ۱۸۳ کشور رتبه ۱۵۳ رابه خود اختصاص داده است.
وزیر اقتصاد ودارایی با بیان این مطلب که در تجارت فرامرزی درداخل کشور و در حوزه تجارت فرامرزی با مشکلاتی زیادی روبرویم افزود: اکنون صرفا نتیجه عملکرد یک دستگاه نیست گمرک یکی از چند دستگاهی است که در تجارت فرامرزی دخیل است و به تنهایی نمی‌تواند موجبات اصلاح ایران را در تجارت فرامرزی فراهم کند.

وی افزود: گمرک می‌تواند به عنوان یک پیشگام نسبت به بهبود فضای کسب و کار در حوزه تجارت خارجی باشد و به دنبال آن دیگردستگاه‌ها نیز وارد عمل شوند.

وی با بیان این مطلب که گمرک با نوسازی و استفاده از روش‌های نوین توانسته گام معنی دار در فضای کسب و کار درتجارت خارجی(واردات و صادرات) برداشته است دامه داد در حال حاضر صادرکنندگان در شرایط مناسب تری اقدام به صادرات کالای خود می‌کنند که باید سایر دستگاههای دخیل در تجارت خارجی نیز اقدامات لازمی رابرای بهبود این فضابردارد.

وزیر اقتصاد و دارایی که ازگمرک مرزبان اقتصادی و تجاری نام برد و افزود: وزارت اقتصاد در سال ۹۳ برای هر یک از ۲۲ دستگاه تابع خود یک سند راهبردی جامعه و عملیاتی تدوین کرده است که گمرک نیز از آن مستثنی نیست.

وی تعداد دروازهای مرزی ایران با همسایگان را ۹ دروازه مشترک اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر زمان ترخیص کالا در واردات به ۸ ساعت و در صادرات به ۶ ساعت کاهش پیدا کرده است همچنین درهزینه ترخیص کالاهای وارداتی به ۲۰۰ دلار وکالاهای صادراتی به ۱۵۰ دلار یافته است.

وی گفت: درتجارت فرامرزی در نظر داریم شاخص مربوطه را تا سال ۹۶ دو رقمی کنیم و همچنین تا سال ۱۴۰۴ در منطقه مقام اول را داشته باشیم.

همچنین در لجستیکی رتبه سوم را در جهان را برای گمرک در برنامه‌های خود گنجانده‌ایم.
وزیر اقتصاد ودارایی ادامه داد: تعداد اسنادگمرکی قرار است در سال ۹۶ در واردات به ۵ سند و صادرات به ۲ سندکاهش پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز