خبرگزاری کار ایران

محمد باقر نوبخت:

برای پرداخت تسهیلات منتظر معرفی بنگاه ها از سوی وزرات صنعت هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۵۰۸

همین امروز صبح هم از وزیر صنعت درخواست کرده ایم تا در معرفی بنگاه های متقاضی سرعت بیشتری داشته باشد. همانطور که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مرتبط با طرح سلامت اضافه شده یارانه تولید را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم.

نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر منتظر معرفی بنگاه ها از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت برای پرداخت تسهیلات هستیم، گفت: همین امروز صبح هم از وزیر صنعت درخواست کرده ایم تا در معرفی بنگاه های متقاضی سرعت بیشتری داشته باشد. همانطور که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مرتبط با طرح سلامت اضافه شده یارانه تولید را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت عصر دوشنبه در حاشیه دومین روز کنفرانس اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در سال جاری پرداخت پنج هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان در هیات وزیران برای اختصاص به بخش تولید تصویب و سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف شد که به تفکیک ۱۲۰۰ میلیارد تومان به بخش صنعت، ۱۲۰۰ میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل و یکهزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی و دیگر بخش ها پرداخت نماید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان آنکه در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد تومان از این یارانه ها پرداخت شده، افزود: به بخش کشاورزی ۳۲۵ میلیارد تومان، ۱۷۵ میلیارد تومان هم به بخش حمل و نقل پرداخت شده اما پرداخت های ما به چند بخش به صورت اعانه نخواهد بود بلکه ما از طریق تقبل و تضمین مابه التفاوت تسهیلات ارزان قیمت با نرخ آن در بانک ها یارانه می دهیم.

وی تصریح کرد: امروز نیز با مدیرعامل بانک ها جلسه ای داشتیم و همکاران بنده سلسله جلساتی را با نظام بانکی برگزار کرده اند تا سازوکاری تعریف شود که بنگاه هایی که شایسته دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند به بانک ها ارائه شوند. در این زمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام ضمانت می کند و بانک ها این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر منتظر معرفی بنگاه ها از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت برای پرداخت تسهیلات هستیم، گفت: همین امروز صبح هم از وزیر صنعت درخواست کرده ایم تا در معرفی بنگاه های متقاضی سرعت بیشتری داشته باشد. همانطور که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مرتبط با طرح سلامت اضافه شده یارانه تولید را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم.

معاون رئیس جمهوری افزود: همانطور که در زمان مقرر اقدام به پرداخت یارانه نقدی به خانوارها می کنیم، دو مرحله هم تا پایان امسال به پرداخت یارانه غیرنقدی به خانوارهای کم درآمد از طریق سبد امنیت غذایی اقدام خواهیم کرد و ظرف روزهای آینده سبد سوم امنیت غذایی توزیع خواهد شد زیرا اعتبار آن تامین شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان نیز اعتبارات، سهمیه بندی شده است، خاطرنشان کرد: علاقه مند هستیم علاوه بر ۵۰۰ میلیارد تومانی که در حال حاضر به بخش تولید اختصاص یافته تسهیلات دیگری را نیز تا پایان سال در اختیار واحدهای متقاضی قرار دهیم.

سخنگوی دولت گفت: علاوه براین در سال آینده یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ویژه برای مسکن زوج های جوان و زنان سرپرست خانوار و افرادی که باید با اولویت از تسهیلات استفاده کنند، تخصیص داده خواهد شد.

نوبخت تأکید کرد این موضوع مربوط به بودجه سال ۹۴ است و درسال آینده اجرا خواهد شد، علاوه براین ۱۳۰۰ میلیارد تومان که به صورت تسهیلات ارزان قیمت ارائه خواهد شد قبل از اتمام پایان امسال آیین نامه های اجرای این بند را نیز قبل از سال ۹۴ تصویب می نماییم.

نوبخت ادامه داد: با وجود کسری منابع بهینه ای را به بخش های متقاضی تخصیص خواهیم داد البته هزار میلیارد تومان دیگر نیز بودجه درنظر گرفته شده تا علاوه بر سایر فعالیت هایی که برای سرمایه گذاری انجام می شود بتوانیم نسبت به آنچه تحت عنوان برنامه های خاص اشتغال به ویژه برای جوانان و فارغ التحصیلان در نظر گرفته شده منابعی را تعیین کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت به صورت مشخص چه برنامه ای برای بازپرداخت بدهی خود به سیستم بانکی دارد، افزود: در ارتباط با چگونگی سیاست دولت برای بازپرداخت بدهی های خود باید بگویم با توجه به لایحه ای که به مجلس برده ایم مشخص شده که دولت باید در یک بازه زمانی تعهدات خود را نسبت به نظام بانکی ایفا نماید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه این اقدام باعثانقباض پایه پولی خواهد شد و می تواند در کاهش نقدینگی و مهار تورم موثر باشد، تاکید کرد که دولت مصمم است با یک برنامه زمانبندی شده تعهدات و بدهی های خود را به نظام بانکی پرداخت کند.

نوبخت افزود: عده ای از تسهیلاتی برخوردار شده اند که شاید از ابتدا شایستگی دریافت آن را نداشته اند و در حال حاضر در ارتباط با پرداخت مطالبات تعلل می کنند که قطعا نسبت به این بخش باید توسط دستگاه قضایی اقدامات متناسب صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بدهی افرادی را که معلول شرایط اقتصادی و سیاسی تحمیل شده را نیز باید مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: این دسته در پیدایش بدهی خود مقصر نبوده اند اما بالاخره شرایطی بوجود آمده که این بدهی برای آنها اتفاق افتاده بنابراین باید این دسته را از بدهکاران بانکی مجزا بدانیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تشخیص این بدهکاران در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد تا با تفکیک های لازم بتوانیم بدهی های بخش ها را به سیستم بانکی بازپرداخت نماییم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز