خبرگزاری کار ایران

رییس صندوق توسعه ملی:

صندوق توسعه ملی ساز و کار بسیار محکمی دارد / انتشار مطالب خلاف واقع، شایسته نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۸۳

صندوق توسعه ملی ساز و کار بسیار محکمی دارد و هیات امنای آن از سه قوه است و تنهایی جایی است که نمایندگان مجلس نیز با حق رای در آن حضور دارند و حضور نمایندگان در سایر ارگان ها نظارتی است.

رییس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی با سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب یکی از تدابیر بی نظیر جمهوری اسلامی ایران است گفت: تمام عملیات این صندوق تحت نظارت سه قوه است.

به گزارش ایلنا، صفدر حسینی روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: صندوق توسعه ملی ساز و کار بسیار محکمی دارد و هیات امنای آن از سه قوه است و تنهایی جایی است که نمایندگان مجلس نیز با حق رای در آن حضور دارند و حضور نمایندگان در سایر ارگان ها نظارتی است.

وی با اشاره به تاسیس صندوق توسعه ملی از سه سال قبل گفت: به دلیل اینکه حساب ذخیره ارزی را قبلا داشتیم که ساز و کار مستحکمی نداشت و دولت مرتب از آن برداشت می کرد این صندوق تاسیس شد که یکی از منابع آن، حساب ذخیره ارزی است.

رییس صندوق توسعه ملی اضافه کرد: هنگامی که وزیر اقتصاد بودم، پس از پایان تصدی و تحویل وزارت اقتصاد بیش از ۱۲ میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی وجود داشت که سه سال قبل هنگامی که صندوق توسعه ملی شکل گرفت از حساب ذخیره ارزی تنها ۱۲ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی وارد این صندوق شد.

صفدر حسینی توضیح داد: دادستان کل کشور از قوه قضاییه، نمایندگان مجلس، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس دیوان محاسبات و رییس سازمان حسابرسی عضو این صندوق هستند که رییس جمهوری نیز رییس هیات امنای آن است.

وی با بیان اینکه طبق قانون و اساسنامه صندوق، بانک مرکزی هر ماه موظف است که سهم صندوق را از فروش نفت به صندوق توسعه ملی گزارش کند اضافه کرد: سهم صندوق از هر بشکه نفت به بانک مرکزی می آید که آنها نیز به ما اعلام می کنند در پایان هر ماه طراز صندوق چه میزان است و تغییرات چه بوده است.

رییس صندوق توسعه ملی با اشاره به مطلب منتشر شده درباره برداشت ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی توسط دولت گفت: این موضوع صحت ندارد و دولت بدون مجوز قانونی نمی تواند از صندوق برداشت کند؛ صندوق توسعه ملی یک نهاد مهم در کشور است که همه قوا روی آن نظارت دارند.

صفدر حسینی انتشار مطالبی همچون برداشت دولت از صندوق را دارای کارکرد سیاسی دانست و گفت: انتشار مطالب خلاف واقع، شایسته نیست و دولت با قانون یا بی قانون هیچ برداشتی نکرده است.

وی تاکید کرد که صندوق فقط به بخش خصوصی و تعاونی تسهیلات می دهد و به دولت منابع نمی دهد مگر با مجوز مجلس و رهبر معظم انقلاب.

رییس صندوق توسعه ملی گفت: برنامه سال جاری ما حدود ۲۴.۴ میلیارد دلار در بخش ارزی است که سهم نفت و گاز سه میلیارد دلار، پالایشگاه ها و پتروشیمی ۶.۴ میلیارد دلار، ایجاد نیروگاه های سیکل ترتیبی ۳.۳ میلیارد دلار، آب و کشاورزی ۳.۷ میلیارد دلار، چرخه فولاد ۳.۲ میلیارد دلار، حمل و نقل ۱.۶ میلیارد دلار و صنایع متوسط و کوچک ۲.۲ میلیارد دلار است.

حسینی با بیان اینکه مصوبات صندوق تاکنون ۳۳.۷ میلیارد دلار بوده است گفت: این اعداد و ارقام که در بخش های مختلف اعلام شد مربوط به برنامه سال ۹۳ صندوق است که به تصویب هیات امنا رسیده و شامل تسهیلاتی است که سال جاری به این بخش ها داده شود.

وی میزان مسدودی صندوق بابت طرح ها را ۲۹.۷ میلیارد دلار و مبلغ گشایش یافته تا امروز را ۷.۱ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود که حدود سه میلیارد دلار هم پرداخت شده است.

وی توضیح داد: صندوق توسعه ملی دارایی هایی دارد که از روز تاسیس(سه سال قبل تاکنون) به آن واریز می شود و لزوما موجودی صندوق نیست زیرا بخش هایی از این واریزی ها در پروژه ها و اقدامات توسعه ای به کار گرفته شد که سود، قسط و یا خود مبلغ باز می گردد.

وی ادامه داد: دارایی های صندوق با توجه به نیاز فوری کشور و به ویژه شرایط سخت تحریمی امروز توسط هیات امنا تعیین و از سوی هیات عامل اجرا می شود که به عنوان مثال صندوق تا پایان امسال برنامه ای حدود ۲۴.۴ میلیارد دلار برنامه دارد.

رییس صندوق توسعه ملی با اشاره به مجوز ویژه ۱۰ میلیارد دلاری دولت از رهبر معظم انقلاب گفت: این کار دولت بسیار ارزشمند و سرمایه گذاری در منابع آبی کشور است که طی چهار سال از صندوق توسعه ملی در حوزه آب انجام می شود و یکی از اقدامات شایسته دولت به شمار می رود.

وی این اقدام دولت را تحولی بزرگ برای کشور دانست که مشکل جدی در حوزه آب برای توسعه دارد.

رییس صندوق توسعه ملی با اشاره به سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری امسال دولت در حوزه سد و آب گفت: دولت حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای سرمایه گذاری در دشت خوزستان و ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای احیای دشت سیستان مجوز گرفته است که با این اقدامات، مقادیر زیادی از منابع آبی وارد چرخه توسعه و تولید می شود و از سوی دیگر مقادیر انبوهی نیز به تولیدات کشاورزی و صنعتی ما اضافه خواهد شد.

به گفته وی این یکی از اقدامات بزرگی است که رسانه ها کمتر به آن می پردازند.

رییس صندوق توسعه ملی رویکرد این صندوق را تقویت و کمک به صادرات کشور ذکر کرد و افزود: ما می خواهیم کشور ارزآوری بیشتری داشته باشد.

حسینی با اشاره به کاهش اخیر قیمت نفت نیز گفت: در یک دوره، دولت با صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و مبلغ ۱۱۰ دلار برای هر بشکه کشور را اداره می کرد اما اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه کشور اداره می شود که کاری عظیم و تنگنایی بزرگ است و دولت با این وجود سعی کرده که سهم صندوق را حفظ کند.

رییس صندوق توسعه ملی ادامه داد: سهم هر شرکت دولتی بیش از ۲۰ درصد باشد صندوق به آن تسهیلات نمی دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز