خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور:

رشد اعتبارات هزینه ای در بودجه سال آینده / کاهش سهم در آمدهای نفتی در منابع عمومی

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۷۰۷

هزینه ها، تملک دارایی های سرمایه ای و مالی محورهای اصلی مصارف بودجه را تشکیل می دهند، رشد اعتبارات هزینه ای در بودجه سال آینده ۱۱.۲ درصد بوده که ۱۶۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارات هزینه ای به حقوق و دستمزد اختصاص می یابد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، گفت: ساختار لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور در سال آینده بودجه کل کشور بالغ بر ۸۳۸ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشستی خبری در تشریح لایحه بودجه ۹۴ اظهار کرد: صبح روز گذشته لایحه بودجه سال ۹۴ با ده پیوست به مجلس ارائه شده است که ۵ پیوست آن مربوط به خود لایحه بودجه سال ۹۴ می باشد.

وی افزود: بودجه کل کشور در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ از رشدی ۴.۳ درصدی برخوردار است این بودجه در ساختار خود به دو بودجه عمومی و بودجه شرکتهای دولتی، بانکها وموسسات انتفاعی وابسته به دولت تفکیک می شود.

بودجه عمومی در سال ۹۴ رقمی بالغ بر ۲۶۷ هزار میلیارد تومان

نوبخت تصریح کرد: بودجه عمومی در سال ۹۴ رقمی بالغ بر ۲۶۷ هزار میلیارد تومان است که نسبت به گذشته ۱۳.۸ درصد رشد داشته است که بودجه شرکتهای دولتی نیز ۳۹۶ هزار میلیارد تومان است که یک دهم درصد کاهش داشته است بنابراین بودجه عمومی ما افزایش وبودجه شرکتها تقلیل پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: می توان گفت که این بودجه در مقایسه با بودجه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. بودجه عمومی از یک سو دارای منابع و از یک سو حاوی مصارفی است این بودجه از دو محل تامین می شود؛ ۱ منابع عمومی و ۲ در آمدهای اقتصادی که منابع عمومی شامل مالیتها، حقوق گمرکی و… می شود در آمدها در بودجه سال ۹۴،۱۱۹ هزار میلیارد تومان است که ۱۰.۱ درصد رشد داشته که شامل در آمدهای مالیاتی با رقمی بالغ بر ۸۶ هزار میلیارد تومان و با رشد ۲۲.۶ درصدی همراه است.

نوبخت گفت: در ارتباط با واگذاری دارایی های سرمایه ای مثل فروش نفت در سال ۹۴ در آمد حاصل از آن ۷۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته رشدی ۷.۸ - داشته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: واگذاری های دارایی های مالی رقمی بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به بودجه سال ۹۳، ‌ ۰.۸ درصد رشد داشته است، لازم به ذکر است در سال ۹۴ در آمدهای نفتی سهم کمتری را درمنابع عمومی دارند و می توان گفت که سهم آنها از این منابع کاهش یافته است.

رشد اعتبارات هزینه ای در بودجه سال آینده ۱۱.۲ درصد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: اگر بخواهیم ۷ هزار میلیارد تومان دیگر که برای آب های مرزی از محل مجوز خاص باید استفاده کنیم را در این بخش احتساب کنیم منابع این بخش در مجموع به ۵۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که این به آن معناست که در سال بعد ۵۵ هزار میلیارد تومان امکان سرمایه گذاری در طرح های عمرانی خواهیم داشت که این رقم نسبت به منابع امسال بیش از ۳۰ درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود: سه قلم برای مصارف مختلف وجود دارد و هزینه ها، تملک دارایی های سرمایه ای و مالی محورهای اصلی مصارف بودجه را تشکیل می دهند، رشد اعتبارات هزینه ای در بودجه سال آینده ۱۱.۲ درصد بوده که ۱۶۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارات هزینه ای به حقوق و دستمزد اختصاص می یابد.

نوبخت با بیان آنکه با وجود محدودیت منابع نفتی در سال آینده و رشد ۴.۳ درصد بودجه دولت، سال آینده برای طرح های عمرانی رشد بیش از ۳۰ درصدی لحاظ شده، تصریح کرد: با وجود رشد ۱۳ درصدی بودجه عمومی رشد جاری را ۱۱ درصد و بخش عمرانی را ۱۶ درصد لحاظ کردیم.

کاهش سهم در آمدهای نفتی در منابع عمومی

وی در رابطه با سهم در آمدهای نفتی در منابع عمومی گفت: لازم به ذکر است در سال ۹۴ در آمدهای نفتی سهم کمتری رادر منابع عمومی دارند و می توان گفت که سهم آنها از این منابع کاهش یافته است.

نوبخت تصریح کرد: در درآمدها سهم نفت در بودجه کم شده و از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، یعنی کمتر از یک سوم بودجه از محل درآمدهای نفتی تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش وابستگی بودجه به نفت از مهمترین ویژگی های بودجه سال ۹۴ و در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است، افزود: در طول سال های ۸۳ تا ۸۵ سهم درآمدها در تامین هزینه ها حدود ۴۶ درصد بوده اما در سال جاری این نسبت ۶۸.۲ درصد و سال آینده ۷۲ درصد خواهد بود.

۳۰ درصد رشد بودجه طرح‌های عمرانی

نوبخت در اداکه گفت: سه قلم برای مصارف مختلف وجود دارد و هزینه‌ها، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی محورهای اصلی مصارف بودجه را تشکیل می دهند.
وی رشد اعتبارات هزینه ای در بودجه سال آینده ۱۱.۲ درصد عنوان کرد و افزود: که ۱۶۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارات هزینه‌ای به حقوق و دستمزد اختصاص می‌یابد.
وی در ادامه توضیح داد: اگر بخواهیم ۷ هزار میلیارد تومان دیگر که برای آب های مرزی از محل مجوز خاص باید استفاده کنیم را در این بخش احتساب کنیم، منابع این بخش در مجموع به ۵۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که به این معنی است که در سال بعد ۵۵ هزار میلیارد تومان امکان سرمایه گذاری در طرح های عمرانی خواهیم داشت که این رقم نسبت به منابع امسال بیش از ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: با وجود محدودیت منابع نفتی در سال آینده و رشد ۴.۳ درصد بودجه دولت، سال آینده برای طرح های عمرانی رشد بیش از ۳۰ درصدی لحاظ شده، و با وجود رشد ۱۳ درصدی بودجه عمومی، رشد جاری را ۱۱ درصد و بخش عمرانی را ۱۶ درصد لحاظ کرده‌ایم.

سال ۹۴ عادی نیست

نوبخت خاطرنشان کرد: سال ۹۴ سالی عادی نیست و نسبت به سنوات قبل سخت تر است. سال هایی که کشور ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد داشت نصیب دولت تدبیر و امید نشد، لذا باید کشور را با همین درآمدهای ۲۴ تا ۲۵ میلیارد دلاری سپری کنیم.
وی در ارتباط با اولویت های اختصاص بودجه عمرانی در سال ۹۴، گفت: روش بودجه ریزی را از سنتی و افزایشی به یک روش عملیاتی تغییر دادیم واز اوایل تابستان شروع کردیم برای بودجه ریزی به صورت عملیاتی، ضمن آنکه اقدامات آموزشی نیز در دستگاه ها برگزار کردیم.
نوبخت در خصوص وضعیت حقوق و دستمزد کارکنان در بودجه سال آینده نیز اظهار داشت: برای سال جاری پیش بینی کرده بودیم تورم بین ۲۱ تا ۲۴ درصد باشد که این را در سال قبل اعلام کرده بودم، الان تورم نقطه به نقطه ۱۳.۲ و تورم کل ۱۷.۸ درصد است که متوسط تورم برای سال ۹۴ بالغ بر ۱۴ درصد است و ما به اندازه ۱۴ درصد حقوق و مزایای کارکنان دولت را افزایش دادیم.
وی در ادامه افزود: همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز در بودجه سال ۹۴ برای بخش بهداشت و سلامت در نظر گرفتیم.
وی درباره افرادی که آزمون استخدامی نیر برگزار کرده بودند، نیز افزود: آنها که در سال های قبل تمام مراحل استخدام را طی کرده بودند اما به علت عدم منابع مالی استخدام نشده بودند، منابع مالی لازم تامین شده و تمام آنهایی که مراحل استخدام خود را طی کرده اند سال آینده مشغول به کار خواهند شد.

افزایش اعتبارات جهت اجرای اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۵۵ هزار میلیارد تومان نیز برای افزایش صندوق نوآوری در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است، گفت: همچنین ۴۸ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی در نظر گرفته ایم کمااینکه ۷ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح های مهار آبهای مرزی اختصاص داده ایم.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: فصول حمل و نقل رشد ۲۲ درصدی، آب ۲۳ درصد، مسکن شهری و روستایی ۱۷ درصد، آموزش ۱۹ درصد و انرژی ۱۷ درصدی در بودجه سال آینده داشته است. همچنین به طرح‌هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اعتبارات لازم را خواهیم داد، تعداد این طرح ها ۲۱۰ طرح و ۴۷۰ پروژه می باشد.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: سال قبل عمده اعتبارات عمرانی به طرح های بالای ۸۰ درصد اختصاص یافت امسال هم تصمیم گرفتیم طرح هایی که به توازن منطقه ای کمک می کند و محوری باشد، ملاک عمل قرار گیرد.
وی تقویت اعتبارات برای زیربناهای معادن بزرگ، افزایش ظرفیت گاز پارس جنوبی و افزایش نفت به میزان ۹۰ هزار بشکه را از دیگر اهداف دولت در بودجه سال بعد عنوان کرد و افزود: به راحتی ظرفیت صدور بیش از ۲ میلیون بشکه در روز را داریم، هرچند اکنون این میزان برابر با یک میلیون بشکه است.

رفع تحریم‌ها قریب الوقوع است

نوبخت با اشاره بر اینکه رفع تحریم ها را قریب الوقوع می دانیم، عنوان کرد: برای سال آینده پرداخت بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به زوج های جوان و کسانی که در اولویت دریافت وام ۵۰ میلیونی مسکن قرار دارند، اعتبار لحاظ کرده ایم که این مبلغ برای مابه التفاوت پرداخت سود است چرا که هم اکنون با سود ۱۰ درصدی این تسهیلات پرداخت می شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ کیلومتر راه در کشور برای سال آینده تکمیل و بهره برداری می شود و پنج طرح بزرگ ریلی نیز اجرایی خواهد شد، افزود: زیرساخت های ۳۰ هزار کیلومتر راه را آماده سازی می کنیم، همچنین ۳۱ بیمارستان، ۳۰۰ پروژه ورزشی، ۴۰۰ هزار مترمربع از پروژه های نیمه تمام دانشگاه ها، ۶۰ دستگاه پرقدرت و متوسط برای پوشش دیجیتالی سرمایه گذاری خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای تاسیسات خطوط گازرسانی با اولویت مناطق سردخیز و غیره هزینه می کنیم، ۳۰۰ میلیارد تومان برای گرمایش مدارس، ۱۲۰ میلیارد تومان برای سرانه مدارس و ۳۰ میلیارد تومان برای آبیاری روستایی قرار داده ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز