خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از آخرین وضعیت بازار ارز کشور؛

تدبیر تمدید؛ تثبیت قیمت‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۶۱۲

مذاکرات هسته‌ای در حالی به پایان رسید که اکثر کارشناسان و اقتصاددان بر تاثیرگذاری این مذاکرات بر فضای اقتصادی کشور اذعان داشتند. این دور از مذاکرات با توافق بر سر ادامه یافتن گفت‌و گوها پایان یافت. در همین اثنا خبرهایی به گوش رسید که طی این مدت، برخی از شهروندان با مراجعه به صرافی‌ها درصدد خرید ارز و سکه برآمدند.

مذاکرات هسته‌ای در حالی به پایان رسید که اکثر کارشناسان و اقتصاددان بر تاثیرگذاری این مذاکرات بر فضای اقتصادی کشور اذعان داشتند. این دور از مذاکرات با توافق بر سر ادامه یافتن گفت‌و گوها پایان یافت. در همین اثنا خبرهایی به گوش رسید که طی این مدت، برخی از شهروندان با مراجعه به صرافی‌ها درصدد خرید ارز و سکه برآمدند. این مسئله شائبه بروز نوسانات در بازار ارز را پررنگ و احتمال بروز تشنج در بازار را محتمل می‌کرد. به همین دلیل برای جویا شدن این مسئله و نیز بررسی تاثیر تحولات هسته‌ای بر بازار ارز به خیابان فردوسی، مرکز نقل و انتقلات ارز رفتیم.

بی‌تاثیر بودن مذاکرات در بازار ارز

در ابتدای روز و قبل از آغاز مبادلات دلالان ارزی، به سراغ یکی از این افراد رفتیم. محمد انوری که یکی از دلال‌های خرده پای خیابان فردوسی است، معتقد است که مذاکرات هسته‌ای و تمدید مذاکرات، هیچ‌گونه تاثیری در بازار ارز نگذاشته است چه بسا که اگر توافقی هم صورت می‌گرفت ما شاهد نوسان شدیدی در این حوزه نبودیم.

شهرام سماواتی، یکی دیگر از فروشندگان خیابانی ارز نیز بر این باور است که تمدید مذاکرات تاثیر چندانی بر بازار نگذاشته و کل جابجایی قیمت‌ها در حدود ۱۰،۲۰ تومان بوده است.

وی با اشاره به عدم بازگشت بازار به وضعیت دولت قبل، می‌گوید: «دیگر وضعیت به شرایط دولت سابق که قیمت‌ها در یک روز، افت و خیزی در حدود ۲۰۰ تومان را تجربه می‌کردند، برنمی‌گردد زیرا دولت یازدهم، سیاست‌های کنترلی دقیقی بر این بازار اجرا کرده است.»

این فروشنده خیابانی ارز همین عامل را مسبب بی‌تاثیر بودن تحولات هسته‌ای در قیمت ارز می‌داند. وی معتقد است که قیمت‌ها در چند روز منتهی به روز پایانی مذاکرات صرفا در حدود ۲۰ تومان افزایش داشته اما با این حال ما شاهد کاهش نامحسوس قیمت‌ها در ابتدای امروز بوده‌ایم. اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که بازار مانند سابق در جریان است.

برخی دیگر از فروشندگان خیابانی ارز نیز می‌گویند که با این وجود باید تا آغاز به کار دلالان ارزی منتظر ماند، زیرا مشخص شدن بازه قیمت ارز در امروز به این مبادلات بستگی دارد.

سیاست‌های دولت عامل کاهش نوسانات

به عقیده صرافان این خیابان، دولت به صورت غیر مستقیم دلار را در بازار تزریق می‌کند. همین مسئله سبب می‌شود که وضعیت به سیاق سال‌های پیش، که نواسانات نجومی را تجربه می‌کرد، برنگردد.

کارشناسان این حوزه معتقدند، طی مدتی که از عمر این دولت می‌گذرد، دست‌اندر کاران اقتصادی کشور با پیش‌بینی‌های دقیق خود از بروز تحولات، اقدام به تزریق به هنگام منابع ارزی در بازار کرده‌ و مانع بروز نوسانات جدی در این حوزه شده‌اند.

ساعت ۱۱ می‌شود و دلالان ارزی، آرام آرام کار خود را در ابتدای خیابان منوچهری آغاز می‌کنند. حتی بارش باران پاییزی نیز مانع از ایستادن آنان و فریاد کردن قیمت‌ها ندارد. آنان با باز کردن چترهای خود، سرپناهی ساخته و کار خود را شروع می‌کنند.

در حین انجام مبادلات، در خصوص قیمت‌های امروز، از گوشه و کنار جمعیت که پرس و جو می‌کنیم، اکثرا با این پاسخ مواجه می‌شویم که مذاکرات تاثیر چندانی در قیمت ارز نداشته است و حتی یکی از دلالان می‌گوید: «خبر آزادسازی ماهانه، ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران که طی مذاکرات اخیر حاصل شد احتمال کاهش قیمت‌ها را نیز درپی دارد.»

اما ساعت ۱۲:۳۰ شده و مبادلات به سیاق روزهای گذشته در جریان است. مشاهدات میدانی حاکی از این بود که قیمت‌ها از صبح امروز کاهش نسبتا محسوسی داشته است اما برای جویا شدن از وضعیت فعلی و اینکه آیا تحولات صورت گرفته در روز گذشته تا به اینجای کار تاثیرگذار بوده یا خیر با محمد قاسمی، یکی دیگر از دلال‌های خیابان منوچهری صحبت کردیم.

وی می‌گوید: «بازار مانند سابق نیست که خبرها و یا تحولات بتواند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. زیرا هیجان بازار گرفته شده است.»

وی معتقد است که نقش مردم در آشفتگی بازار ارزی کاهش یافته زیرا در گذشته خبرهای مختلف مانند به توافق رسیدن یا نرسیدن مسئله هسته‌ای و یا بروز هر مسئله بین‌المللی و منطقه‌ای، باعثهیجان‌زدگی مردم می‌شد.

این دلال بازار ارز می‌گوید: «به همین سبب با هجوم مردم به بازار برای خرید یا فروش ارز و سکه، سبب می‌شدند که سطح تقاضا افزایش و یا کاهش یابد و در نتیجه قیمت‌ها نیز تغییراتی نجومی را داشته باشند.»

قاسمی در خصوص علت کاهش اقبال مردم به بازار ارز در پی تحولات صورت گرفته، بر این باور است که در حال حاضر با بالا رفتن آگاهی‌های اقتصادی از یک سو و متضرر شدن عده‌ای از مردم در جریان این تبادلات از سوی دیگر، ما شاهد کاسته شدن هیجانات مردم در این زمینه هستیم.
وی می‌گوید: «به همین دلیل دولت با نظارت دقیق بر بازار ارز، توانسته که قیمت‌ها را در یک حد منطقی، ثابت نگاه دارد.

قیمت‌ها در قبل از مذاکرات در حدود ۳۲۴۴ تومان بود و هرچه به روز آخر نزدیک می‌شد سبب افزایش اندک ۱۰ تومانی در هر دلار شده بود که در بالاترین قیمت، هر دلار به ۳۲۶۵ تومان رسید. اما با رسیدن خبر مثبت بودن مذاکرات، قیمت‌ها کاهش یافت و به رقم ۳۲۵۵ تومان رسید که مجددا احتمال کاهش قیمت‌ها نیز دور از دسترس نیست.»

در پایان می توان نتیجه گرفت که سیاست‌های دولت در خصوص تنظیم بازار ارز، نتیجه مثبتی را در پی داشته که آن را می‌توان یکی دیگر از نقاط قوت دولت در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی برشمرد.

خبرنگار: محمد امین صالحی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز