خبرگزاری کار ایران

گزارش بانک جهانی از وضعیت اشتغال در ابران؛

بانک جهانی هم آمار نوبخت را قبول ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۳۹۳

یکی از مهم‌ترین شعار‌های رئیس دولت یازدهم در زمان انتخابات ریاست جمهوری اشتغال برای جوانان و افراد بیکار بوده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش برای دولت ایران ایجاد اشتغال در کشوری است که ۶۰ درصد جمعیت آن زیر ۳۰ سال سن دارند و اکنون با کمک ماهیانه ۱۵ دلاری دولت " یارانه " زندگی می‌کنند.

شاید مهم‌ترین خبر اقتصاد در چند روز اخیر آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی دولت و رئیس جمهور در خصوص رشد اقتصادی، میزان تورم و آمار بیکاری بوده است. آماری که حتی صدای اقتصاد‌دان‌ها و کار‌شناسان طرفدار دولت را در آورده است تا بدان جا که رفتار این دولت را مشابه دولت قبلی می‌دانند که سعی دارد با جابه جایی مولفه‌ها آمار اقتصادی را مثبت جلوه بدهد.

فرشاد مومنی استاد دانشگاه علامه در همایش آموزش و پژوهش در علم اقتصاد ایران با زیر سوال بردن این اعداد و ارقام می‌گوید نمی‌دانیم حالا باید عزا بگیریم یا شادی کنیم. مطابق این آمار جمعیت بیکار ما اینقدر پولدار شده‌اند که حتی دیگر دنبال کار نیستند یا از بس دنبال کار گشته‌اند خسته شده‌اند و برای همین دیگر جزو بیکاران به حساب نمی‌آیند.

نهال این تغییر مولفه‌ها در زمان دولت احمدی‌نژاد کاشته شد درسال ۸۳ برای محاسبه آمار بیکاران در کشور این فرمول رعایت می‌شد که هر کسی که ۴۸ ساعت در هفته کار کند شاغل محسوب می‌شد اما در کوران انتخابات سال ۸۸ احمدی‌نژاد برای مثبت نشان دادن فعالیت‌های اقتصادی دولت خود این رقم را به ۲ ساعت در هفته کاهش داد تا بتواند درصد بیکاری را پایین بیاورد اما اکنون معلوم نیست سخنگوی دولت که خود از مردان اقتصادی است چگونه به عدد ۹.۵ درصدی رسیده است. آنهم در حالیکه به گفته مددی، عضو کمیسیون صنایع مجلس ۸۵ درصد از واحد‌های تولیدی بخش خصوصی تعطیل شده‌اند. جدا از کار‌شناسان و اقتصاددان‌های داخلی، سازمان‌های بین المللی اقتصادی نیز ارقامی متفاوت با ادعای دولت بیان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بانک جهانی در گزارشی نسبت به خروج ایرانیان از کشور خود جهت پیدا کردن فرصت شغلی اشاره کرده است. به گزارش این بانک سالیانه ۱۵۰ هزار ایرانی جهت جستجوی کار و یا پیدا کردن فرصت شغلی بهتر از کشور خارج می‌شوند. در گزارش این بانک خروج از کشور به لحاظ پیدا کردن کار هر سال بیشتر می‌شود در حالیکه پیش بینی می‌شود تعداد افراد بیکار در سال آینده میلادی به ۱۰ میلیون نفر برسد.

این در حالیست که یکی از مهم‌ترین شعار‌های رئیس دولت یازدهم در زمان انتخابات ریاست جمهوری اشتغال برای جوانان و افراد بیکار بوده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش برای دولت ایران ایجاد اشتغال در کشوری است که ۶۰ درصد جمعیت آن زیر ۳۰ سال سن دارند و اکنون با کمک ماهیانه ۱۵ دلاری دولت " یارانه " زندگی می‌کنند.

بنا بر این گزارش هر سال ۷۵۰ هزار نفر به جمعیت جویای کار افزوده می‌شود در صورتی که به خاطر رکود اقتصادی و اعمال تحریم‌ها که سبب تعطیلی اکثر واحد‌های تولیدی شده است به این جمعیت کارگران از کار بیکار شده نیز اضافه می‌شوند. بر همین اساس اگر دولت می‌خواهد به برنامه خود که رساندن درصد بیکاری به ۷ درصد تا پایان سال ۲۰۱۵است برسد ناگزیر است ۸میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند. نکته جالب توجه این است که بانک جهانی بر خلاف رقم اعلام شده از سوی دولت درصد بیکاری در حال حاضر را ۲۰ درصد اعلام کرده است.

گزارش: بسیم لاله

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز