خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

مهمترین اقدام دولت توقف واگذاری‌ها به‌عنوان رد دیون بود

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۲۲۳

برای خروج از رکود برخی برنامه‌های کوتاه مدت ضروری است / عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها باعثتحرک در سمت عرضه می‌شود / از ۱۸۵ کشور جهان؛ ایران با رتبه ۱۳۰ جایگاه مناسبی ندارد و از بین ۱۳۸ کشور جهان در بخش توانمندی تجارت دارای رتبه ۱۳۱و در رقابت پذیری اقتصاد از ۱۴۴ کشور دارای رتبه ۸۳ است.

رئیس اتاق بارزگانی تهران گفت: مهمترین اقدام دولت توقف واگذاری‌ها به‌عنوان رد دیون بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یحیی آل اسحاق در نشست کسب و کار خصوصی‌سازی و فضای رقابتی که در حاشیه اولین کنفرانس اقتصاد ایران برگزار شد؛ با اشاره به آخرین آمارها از مجموعه واگذاری‌های دولت گفت: از سال ۸۴ تا ۵ دی ماه ۹۳ در مجموع ۱۳۲ هزار میلیارد تومان رقم واگذاری‌های دولت بوده که از این میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان در دولت جدید انجام شده و ۲۶ درصد واگذاری‌ها از سال ۸۴ بوده است. از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۳.۴هزار میلیارد تومان سهم دولتی‌ها بود که ۳.۳ هزار میلیارد تومان بصورت بلوکی و ۲۴.۶ بصورت تدریجی و ۳۴.۸ هزار میلیارد تومان بصورت تبدیلی بوده است.

وی با بیان اینکه از اقدامات مهم دولت توقیف واگذاری‌ها به عنوان رد دیون بوده است؛ گفت: عدم تخصیص بصورت سهام عدالت موجب شد تا ما به عنوان بودجه دولت از این واگذاری‌ها استفاده کنیم اما گزارشات مجلس و سازمان بازرسی نشان می‌دهد که واگذاری‌ها به درستی صورت نگرفته.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی خوب است اما اگر بخواهیم از این عامل به تنهایی استفاده کنیم درست نیست؛ گفت: هدف اصلی این است که از منابع کشور بهینه استفاده شود تا به رشد و توسعه دست یابیم.

وی ادامه داد: در نوع واگذاری‌ها به بخش خصوصی شفافیت لازم وجود ندارد و اصلاح این فضا کمک می‌کند تا فضای رقابتی مناسب را لمس کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لوایحی دیگری که می‌توان در فضای کسب و کار آنها را بررسی کرد؛ عوامل بیرونی و بازیگران و استراتژی‌هایی است که در این میان تاثیرگذار است البته اعتقادات و آرمانها نیز نقش کلیدی در ساخت فضای رقابتی دارند.

وی ادامه داد: تا زمانی که این فضاها شناسایی نشود؛ پیشرفتی نخواهیم داشت.

آل اسحاق با اشاره به سیاست‌های کلان و عوامل موثر در اقتصاد گفت: سیاست‌گذاری‌ها درست نباشد راه به جایی نخواهیم برد و برای خروج از رکود برخی برنامه‌های کوتاه مدت ضروری است. به عنوان مثال صنایع پیشران در بخش خروج از رکود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است درصورتیکه اینگونه صنایع شروع به فعالیت کند به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

وی گفت: عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها باعثتحرک در سمت عرضه می‌شود و بر مصرف کننده هم تاثیرگذار است.

وی با اشاره به وضعیت شاخص‌های کسب و کار گفت: از ۱۸۵ کشور جهان ایران با رتبه ۱۳۰ جایگاه مناسبی ندارد و از بین ۱۳۸ کشور جهان در بخش توانمندی تجارت دارای رتبه ۱۳۱و در رقابت پذیری اقتصاد از ۱۴۴ کشور دارای رتبه ۸۳ است.

وی گفت: رشد اقتصادی و خروج از رکود عزم جدی را می‌طلبد که باید در این بین به بهبود فضای کسب و کار سیاست‌های اقتصادی کلان بهره‌وری و ارتقای فناوری نیروی کار توجه ویژه داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز