خبرگزاری کار ایران

فعالان بازار در گفتگو با ایلنا:

سخنان سیف، دلار را زمین نزد / سیر صعودی شاخص نرخ ارز

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۳۷۸

به جرات می‌توان گفت تعیین کننده‌ترین بورس کشور در اینجاست، «چهارراه استانبول». دلار فروش‌ها دور میدان حلقه زده‌اند و قیمت‌ها را فریاد می‌زنند، از جمع‌های ۴،۳ نفری پراکنده تا مرکز این جمعیت که تعیین کننده‌ترین بخش این بورس است، «بورس ارز کشور».

«به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز لطفا قیمت دقیق ارز را از داخل مغازه سوال فرمایید» عبارتی جالب و قابل توجه که در اغلب صرافی‌های میدان فردوسی تا چهارراه استانبول به چشم می‌خورد. کار هرروزشان هم که نباشد صحنه‌ای است که در هفته با تکرار پخش می‌شود درست مانند یک سریال تلویزیونی ادامه دار، بی‌کم و کاست. به جرات می‌توان گفت تعیین کننده‌ترین بورس کشور در اینجاست، «چهارراه استانبول».

دلار فروش‌ها دور میدان حلقه زده‌اند و قیمت‌ها را فریاد می‌زنند، از جمع‌های ۴،۳ نفری پراکنده تا مرکز این جمعیت که تعیین کننده‌ترین بخش این بورس است، «بورس ارز کشور». اول زمزمه می‌کنند سپس فریاد می‌زنند، بسته به نرخ اعلام شده پشت «تلفن‌هایشان» فریاد‌ها رنگ و بوی هیجان یا اضطراب ناشی از ضرر می‌گیرد. گروه‌های حلقه زده به دور هسته مرکزی جابه جا می‌شوند؛ اما هسته مرکزی ثابت است. تعداد اندک حاضر در هسته مرکزی که آرام با تلفن‌هایشان صحبت کرده و سپس نرخ را فریاد می‌زنند.

بعضی چای به دست هستند. بساط چای فروشی وعدسی فروشی منتظر دلار فروش‌های است که «امروز» تمایل چندانی به فروش ندارند. حضور ماموران انتظامی تنها هیجان این بورس را بیشتر می‌کند؛ گرچه قیمت‌ها به اندازه هیاهوی جمعیت نشان از هیجان ندارد.

مردی ۵۰ ساله که حدود سه سالی می شود که در اینجا دلال دلار است، از جمعیت جدا شده و به سمت بساط چای فروش‌ها می‌رود، منتظر است قیمت‌ها کمی پایین آیداین زمان را غنیمت شمردم تا با او هم کلام شوم. او در خصوص قیمت دلار به ایلنا می گوید؛ «در روز گذشته پس از صحبت‌های رییس بانک مرکزی بازار خرید و فروش ارز با تکان کمی مواجه شد؛ به طوری که دلار به قیمت۳۵۵۰ تومان رسید؛ اما این کاهش و افزایش عادی است و نمی‌توان انتظار چندانی از کاهش چشمگیر دلار داشت.

معینی یکی از صرافانی است که برای بررسی نرخ امروز دلار به چهارراه استانبول آمده است وی در رابطه با صحبت‌های دیروز ولی الله سیف و تاثیر آن در بازار ارز امروز می‌گوید: در روز گذشته چهارراه استانبول در ساعت ۵ بعدازظهر تکان خورد و بیشتر دلار فروشان اقدام به فروش کردند، خیلی‌ها فروختند و در عین حال همه می‌گفتند دلار زیرپایش شل است و زمین می خورد؛ اما اینطور که به نظر می‌رسد «دلار زمین نخورد».

در همین حال برخی کار‌شناسان اقتصادی معتقدند در ماه‌های آینده دولت گرفتار مشکل ارزی خواهد بود و تصمیم‌گیری نهایی برای دخالت در این بازار هم برعهده رئیس کل بانک مرکزی است.

اما در روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش نامتعارف نرخ دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر گفت: مذاکرات اخیر مثبت پیش رفته است و هیچ دلیلی برای نوسان در بازار دلار و ارز وجود ندارد، بنابراین آرامش بزودی به بازار ارز بر‌می‌گردد. به اعتقاد ولی‌الله سیف هیچ دلیلی برای نوسان در بازار دلار و ارز وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بانک‌ها باید آمادگی لازم برای برقراری ارتباط بین‌المللی را داشته باشند چراکه اگر بنا به فعالیت بانک‌های خارجی در داخل باشد، معلوم نیست رقابت تا چه حد پیش برود.

وی خطاب به بانک‌ها تاکید کرد: بانک‌ها نباید اجازه دهند بازار خارج از منطق جلو برود بلکه باید با دقت نظر و توجه، امور را به دست بگیرند.

با توجه با صحبت‌های روز گذشته رییس بانک مرکزی که در آن برایجاد تعادل ارزی، ورودی ارز به بازار و تقاضای بازار ارز تاکید کرده و این شاخص‌ها را متعادل دانست موقتا شاهد کاهش نرخ ارز در ساعات اولیه و سپس افزایش دوباره این نرخ در «بورس ارز کشور» هستیم به طوری که در ساعات اولیه نرخ دلار ۳۴۱۰ و پس از ساعتی به ۳۴۳۵ تومان افزایش یافت که معامله گران در این بازار افزایش بیشتری را تا پایان روز پیش بینی کرده‌اند.

همچنین جمله‌ای که در چهارراه استانبول به وفور شنیده می‌شود این است " دلار فروش‌ها نمی‌گذارند نرخ دلار بیش از حد کاهش یابد ".

خبرنگار: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز