خبرگزاری کار ایران

کمال‌الدین پیرموذن در گفتگو با ایلنا:

ایران می‌تواند مانند آلمان اقتصاد خراب خود را بهبود بخشد

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۴۴۰

خوشبختانه از زمانی که دولت تدبیر و امید مستقر شده است شرایط اقتصادی شفاف شده و اقتصاد کشور از سوداگری به سمت سرمایه گذاری و تولید سوق یافته است.

هفته آتی قرار است همایشی تحت عنوان اقتصاد ایران برای نخستین بار با حمایت مدیریت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری برگزار شود، ازاین‌رو با یکی از نمایندگان مجلس هم‌کلام شدیم تا وضعیت اقتصاد کشور را بررسی کنیم و ببینیم برای علمی شدن اقتصاد و رسیدن به اقتصادی مولد چه‌کارهایی در آینده باید انجام گیرد. پیرموذن در این مصاحبه به این سؤال هم جواب می‌دهد که آیا اقتصاد کشور را می‌توان احیا کرد یا خیر؟

کمال‌الدین پیرموذن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، گفت: خوشبختانه از زمانی که دولت تدبیر و امید مستقر شده است شرایط اقتصادی شفاف شده و اقتصاد کشور از سوداگری به سمت سرمایه گذاری و تولید سوق یافته است.

وی افزود: اما متاسفانه با همه این تفاسیر آثار زیانبار قبل همچنان باقی است و کارهایی نظیر سفرهای استانی که تنها به عوام‌فریبی می‌ماند و اصلاً کار نبود، اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده بود که با این وضع در کنار جناح‌گرایی در اقتصاد و دور ماندن کارشناسان اقتصادی حداقل نیم‌قرن کشور عقب افتاد.

نماینده مردم اردبیل، نیر و سرعین و نمین با اشاره به این نکته که اقدام اخیر دولت در برگزاری همایش اقتصادی و دعوت از همه کارشناسان و صاحب‌نظران این رشته به دور از سمت‌وسوی سیاسی را به فال نیک می‌گیرد، ادامه داد: با توجه به شرایط بین‌المللی و محدودیت‌های سرمایه‌گذار خارجی در کنار کاهش شدید درآمد نفتی اکنون لازم است که تلاش‌های گسترده‌ای برای انجام بودجه‌ریزی کشور و برنامه‌ریزی اقتصادی به شیوه علمی صورت پذیرد و امیدوارم برگزاری نخستین همایش اقتصاد ایران بتواند راهگشای این مهم باشد.

پیرموذن گفت: باید بدون در نظر گرفتن سمت‌وسوی سیاسی از همه کارشناسان اقتصادی دعوت شود که بتوان با تکیه به علم آن‌ها با واقعیت‌های ملموس جامعه اقتصاد کشور را به سمتی پیش ببرد که علمی و به‌روز بوده و نابسامانی‌های بین‌المللی و محدودیت‌های ایجادشده نتواند به آن خدشه‌ای وارد کند.

وی با اشاره به این نکته که اقتصاد کشور به دلیل وابستگی به نفت بنیان‌های اصلی‌اش را ازدست‌داده است، ادامه داد: همچنان که اقتصاد آلمان بعد از پایان جنگ جهانی دوم ازهم‌گسیخته بود و زیر خرابه‌ها مدفون‌شده بود اما با بهره‌گیری سریع از علم اقتصاد و تکیه به همه کارشناسان دوباره جان گرفت ایران هم می‌تواند با تکیه به کارشناسان و مدیران اقتصادی علم محور از شرایط کنونی خارج شود، چراکه ما در ایران امکانات یک قاره را داریم و فقط کافی است با تکیه به آن‌ها و بهره‌برداری درست اقتصاد کشور را متبلور کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور خاطرنشان کرد: با پرهیز از تکیه به بودجه نفتی که خداراشکر اکنون این اتفاق رخ داده و بودجه سال آتی تنها یک‌سوم متکی به نفت است می‌توان کار تولید را پیش گرفت اقتصاد را به‌روز کرد.

پیرموذن این را هم می‌گوید که تکیه به نفت درشان ملت ایران بااین‌همه نعمتی که در کشور وجود دارد و می‌توان اقتصاد را با تکیه به آن‌ها پویا کرد نیست، می‌توان با تکیه به طرح آمایش سرزمینی و استراتژی‌های به‌روز دنیا و کمک گرفتن از صاحب‌نظران بدون توجه به سمت‌وسوی سیاسی آن‌ها حتی در همین شرایط که محدودیت‌هایی متوجه کشورمان در نظام بین‌المللی است اقتصاد کشور را علمی و شکوفا کرد.

گفتنی است، اولین کنفرانس اقتصاد ایران در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۱۴ و ۱۵ دی‌ماه با سخنرانی رئیس‌جمهوری و تعدادی از وزرا، مقامات دولتی و کارشناسان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز