خبرگزاری کار ایران

استاد تمام اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا در گفت و گو با ایلنا:

پرداخت یارانه انرژی، مانع اصلی سودآوری کسب و کار

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۹۵۵

بنگاه‌های تولیدی نباید از دولت انتظار داشته باشند که انرژی ارزان و رایگاه در اختیارشان قرار دهد، بلکه باید این انتظار را داشته باشند که انرژی به قیمت واقعی فروخته شده و درآمد آن به‌گونه‌ای استفاده شود که سودآوری بنگاه‌ها افزایش یابد.

استاد تمام اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا گفت: بعضی از بنگاه‌ها از انرژی ارزان خوب استفاده می‌کنند، اما اکثر بنگاه‌ها بر خلاف این روند حرکت کرده و از تکنولوژی‌های سرمایه‌بر استفاده می کنند، این مسئله باعثمی‌شود میزان اشتغال کاهش پیدا کند.

جواد صالحی اصفهانی‌ در خصوص بررسی تاثیرات یارانه انرژی در وضعیت اشتغال، به خبرنگار ایلنا گفت: طرح هدفمندی یارانه‌ها نیمه تمام است، به این معنی که تا این لحظه کماکان یارانه انرژی پرداخت می‌شود، این مسئله در نهایت به نفع تولید نیست.

وی در ادامه افزود: تولید باید بر روی یک بنیان منطقی پیش رفته و انجام شود و برای رسیدن به این منظور لازم است که قیمت‌ها واقعی شوند، اما همانطور که می‌دانید اکثر حامل‌های انرژی با قیمت کمتری از هزینه - فرصتشان به بنگاه‌ها داده می‌شوند.

استاد تمام اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا با اشاره به این مسئله که بعضی از بنگاه‌ها از انرژی ارزان خوب استفاده می‌کنند، عنوان کرد: اما اکثر بنگاه‌ها بر خلاف این روند حرکت کرده و از تکنولوژی‌های سرمایه‌بر استفاده می کنند که این مسئله باعثمی‌شود میزان اشتغال کاهش پیدا کرده و نیز از سمت دیگر درآمد دولت هم از بابت این سرمایه ملی پایین بماند.

صالحی اصفهانی خاطرنشان کرد: دولت باید از فروش نفت و گاز در کشور درآمد مناسبی را کسب کند تا از بابت آن بتواند هم به خانوارها و هم به بنگاه‌های تولیدی کمک کند.

وی در ادامه افزود: بنگاه‌های تولیدی نباید از دولت انتظار داشته باشند که انرژی ارزان و رایگاه در اختیارشان قرار دهد، بلکه باید این انتظار را داشته باشند که انرژی به قیمت واقعی فروخته شده و درآمد آن به‌گونه‌ای استفاده شود که سودآوری بنگاه‌ها افزایش یابد.

استاد تمام اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا در پایان تصریح کرد: به طور مثال به منظور افزایش سودآوری بنگاه‌ها، دولت باید شبکه برق کشور و راه‌ها را بهتر توسعه دهد و از سوی دیگر با انواع و اقسام سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف سودآوری بنگاه‌های خصوصی را بالا ببرد، به عقیده بنده اگر مطالعه دقیقی در این مسئله صورت گیرد، ممکن است که بنگاه‌ها ترجیح دهند که دولت، انرژی را به قیمت معقول به آنها دهد اما در عوض سرمایه‌ای که از این راه کسب می کند را در کارهای عمرانی که به سود آنها تمام می‌شود، هزینه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز