خبرگزاری کار ایران

استاندار البرز:

لزوم ارائه طرح توسعه روستاهای البرز تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۲۸۵

استان البرز، به عنوان بخشی از تهران بزرگ در گذشته، امروز در سایه ای از محرومیت ها قرار گرفته و در این زمینه نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری است.

اوج محرومیت ها و کمبودها در البرز به گونه ای مشهود است که تنها یک شهرستان از این استان با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت حتی از یک تخت بیمارستانی نیز محروم است و این وضعیت در حالی است که البرز در مجاورت با پایتخت کشور قرار دارد.

به گزارش ایلنا در کرج، سیدحمید طهایی در همایش " توسعه و مشارکت های اقتصادی روستاییان استان " که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور و جمعی از مسئولان، فرمانداران و دهیاران برگزار شد، گفت: روستاها را از بدو شکل گیری نخستین کانون و سکونتگاه در سطح دنیا بوده اند و امروز نیز شرایط به گونه ای است که باید زمینه رونق هر چه بیشتر مناطق روستایی را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: به جهت عدم وجود زیرساخت ها و بسترهای لازم، امروز شاهد آن هستیم که بخشی از جمعیت روستایی در حاشیه شهرها، سکنی گزیده اند و همین امر نیز یکی از دغدغه های اصلی شده است.

نماینده عالی دولت در استان البرز در ادامه با اشاره به ظرفیت های موجود در روستاهای استان تأکید کرد: همانگونه که چراغ به پایه های خود نوری نمی بخشد، استان البرز هم به عنوان بخشی از تهران بزرگ در گذشته، امروز در سایه ای از محرومیت ها قرار گرفته و در این زمینه نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری است.

طهایی با اشاره به یکی از محرومیت این استان در بخش سرانه های بهداشتی و درمانی، خاطرنشان کرد: اوج محرومیت ها و کمبودها در البرز به گونه ای مشهود است که تنها یک شهرستان از این استان با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت حتی از یک تخت بیمارستانی نیز محروم است و این وضعیت در حالی است که البرز در مجاورت با پایتخت کشور قرار دارد.

استاندار البرز در ادامه با تأکید بر ضرورت توسعه روستاها در حوزه اقتصادی بیان کرد: امروز شاهد آن هستیم که در طول شبانه روز جمعیت قابل توجهی از نقاط مختلف محور راه های کرج – تهران را طی می کنند و این شرایط بخشی از هدر رفت منابع درآمدی و مالی کشور را به همراه دارد در حالی که اگر زمینه های لازم برای یک زندگی مناسب و بدون دغدغه در روستاها فراهم بود بی گمان شاهد چنین حجمی از ترددها نمی بودیم.

وی همچنین با تأکید بر بر ضرورت ایجاد زیرساخت ها و یکپارچه سازی روستاهای استان، حضور جوانان فارغ التحصیل در روستاها را نیز بستری برای رونق روستاها و توسعه فعالیت های اقتصادی و کشاورزی قلمداد کرد.

طهایی با اشاره به اینکه بخشی از جمعیت جوانان کشور را فارغ التحصیلان جویای کاری تشکیل می دهند که به تئوری ها و علم کشاورزی آگاهی دارند، تصریح کرد: با کاربردی سازی تئوری های دانشگاهی به طرح های عملی در روستاها علاوه بر رفع دغدغه اشتغال در کشور میتوان بسترها و زمینه های توسعه اقتصادی را نیز فراهم آورد.

وی در ادامه گفت: امکان برداشت از ۵۰ درصد ظرفیت سدهای استان، تخصیص یارانه به سوخت فرودگاه پیام که مهمترین گلوگاه اقتصادی و صادراتی بشمار می رود مهمترین مطالباتی است که انتظار پیگیری آن می رود.

استاندار البرز استقرار موسسات پست بانک در استان را نیز ظرفیتی ویژه برای رونق روستا دانست و افزود: با تفاهم نامه ای که اخیرا بین پست بانک و تعاونی های روستایی صورت گرفته است شاهد تغییرات ویژه ای در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به تدوین طرح سند آمایش سرزمینی در استان، فرمانداران، اعضای شوراهای روستایی، دهیاران، بخشداران و فرمانداران را در قالب تیمی مکلف ساخت تا راهکارهای توسعه محورانه خود را در توسعه روستاهای مناطق مختلف استان تا پایان سال در قالب پیشنهاد " طرح توسعه روستایی " اعلام نمایند تا در جلسات استانی به شور و مشورت و تصمیم گیری گذاشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز