خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بانک مرکزی در میزگرد پایانی کنفرانس اقتصاد ایران:

حجم زیادی از درخواست تسهیلات را نمی‌توان پاسخ داد / بانک‌ها متقاضیان دریافت تسهیلات را فیلتر کنند

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۴۲۳

در حال حاضر بخشی از مطالبات ما ماهیت غیر جاری دارد لذا یکی از اولویتهای بانک اصلاح ساختار بانکها است که این مسئله ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: به حجم زیادی از درخواست تسهیلات نمی توان پاسخ داد لذا باید برای این رویه چاره ای اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در میزگرد پایانی کنفرانس اقتصاد ایران با موضوع سیاستهای اقتصاد کلان با بیان اینکه در نظام بانکی در شرایط خاصی هستیم که باعثقفل شدن و بدون حرکت ماندن ۱۵ درصد تسهیلات بانکی شده، گفت: اگر به باز شدن این قفل کمک نشود این پدیده ای است که امکان تداوم نظام بانکی با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از مطالبات ما ماهیت غیر جاری دارد لذا یکی از اولویتهای بانک اصلاح ساختار بانکها است که این مسئله ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

سیف با بیان اینکه ساختار بانکی کشور مشکل دارد خاطر نشان کرد: قبل از تصمیم گیری جهت واگذاری مطالبات غیر جاری بانکها ابتدا باید این مطالبات تفکیک شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر ادامه فعالیت بنگاه اقتصادی توجیه دارد می تواند به خلق ارزش منجر شود لذا مطالبات باید زمان بری جدید داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه در بانک‌ها به ناکافی‌بودن نسبت کفایت سرمایه اشاره داشت و گفت: هم‌اکنون نسبت کفایت سرمایه به‌طور متوسط در کشور ما حدود چهار درصد است در حالی که استاندارد جهانی آن حدود هشت درصد بوده که به ۱۲ درصد افزایش یافته است.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص برخی انتقادات مبنی بر این‌که مدت سه ساله برای واگذاری مازاد بنگاهداری بانک‌ها زمان مناسبی نیست، یادآور شد: ما در صدد اقدامات جدی برای کاراتر‌کردن بانک ‌ها و حداکثر سازی توان تسهیلاتی آنها هستیم. این در حالی است که بخشی از این موضوع بتواند با واگذاری مازاد شرکت‌داری آنها و بازگشت به استاندارد قانونی آن تامین شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: برخی مطالبات نیز در نتیجه اعطای تسهیلات تکلیفی که تضمین دولت را به همراه دارند می شود لذا باید این وامهایی که ضمانت دولت را دارند تعیین تکلیف شوند همچنین پروژه هایی که در شرایط روز توجیه اقتصادی دارند و در ادامه فعالیتشان باید بازنگری شود یعنی چنانچه خط تولیدشان کند باشد باید بازنگری شده و یا به بنگاههای دیگر واگذار شده وتبدیل به مجموعه جدید شوند تا ازشرایط منفی خارج شوند.

وی همچنین شرایط دیگری را برای بانکها توصیف کرد و آن اینکه در برخی بانکها احتمال می دهند که برخی پرونده ها در زمان شکل گیری سوء‌جریان داشتند که باید آنها نیز در مسیری خاص رسیدگی شوند.

وی با تاکید براینکه باید متقاضیان دریافت تسهیلات فیلتر شوند اظهار داشت: اگر قرار باشد هر گونه تقاضای تسهیلات حمل بر کمبود نقدینگی شود درست نیست.

وی ادامه داد: به حجم زیادی از درخواست تسهیلات نمی توان پاسخ داد لذا باید برای این رویه چاره ای اندیشیده شود.

سیف همچنین گفت: اگر یک بنگاه اقتصادی توجیه اقتصادی نداشته باشدوفقط با تسهیلات تکلیفی به صورت مصنوعی سرپا نگه داشته شود ارزش موجو د از بین می رود.

وی خاطر نشان کرد: تخصیص ها باید بهینه انجام شود تا کارآیی لازم را داشته باشد ضمن اینکه هر گونه دخل وتصرف در منابع در بانکی می تواند در حرکت طبیعی اقتصاد اخلال ایجاد کرده و مانع تخصیص بهینه منابع شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: یکی از پیش نیازهای ما برای ایجاد انضباط بنگاه اقتصادی استاندارد حاکمیت شرکتی است که در حال حاضر در کشور در این زمینه خلاء‌ وجود دارد لذا باید هر چه زودتر این استانداردها تعریف شده وبنگاههای اقتصادی دارای هویت گشته تا بتوانندمورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

وی ادامه داد: باید همان روشی که در حال حاضر در بازار سرمایه در شرف پیاده سازی ودر نظام بانکی نیز آغاز شده در سایر بنگاهها نیز اجرایی شود تا منجر به استحکام ثبات در بازار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز