خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

طی سه سال فعالیت بنگاه‌داری بانک‌ها متوقف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۸۸۹

بازار سرمایه نمی‌تواند با روشی که درحال حاضر در پیش گرفته تا ابد ادامه دهد؛ این بازار نباید منتظر دولت بماند تا از طریق خصوصی‌سازی‌‌ها و واگذاری‌های سهام فعال بماند، بلکه باید طبق قانون برنامه، ایده محور شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دولت به منظور جذب سرمایه‌های درگردش، از جیب خودش نیز چند درصد به سود مردم اضافه می‌کرد، هم از نظر سیاست تورم زدایی نقش بسزایی داشت و هم از جهت پاسخ‌گویی به بحران بیکاری می‌توانست در این زمینه موثر واقع شود.

ایرج ندیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تاثیر افزایش دو درصدی سود بانک‌ها در بازار سرمایه به ایلنا گفت: باید این واقعیت را در موضوع جذب سپرده قبول کنیم، که مردم به این دلیل پول خود را در اختیار بانک قرار می‌دهند تا بانک ارزش پول را با یک سود منطقی به آنها برگرداند، بنابراین نباید از مردم توقع داشت که بخشش داشته باشند یا سرمایه خود را هبه کنند.

ندیمی تصریح کرد: بنابراین باید قبول کنیم که مردم نیازمند این هستند که یک وکیل امین داشته باشند تا منابع‌شان را مدیریت کرده و اصل پول به اضافه یک سود منطقی، که متناسب با تورم است را به آنها بازگرداند.

وی در ادامه افزود: طبیعتا در این شرایط نمی‌توان به مردم گفت که پول خود را در محلی که زیر نرخ تورم سود می‌دهد، سرمایه‌گذاری کنید.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این موضوع که تورم فعلی و تورم محتمل باید مبنای تصمیم‌گیری باشد، اظهار داشت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که ما تحت عناوین مختلف پول جذب نمی‌کنیم، و هنگامی که این اتفاق صورت می‌گیرد، چندین فساد ایجاد می‌شود؛ اولین فساد بروز دلالی غیرمولد است که باعثضرر مصرف‌کنندگان می‌شود.

وی در ادامه گفت: فساد بعدی که شکل می‌گیرد این است که این پول در بخش تولید هزینه نمی‌شود و به تبع آن اشتغال صورت نمی‌گیرد و به تناسب آن واردات افزایش و صادرات کاهش می‌یابد.

ندیمی خاطرنشان کرد: بنابراین مدیریت کردن سپرده‌های مردم، حتی اگر با همراهی دولت صورت گیرد و بخشی از سود را نیز دولت بپردازد، به صرفه است.

دولت به منظور تورم‌زدایی و ایجاد اشتغال از جیب خود سود بپردازد

وی افزود: چراکه اگر دولت به منظور جذب سرمایه‌های درگردش، از جیب خودش نیز چند درصد به سود مردم اضافه می‌کرد، هم از نظر سیاست تورم زدایی نقش بسزایی داشت و هم از جهت پاسخ‌گویی به بحران بیکاری می‌توانست در این زمینه موثر واقع شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این مسئله که بازار سرمایه باید رقیب بانک باشد، عنوان کرد: یعنی این بازار باید خود را تقویت و ترمیم کند؛ متاسفانه بازار سرمایه مدت زیادی است که به علت عرضه‌های سبدی، قیمت‌گذاری‌های ناحق و اقداماتی از این دست، رشد حبابی داشته است که این رشد باید حقیقی شود.

ندیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بازار سرمایه نمی‌تواند تحت عناوینی که ذکر شد سرمایه مردم را جذب کند، گفت: این بازار باید یک پروژه را از ابتدا تا انتها به دست بگیرد و پیش رود.

وی در ادامه افزود: بازار سرمایه روشی را که درحال حاضر در پیش گرفته را نمی‌تواند تا ابد ادامه دهد و نیز از سوی دیگر نباید منتظر دولت بماند تا از طریق خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری‌های سهام فعال بماند؛ بلکه باید طبق قانون برنامه، ایده محور باشد.

ندیمی گفت: به این معنی که باید مانند بانک مطرح کند که ما خواهان اجرا کردن پروژه‌ای هستیم و می‌توانیم به اندازه بانک یا بیشتر به افراد سود دهیم.

ظرف سه سال مانع بنگاه‌داری بانک‌ها می‌شویم

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به دلیل بنگاه‌داری بانک‌ها و ورود به بخش اقتصادی غیرمولد، آیا جذب سپرده‌ها باعثبروز مشکلات در عرصه تولید و بخش مولد اقتصادی می‌شود، گفت: ما در قانون رفع موانع تولید و براساس پیشنهاد دولت مصوب کرده‌ایم که ظرف سه سال و براساس واگذاری بنگاه‌های فعلی، مانع بنگاه‌داری بانک‌ها می‌شویم.

ندیمی در پایان خاطرنشان کرد: این قانون که از یکشنبه روند بررسی آن آغاز می‌شود، راهکاری را ارائه می‌کند که جلوی این حرکت را هم برای گذشته و هم برای آینده می‌گیرد، چرا که طبق زمان‌بندی صورت گرفته و مندرج در پیشنهاد کارگروه کمیسیون ویژه‌ای که برای این منظور تشکیل داده‌ایم، مقرر شده که بنگاه‌های فعلی طی سه سال فعالیت خود را باید به حد نصاب ۴۰ درصد به پائین برسانند به اضافه این که مانعی ایجاد کردیم تا بانک‌ها بنگاه‌دار نشوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز