خبرگزاری کار ایران

ولی‌الله سیف مطرح کرد:

تصویب استانداردهای «حاکمیتی شرکتی» لازمه استفاده بهینه از منابع است

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۳۶۲

با تصویب استانداردهای حاکمیتی شرکتی، بازار پول و سرمایه به ثبات می‌رسدو از فعالیت شرکت‌های صوری دور می‌شویم / بانک مرکزی جلساتی با تک تک بانک‌ها برگزار می‌کند و ایرادات با حضور متخصصان بانک مرکزی مطرح می‌شود، اگر دفاعیات بانک مورد قبول قرار گرفت که مشکلی وجود ندارد اما اگر دفاعیات در این جلسه رد شد، بانک مرکزی جدول زمان‌بندی برای رفع آن ایراد تعیین می‌کند و بانک موظف به برطرف کردن موارد د ر زمان مقرر شده است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به نیاز تصویب استانداردهای «حاکمیتی شرکتی»، گفت: بنده صحبت‌هایی با وزیر اقتصاد انجام داده ام که باید چکش‌کاری‌های آن انجام شده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی برود، همچنین با چنین مصوبه ای از هدر رفت منابع و پرداخت تسهیلات به تولیدی‌نماها کاسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی‌الله سیف؛ رییس کل بانک مرکزی در صبحانه کاری با هیات نمایندگان اتاق ایران، با بیان این مطلب که کمبود اصول استاندارهای حاکمیتی شرکتی در کشور احساس می‌شود، گفت: بنده در خصوص این خلا با وزیر اقتصاد و دارایی صحبت‌هایی انجام داده‌ام و هر چه زود‌تر باید چکش‌کاری شده و برای تصویب به مجلس برود.

وی افزود: با تصویب استانداردهای حاکمیتی شرکتی، بازار پول و سرمایه به ثبات می‌رسد و از فعالیت شرکت‌های صوری دور می‌شویم.

سیف با تاکید بر محدود بودن منابع کشور جهت پرداخت تسهیلات، افزود: ما در شرایط عادی قرار نداریم و این منابع محدود جهت تسهیلات باید با درایت به بخش‌های واقعی اقتصاد پرداخت شود و باید حواسمان به تولیدی‌نما‌ها باشد.
وی به بخش‌نامه‌های بانک مرکزی در این راستا اشاره کرد و ادامه داد: بنگاه اقتصادی برای گرفتن تسهیلات حداقل باید ۲۵ درصد دارایی‌هایش از محل سرمایه باشد که این بخش‌نامه موجب استفاده بهینه از منابع محدود می‌شود.
رییس کل بانک مرکزی افزود: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به صورت‌های مالی حسابرسی شده نیاز دارند که این دو پیش‌شرط برای گرفتن تسهیلات برای اولین بار در دوره فعلی مطرح شد و هم اکنون این پیش شرط توجه می‌کنند.

رییس کل بانک مرکزی از فعالین بخش خصوصی خواست که واحدهای غیرواقعی اقتصاد را معرفی کنند و از کم توجهی آن‌ها به این معقوله ابراز ناراحتی کرد.

وی در جایی دیگر از صحبت‌های خود به آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از میراث‌های دولت گذشته بی‌تردیدی است که در جامعه نسبت به آمار به وجود آمده است اما گفتن این نکته را لازم می‌دانم که این آمار‌ها با اجازه‌ای که بنده از رییس جمهور گرفته‌ام مستقیم و بدون هیچ گونه دست کاری از سوی مسئولین بر روی سایت قرار می‌گیرد.

وی در خصوص پرداخت یارانه به تولیدکنندگان، گفت: بستگی به منابعی دارد که سازمان مدیریت دراختیار ما قرار می‌دهد و نظام بانکی نیز پیگیر این موضوع است، که البته بودجه خوبی امسال به پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا کرده است و درصد تحقق بودجه نیز بالاست.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار برای تسهیلات ارزی تولیدکنندگان، ادامه داد: شورای پول و اعتبار جهت تعیین اینکه چه نرخی برای تسویه تسهیلات مناسب است درخواست گزارشی از بانک مرکزی کرد که پس از بررسی‌های مختلف رای به نرخ مبادله‌ای داده شد.

وی به عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و ادامه داد: چندین بارجلسات شورا به دلیل عدم حضور آقای نعمت‌زاده به تعویق افتاد و در ‌‌نهایت بدون حضور ایشان تصویب شد و البته من نامه‌ای به وی دادم که این موضوع می‌تواند مجددا به شورا برود. و هم اکنون این موضوع در دستور شوا قرار دارد.

سیف با بیان این مطلب که طرح کاهش یک درصدی نرخ سپرده قانونی در دست بررسی است، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی بانک مرکزی کاهش یک درصدی نرخ سپرده قانونی بانک‌ها، نقدینگی را ۴.۵ درصد افزایش خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه افزاایش نقدینگی منجر به افزایش تورم می‌شود، افزود: رشد نقدینگی در ۶ ماه منتهی به شهریور ۹۱، سی درصد، ۶ ماه منتهی به شهریور ۹۲،۲۵. ۹درصد و ۶ ماه منتهی به شهریور ۹۳،۲۹. ۱ درصد گزارش شده است و با توجه به اینکه رشد نقدینگیمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است باید حواسمان به تورم باشد.

سیف با اشاره به اینکها نظام انکی نیاز به اصلاحات عمیق دارد، ادامه داد: بانک مرکزی جلساتی با تک تک بانک‌ها برگزار می‌کند و ایرادات با حضور متخصصان بانک مرکزی مطرح می‌شود، اگر دفاعیات بانک مورد قبول قرار گرفت که مشکلی وجود ندارد اما اگر دفاعیات در این جلسه رد شد، بانک مرکزی جدول زمان‌بندی برای رفع آن ایراد تعیین می‌کند و بانک موظف به برطرف کردن موارد د ر زمان مقرر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز