خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

رشد۴۳ درصدی چک های برگشتی

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۶۰۹

میزان چک‌های برگشتی در سال ۸۸ حدود پنج میلیون چک گزارش شده است که با یک حساب سرانگشتی میزان چک برگشتی هر روز با احتساب تعطیلات حدود ۱۳ هزار چک می‌شود و به نسبت چک‌های برگشتی کنونی که روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار مورد اعلام شده است حدود ۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

گویی تبعات منفی اقتصادی ۸ سال دولت محمود احمدی‌نژاد پایان ندارد و به گفته قدیمی ها هر دم از این باغ بری می‌رسد به طوری که یا هر روز اخباری از فساد‌های میلیاردی مدیران اجرایی دولت گذشته در رسانه ها منتشر می‌شود و یا خبر‌هایی از بدهکار شدن و ورشکست شدن مردم عادی به گوش می رسد که رشد ۴۳ درصدی چک‌های برگشتی در روزهای اخیر نسبت به میزان چک‌های برگشتی سال ۸۸ سندی است برای اثبات این حرف.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی میزان چک‌های برگشتی در سال ۸۸ حدود پنج میلیون چک گزارش شده است که با یک حساب سرانگشتی میزان چک برگشتی هر روز با احتساب تعطیلات حدود ۱۳ هزار چک می‌شود.

این در حالی است که محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی اخیرا میزان چک‌های برگشتی را به‌طور متوسط روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار چک اعلام کرده است و براساس این حرف در این سال‌ها میزان چک‌های برگشتی حدود ۴۳ درصد رشد داشته است.

شاهین شایان آرانی، کار‌شناس امور بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزایش چک برگشتی را یک عارضه دانست و بیان می دارد: این اتفاق از نتایج رکود است که خود به تشدید آن نیز دامن می‌زند که موجب کاهش نرخ رشد اقتصادی و درآمد‌ها می‌شود.
وی با تاکید بر پایین آمدن چرخش مالی و نقدینگی در اقتصاد، می افزاید: از دیگر تبعات بالارفتن میزان چک‌های برگشتی از میان رفتن اطمینان بین مردم، سوق پیدا کردن معاملات به صورت نقدی و کاهش مبادلات است.

البته باید توجه داشت که از سوی دیگر بانک مرکزی به منظور کاهش بی‌اعتمادی مردم که به دلیل افزایش چک‌های برگشتی بر بازار حاکم شده بود طرح چک الکترونیکی(چکاوک) را مطرح کرد که تا کنون در ۴ شهر به طور آزمایشی اجرایی شده است.

دبیرکل بانک‌مرکزی درباره زمان اجرای این طرح می‌گوید: با توجه به گستردگی شبکه بانکی‌ اجرایی شدن این طرح در تمام استان‌ها به طور یکجا ممکن نبود و از اول مهرماه امسال در چهار استان به صورت آزمایشی اجرا شده است.

احمدی ضمن اشاره به اینکه پیش از این بنا بود پردازش کامل چک‌ها در سامانه چکاوک از آذرماه اجرایی شود، می افزاید: به دلیل تعداد بالای شعب برخی از بانک‌های بزرگ، تعدادی از بانک‌ها درخواست تمدید مهلت را به بانک مرکزی ارائه کردند و بعد از بررسی‌های زیاد در ‌‌نهایت قرار شد که دو ماه دیگر این تصمیم به تعویق بیفتد بنابراین تا بهمن‌ماه و یا اسفند‌ماه سال جاری پردازش کامل چک‌ها در چکاوک انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ با اجرای این طرح چک‌ها به صورت متحدالشکل، طراحی می‌شود و از سوی بانک مرکزی منتشر خواهد شد، که ویژگی‌های ظاهری، امنیتی و مشخصات این چک‌های الکترونیکی طراحی شده است یکی از ثمرات مکانیزه کردن فرایند‌ها علاوه بر سهولت و تسریع انجام کار‌ها، امکان کنترل، نظارت و جلوگیری از سوء استفاده‌های افراد سود‌جو است، تلاش بانک مرکزی این است که با سیاست چکاوکی، امکان سوء استفاده را از نقطه آغازین درخواست مشتری برای دریافت دسته چک تا نقطه پایانی یعنی تسویه بین بانک و مشتری را به حداقل برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز