خبرگزاری کار ایران

محمدباقر نوبخت؛

سازمان مدیریت و برنامه ریزی چابک می شود / ارائه لایحه بودجه به مجلس در زمان مقرر

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۰۲۷

سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دوره جدید با فعالیت متفاوت، چابک تر خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دوره جدید با فعالیت متفاوت، چابک تر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمد باقر نوبخت با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که شامگاه دوشنبه از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: رییس جمهوری ۱۷ مهر امسال طی پیشنهادی در زمینه احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، موافقت کرد که این سازمان مجددا شکل گیرد.

وی یادآور شد: وقتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شد دو امر برنامه ریزی و مدیریت به یک فرد سپرده شد و رییس جمهوری تاکید داشت که مدیریت یکسانی در این دو بخش وجود داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری توضیح داد: مجلس برای احیای این سازمان طرحی را تصویب کرد که این طرح از سوی شورای نگهبان مورد تصویب قرار نگرفت چراکه مجلس نمی تواند در بخشی که اختیار آن برای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده، ورود کند.

نوبخت اظهار کرد: قرار ما بر این نیست عینا به همان سازمان برگردیم بلکه بنای ما ایجاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت چابک، فعال و نظارت گر است.

وی اظهار امیدواری کرد که سرانجام کار این سازمان ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری درباره تحویل بودجه ۹۴ در موعد مقرر به مجلس اظهار کرد: ستاد بودجه بعد از ابلاغ رییس جمهوری فعال شده و چهارشنبه گزارش اولیه درباره بودجه به دولت ارائه می شود.

نوبخت تاکید کرد: دوم آذر پیش نویس بودجه ۹۴ به دولت تقدیم و در وقت قانونی لایحه بودجه به مجلس محترم ارائه می شود.

وی گفت: بودجه طبق تعریفی که در ماده یک محاسبات عمومی دارد سندی عمومی از منابع و مصارف یکساله است. همچنین این منابع و مصارف در جهت اهدافی است که دولت آن را پیگیری می کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری یادآور شد: روزی که بودجه ۹۳ به مجلس ارائه می شد رییس جمهوری اهداف بودجه را اعلام کرد که شامل کاهش نرخ تورم بود و امروز که نیمی از سال گذشته شاهد نرخ ۱۹ درصد تورم هستیم.

نوبخت ادامه داد: آنچه رییس جمهوری در کنار تورم مطرح کرد خروج از رکود و رشد اقتصادی بود و همه منابع بودجه، در این بخش صرف شد.

نوبخت در ادامه توضیح داد: دولت ۱۳ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کرد در واقع با بازگشت ۱۲ هزار میلیاردی که اسفندماه داده بودیم و در آن ایام جذب نشده بود، در مجموع دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی سرمایه گذاری کرد.

وی تاکید کرد: ۱۱۳ هزار میلیارد تومان بانک ها در این بخش تسهیلات دادند که این رقم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافت و حدود ۶۰ درصد منابع و تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری اظهار کرد: این شرایط موجب شد ما ۴.۶ درصد رشد داشته باشیم و ۴۰۰ هزار فرصت شغلی بدست آوردیم و میزان سرمایه گذاری موجب شد در هدف دوم یعنی خروج از رکود اقتصادی موفق باشیم.

نوبخت با بیان اینکه در لایحه رییس جمهوری به مجلس در بودجه ۹۳ دو موضوع دیگر به عنوان هدف ذکر شده بود گفت: یکی از این اهداف، مسکن مهر بود و تلاش کردیم با بخشی از کمک دولت به زیرساخت ها، این بخش را به سرانجام برسانیم. همچنین وام ۵۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن به منظور تحقق این هدف در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در زمینه یارانه ها نیز مبالغی که دولت قبل می پرداخت قطع نکردیم. البته اگر از ابتدا ما در این بخش وارد می شدیم این گونه اقدام نمی کردیم و معتقدیم باید در زیرساخت ها اصلاح انجام می شد که اینکار را انجام دادیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تاکید کرد: علاوه بر پرداخت یارانه به خانوارها، دو وعده یارانه ویژه در قالب سبد غذایی به دهک های کم درآمد دادیم.

نوبخت با یادآوری اینکه دولت در یکسال اخیر درمان را ارزان کرد، یادآور شد: ۵۷۲۵ میلیارد تومان نیز برای تولید اختصاص دادیم اما قرار نیست بودجه و تسهیلات بدون برنامه ریزی به بخش تولید وارد شود بلکه معتقدیم دستگاه ها باید مشخص کنند در بخش های مختلف تولیدی، تسهیلات ارزان قیمت چگونه و از چه مسیری هزینه شود.

زمان پرداخت یارانه

وی افزود: اعلام می کنم بیست و دوم هر ماه، یارانه ها پرداخت می شود و دولت تدبیر و امید علاوه بر پرداخت یارانه ها، به بخش تولید و مسکن نیز یارانه اختصاص داد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تاکید کرد: با توجه به اینکه منابع ما کامل محقق نشده بود اما مطالبات بخش های مختلف از جمله ایثارگران و پیمانکاران پرداخت شد.

نوبخت با اشاره به بودجه سال ۹۳ اظهار کرد: ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۳ پیش بینی کرده بودیم که نمایندگان مجلس بنا به دلایلی این رقم را به ۲۱۱ هزار میلیارد افزایش دادند.

وی تصریح کرد: مهم نیست منابع مورد نظر برای رسیدن به این بودجه محقق نشده بلکه مهم این است که بیش از آنچه بدست آوردیم هزینه نکنیم و همین بودجه را به صورت بهینه مصرف کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری اظهار کرد: امسال ما ۲۴۶ طرح بزرگ را تا اسفندماه افتتاح می کنیم و تمامی طرح های مصوبی که در دولت در ۸ استانی که رییس جمهوری به آنجا سفر کرده مورد بهره برداری قرار می دهیم.

صرف بودجه

نوبخت گفت: بودجه ما در دو بخش صرف می شود. نخست حقوق کارمندان و کارکنان دولت است و ما هیچوقت در این زمینه کاهش بودجه نداریم و سعی می کنیم کاهش بودجه را به کارمندان دولت تحمیل نکنیم اما در دستگاه ها تلاش می کنیم صرفه جویی ها را داشته باشیم.

به گفته وی، طبق انضباط مالی دولت، بودجه جاری و عمرانی در نیمه نخست سال ۹۳ پرداخت شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور یادآور شد: خوشبختانه بر اساس آخرین آمار خزانه، ۱۴۶۰۰ میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران پرداخت و در طرح های عمرانی سرمایه گذاری شده است.

نوبخت تاکید کرد: با توجه به اینکه درآمد نفتی ما با یک وقفه چند ماه به حساب های ما واریز می شود تا پایان سال با همین وضعیت قیمت نفت، بیش از سال های گذشته موفق می شویم به طرح های عمرانی پول دهیم و به همین تناسب، انتظار رشد اقتصادی از جامعه داریم.

فروش نفت

وی اظهار کرد: متوسط فروش نفت در نیمه اول سال ۹۳،۱۰۴ دلار بود و این رقم همچنان به زیر ۱۰۰ دلار نرسیده است. پیش بینی می کنیم در نیمه دوم هر بشکه ۸۲ دلار باشد و جمع متوسط این رقم ۹۳ دلار است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تصریح کرد: با وجود این شرایط از بودجه بخش های عمرانی را کم نمی کنیم اما مخارجی را که قبلا به ازای ۱۰۰ دلار پیش بینی کرده بودیم ادامه نمی دهیم.

نوبخت گفت: اینکه هر سال باید هزینه هایمان بیشتر از سال گذشته باشد روشی سنتی برای بودجه ریزی است. باید سعی کنیم مخارج جاری را تقلیل دهیم اما حقوق کارکنان دولت و اعتبارات را کم نمی کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی امروز امری واقعی است، تصریح کرد: به موازات برنامه ششم، برنامه اقتصاد مقاومتی را به تصویب رساندیم و معتقدیم اقتصاد مقاومتی باید سیاست قالبی در برنامه های ما در توسعه کشور باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری درباره کاهش منابع ارزی دولت در پی کاهش نفت یادآور شد: فکر کنید برای بودجه ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی، کل بودجه نفتی ۸۰ هزار میلیارد تومان است. دخل و خرج ما با اهداف ما همراه است و این دریافت و پرداخت ها را وسیله ای برای اهداف خود می دانیم.

بودجه امسال

نوبخت تاکید کرد: تلاش ما بر این است بدون تحول اساسی بودجه امسال را به پایان برسانیم و کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی را پیگیری کنیم. ضمن اینکه برای سال ۹۴ دو بودجه دیگر تهیه کردیم که بخشی از آن مربوط به شرایط عدم دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای است.

وی اظهار کرد: در طرح دیگری از بودجه، شرایطی در نظر گرفته شده که چنانچه با ده ها میلیارد دلار درآمد بیشتر مواجه شویم، چه کنیم؟.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: خدمتگزاران مردم در دولت موظفند فعالانه مسائل را شناسایی کنند. حداقل روزهای یکشنبه و پنجشنبه رییس جمهوری در جلسات اقتصادی دولت حضور می یابد زیرا این مسئله مهم است.

نوبخت با اشاره به ترکیب مسوولان اقتصادی دولت توضیح داد: این ترکیب شامل افراد کهنه کاری می شود که برای آزمون و خطا نیامدند و تلاش ما این است که از روش های علمی و منطقی مسائل را پیگیری کنیم زیرا غیر علمی و غیر منطقی نمی توان به نتیجه درستی رسید.

وی یادآور شد: اقتصاد شامل اختصاص بهینه منابع است و تدبیر ما در دولت هزینه درست بودجه ها بر اساس برنامه ریزی و درایت خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری افزود: دولت مصمم بود که پروژه های ناتمام بالای ۸۰ درصد را تمام کند و در این راه مجلس نیز با دولت همکاری کرد. اگر قرار بود بودجه باقی مانده را به ۲۹۰۰ طرح باقی مانده اختصاص دهیم تنها شاهد رشد درصد اندکی از این پروژه ها می بودیم در صورتی که تنها صرف هزینه پروژه های عمرانی منجر به رشد اقتصادی نمی شود.

نوبخت ادامه داد: برای تبیین بودجه سال ۹۴، رقمی را برای نفت پیش بینی می کنیم که قابل اطمینان باشد و اعداد حداقلی در بودجه تامین شود. هرچند بودجه سال آینده منقبض تر از بودجه امسال خواهد بود اما سعی می کنیم از این بودجه به درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد منابع پیش بینی شده از طریق مالیات تحقق یافته، افزود: پایه مالیاتی را گسترش دادیم و خیلی از کسانی که مالیات نمی دادند در فضایی شفاف مجبورند مالیات بپردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز