خبرگزاری کار ایران

روحانی در پنجاه و چهارمین مجمع سالیانه بانک مرکزی:

به تیم مذاکره‌کننده کشور صددرصد اطمینان دارم

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۶۲۳

متأسفانه برخی بانک‌ها و شبه بانک‌ها در زیر لوای نام‌های مقدس کارهایی می‌کنند که باید مراقب بود. برخی اوقات پول‌هایی از مردم گرفته اند، به اسم ایجاد کارخانه و کارآفرینی که معلوم نیست کجا رفته است.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه نرخ تورم باید یک رقمی، کاهنده و با ثبات باشد، خطاب به مسئولان بانک مرکزی گفت: برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی باید به گونه‌ای باشد که تورم ما هر سال کاهش یابد و تا پایان سال ۱۳۹۵، به مرز تورم تک‌رقمی برسیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع مدیران بانک‌ها و کارکنان بانک مرکزی، گفت: اولین قدم برای بازگشت ثبات به اقتصاد کشور، کنترل نرخ تورم بود، زیرا سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در شرایطی رخ می‌دهد که فعالان عرصه اقتصاد بتوانند آینده بازار را پیش‌بینی کنند.

حفظ دستاورد کاهش تورم٬ از خود آن مهم‌تر است

رییس جمهور با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای استقرار انضباط پولی، مقابله با ناهماهنگی‌ها و معضلات، جلوگیری از برهم‌ریختگی در بازار و زدودن فضای ابهام و تاریکی از آینده، اظهار داشت: بی‌ثباتی رونق را درست نمی‌کند و خوشبختانه دولت موفق شد کار سخت ایجاد ثبات و خروج از رکود را توأمان انجام دهد.

روحانی گفت: تورم ۴۰.۴ درصد سال گذشته به عدد ۱۸.۲ دهم در آبان‌ماه امسال رسیده است و این کار در تاریخ ایران بی‌نظیر است و پیامش به مردم اطمینان و آرامش است.

رییس جمهور خطاب به مسوولان بانک مرکزی خاطر نشان کرد: کاهش تورم با تلاش و کوشش فراوانی به دست آمده اما حفظ این دستاورد از خود آن مهم‌تر است و باید کاهش تورم را قدم به قدم تا رسیدن به نرخ تک‌رقمی پیش ببریم.

روحانی با اشاره به اینکه تنها در چند کشور دنیا تورم دو رقمی ۲۰،۳۰ و ۴۰ درصدی وجود دارد، اظهار داشت: اغلب کشورهای جهان امروز تورمشان یک رقمی است و برای چندین سال این وضعیت ثبات دارد.

اطمینان مردم به دولت و سیاست‌های پولی در رونق تأثیرگذار خواهد بود

رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر مردم به دولت و سیاست‌های پولی اطمینان داشته باشند، در رونق تأثیرگذار خواهد بود، خواستار متناسب شدن نرخ بهره همگام با کاهش نرخ تورم شد و گفت: پرداخت تسهیلات با این نرخ سود به بخش تولید کشور نادرست است و معقول نیست و شورای پول و اعتبار و دستگاه‌های دیگر باید در این زمینه اصلاحات لازم را آرام آرام انجام دهند.

رییس شورای عالی اقتصاد با تأکید بر اینکه هیچ امر اقتصادی با بخشنامه، دستور و فرمان محقق نخواهد شد، انجام مطالعه و ضرورت استفاده از نظرات کارشناسان امر، برای تغییر شرایط را مورد تاکید قرار داد و گفت: اقتصاد را تنها باید با ابزار اقتصادی درست کرد و اهرم‌های دیگر کارآ نیستند

روحانی افزود: خلق پول ابزار خطرناکی است، به همین دلیل تعداد بانک‌ها و شرایط تأسیس بانک‌ها اهمیت ویژه‌ای برای حرکت اقتصادی جامعه دارد. دولت با هر ابزاری که در اختیار دارد، در زمینه مهار تورم حرکت خواهد کرد و بانک مرکزی در انجام این رسالت وظیفه مهمی بر دوش دارد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت ارایه اطلاعات صریح، روشن و شفاف به مردم، گفت: مردم باید کاملاً به آمار و اطلاعات ارایه شده از سوی مراجع رسمی اعتماد داشته باشد و بر صحت آن تأکید کنند.

روحانی ادامه داد: دولت تاکنون هیچ دستوری به بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص اینکه چگونه و چه زمان اطلاعات خود را منتشر کنند، نداده و نخواهد داد.

تا پایان سال رشد اقتصادی کشور، مثبت خواهد شد

رییس جمهور با بیان اینکه حرکت بانک‌ها باید در جهت عبور از رکود و ورود به رونق اقتصادی باشد، گفت: همه محاسبات ما نشان می‌دهد که در این زمینه گام‌های اولیه را برداشته‌ایم و همه این علائم و آمار نشان می‌دهد که تا پایان سال رشد اقتصادی کشور، مثبت خواهد شد.
رییس شورای عالی اقتصاد با ابراز خرسندی از اینکه امسال تمام بودجه اختصاص یافته به بخش عمران کشور تحقق یافته است، گفت: این امر تقریباً بی‌سابقه بوده است، به طوری که تا به امروز ۲۱ هزار میلیارد تومان پول برای بخش عمرانی در استان‌ها و کشور هزینه شده و تا پایان سال بیشتر خواهد شد.

پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره یا فروخته شوند یا با اقساط بلندمدت واگذار شوند

روحانی خاطر نشان کرد: هر چه بودجه عمرانی کشور افزایش یابد و بودجه جاری محدود شود، یعنی حرکت در مسیر رونق شدت یافته و در این راه بانک‌ها نقش بسزایی دارند.

رییس جمهور با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره یا باید فروخته شوند و یا با اقساط بلندمدت واگذار شوند، خواستار حضور بانک‌ها در این عرصه شد.

روحانی ادامه داد: تسهیلاتی که بانک‌ها ارایه می‌دهند باید به سمت سرمایه در گردش برود. البته هم‌اکنون نیز ۶۰ درصد تسهیلات برای گردش مالی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی و تولید هزینه می‌شود که این رقم باید افزایش یابد.

رییس جمهور ادامه داد: بانک‌ها باید با قدرت در زمینه اقتصادی حرکت کنند و با متخلفان بانکی برخورد شود، البته اکثریت قاطع بانک‌ها در حال خدمت هستند و مدیران لایق و سالم بانک‌ها بدانند دولت با تمام قدرت و بدون تردید از آنها پشتیبانی خواهد کرد، زیرا افزایش تولید و خروج از رکود بدون حضور بانک‌ها محقق نمی‌شود.

بانک‌ها بنگاه‌داری را کنار بگذارند

روحانی از بانک‌ها خواست تا بنگاه‌داری را کنار بگذارند و تصریح کرد: قرار این است، بانک واسطه بین مردم و تولید باشد و تسهیلات را عادلانه در اختیار کارآفرینان قرار دهد. بگذاریم در کشور رقابت سالم انجام شود، زیرا انحصار و عدم رقابت مشکل‌ساز است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه بانک‌ها گاهی برای جذب سپرده‌گذاری مردم دنبال راه هایی می روند تا نیم درصد سود را افزایش دهند، گفت: باید این رقابت در ارایه تسهیلات با سود کمتر به کارآفرینان هم وجود داشته باشد، تا کسی تبانی پشت پرده و عدم وجود تفاوت بین بانک‌ها را برداشت نکند.

روحانی تأکید کرد: نظارت وظیفه دیگر بانک مرکزی است، علت اینکه بانک‌های کوچک فعال می‌‌شوند و مردم پول‌هایشان را در اختیار آنها قرار می‌دهند اعتمادشان به همان مجوز بانک مرکزی است که بر تابلوی آنها درج شده است.

رییس جمهور گفت: اعتماد مردم به بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید بداند بار سنگینی بر دوش دارد و باید با نظارت دقیق بر همه امور، اشراف داشته باشد که خوشبختانه با سامانه جدید که گزارش آن شب گذشته در جلسه هیأت دولت ارایه شد، می‌توان به این امر امیدوار بود.

دنیا چاره‌ای ندارد، جز اینکه پای میز تعامل بنشیند

روحانی با تأکید بر اینکه نباید سختگیری بیجا داشته باشیم و باید از افراط و تفریط دوری کنیم، گفت: بنای دولت در همه امور اعتدال است. نظارت دقیق، قانونی و عادلانه بر کل بانک‌ها انجام دهیم که نفع کشور، مردم و خود بانک‌ها را در پی دارد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بانک‌ها باید خود را برای شرایط پس از تحریم آماده کنند، گفت: به حول و قوه الهی این تحریم را از پیش پای مردم برمی‌داریم البته ممکن است عده‌ای خوششان نیاید. تعداد کمی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند اما اکثریت قاطع مردم، فرهیختگان، جوانان، علما و دانشگاهیان و رهبر معظم انقلاب، دنبال این هستند که زنجیر غلط و ظالمانه تحریم گسسته و پاره شود و ان‌شاء‌الله این کار را خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: دنیا چاره‌ای ندارد، جز اینکه با جمهوری اسلامی ایران پای میز تعامل بنشیند، فعالیت ما شفاف، صلح‌آمیز، قانونی و منطقی بوده و خواهد بود و من به تیم مذاکره‌کننده کشورمان صددرصد اطمینان دارم.

با ابزار کافی و صبر این سنگ بزرگ را از چاه بیرون خواهیم آورد

رییس جمهور گفت: یک سنگی را عده‌ای در چاه انداختند، بعد از ۱۲ سال ما داریم آن را در می‌آوریم، حالا برخی می‌گویند زود باشید و برخی دیگر هم می‌گویند آن را رها کنید اما ما با ابزار کافی و با صبر این سنگ بزرگ را از این چاه عمیق بیرون خواهیم آورد.

روحانی خطاب به مدیران بانک‌ها گفت: بانک ها خود را برای ورود سرمایه‌گذاران فراوانی که در آینده وارد کشور می‌شوند آماده و مجهز کنند.

رییس جمهور در بخش دیگری با اشاره به اینکه بانک‌ها دست‌شان برای تأمین نیازمندی‌های کشور، خالی است، گفت: در لایحه خروج از رکود بندی در جهت تقویت بانک‌ها، وجود داشت تا آنها بتوانند به بخش‌های مختلف تسهیلات دهند.

کسانی که مقصر نیستند را شناسایی کنیم و برای حل مشکل‌شان راه‌حل پیدا کنیم

روحانی همچنین با اشاره به معوقات و مطالبات بانک‌ها گفت: نباید با یک چوب همه را برانیم. کسی وامی گرفته و بخاطر شرایط تحریم نتوانسته وام را بازپرداخت کند، باید با تشکیل کارگروه‌هایی و بررسی شرایط افراد کسانی که مقصر نیستند را شناسایی کنیم و برای حل مشکل‌شان راه‌حل پیدا کنیم در عین حال اگر کسی خلافی کرده با او برخورد شود.

برخی بانک‌ها و شبه بانک‌ها زیر لوای نام‌های مقدس کارهایی می‌کنند که باید مراقب بود

رییس جمهور با اشاره به دقت بر رفتار برخی مؤسسات مالی و پولی که گاهی حتی نام‌های مقدسی هم بر روی آنها و پروژه‌هایشان وجود دارد، گفت: متأسفانه برخی بانک‌ها و شبه بانک‌ها در زیر لوای نام‌های مقدس کارهایی می‌کنند که باید مراقب بود. برخی اوقات پول‌هایی از مردم گرفته اند، به اسم ایجاد کارخانه و کارآفرینی که معلوم نیست کجا رفته است.

روحانی همچنین مزایای دولت الکترونیک و بانکدارای الکترونیک را یادآور شد و گفت: بانک وظیفه‌اش خدمت‌رسانی به مردم است، لذا باید بانک‌ها مورد اعتماد مردم باشند تا بتوانند بهتر فعالیت کنند.

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: حساب‌های مالی مردم جزو اسرار زندگی آنهاست و بانک‌ها مانند پزشکان باید امین مردم باشند و اسرار زندگی آنها را حفظ کنند.

فزایش تعداد بانک‌ها و شعبات بانکی باید استاندارد و مبنا داشته باشد

رییس جمهور با تأکید بر دقت عمل و سرعت در عملیات بانکداری خواستار تأسیس شعبات بانکی شد که فعالیت کاملاً اسلامی انجام دهند تا هرکس با هر دینی و مذهب بتواند راحت پولش را در بانک بگذارد، تا هم کار مزد پولشان را ببرند و هم مطمئن باشند فعالیتی که با پول آنها می‌شود، کاملاً اسلامی است و در چارچوب مقررات دینی است.

روحانی با اشاره به فعالیت بانک اسلامی در کشور ترکیه و استقبال مردم این کشور از بانکداری اسلامی، گفت: البته بانک‌های ما نیز با قواعد اسلامی کار می‌کنند و در چارچوب اسلام هستند، اما می‌توان شعبات ویژه‌ای در برخی از استان‌ها که حساسیت ویژه‌ای وجود دارد، ایجاد کرد تا مبنای کار در آن قواعد روشن و شفاف اسلامی باشد.

رییس جمهور همچنین با انتقاد از افزایش تعداد بانک‌ها و شعبات بانکی در ۱۰ سال اخیر، گفت: باید برای این رشد، استاندارد و مبنایی وجود داشته باشد.

هزینه ساختمان‌های شیک و تعداد شعبات را به سمت تولید بیاوریم

روحانی با بیان اینکه برخی مدیران بانک‌ها فکر می‌کنند، ساختمان‌های شیک و تعداد شعبات اعتمادساز است، گفت: باید این پول‌ها را بجای خرج در شعبات به سمت تولید بیاوریم و بانک‌های دولتی باید سرمایه‌ها را در اختیار کارآفرینان مولد قرار دهند.

رییس جمهور همچنین با انتقاد از انتشار پول برای احداثمسکن مهر در سال‌های گذشته، گفت: واقعاً چاپ پول بدون پشتوانه از نظر شرعی و قانونی مسأله‌دار است. با کدام مجوز این اتفاق رخ داد که بلافاصله در جیب مردم تأثیرگذاشت و اموال و قدرت و ارزش پول را پایین آورد.

برنامه مسکن مهر بلایی بر سر کشور آورد که بانک مرکزی هم زیر سوال رفت

روحانی ادامه داد: یک تصمیم‌گیری برای مسکن مهر بلایی بر سر کشور آورد و بانک مرکزی را زیر سوال برد.

رییس‌ جمهور با ابراز تأسف از اینکه ۴۴ درصد کل پولی که در تاریخ کشور ایجاد شد در این تصمیم‌گیری، چاپ و در اختیار بانک مسکن قرار گرفت، اظهار داشت: آیا کسی آمد تا حساب کند برای مردم که این افزایش پایه پول برای مسکن مهر از پول متعلق به همه آنها بوده است؟ دولت یازدهم با وجود آگاهی، ناچار بود راه بوجود آمده در مسکن مهر را طی کند، زیرا دولت نمی‌خواهد مردم را نسبت به نهاد دولت بی‌اعتماد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز