خبرگزاری کار ایران

صالح آبادی:

تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و خروج غیرتورمی از رکود، مبنای برنامه ریزی بانک توسعه صادرات است

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۷۳۱

همایش دو روزه سراسری مدیران بانک توسعه صادرات با موضوع افق آینده، فرصت ها و چالش ها امروز چهارشنبه اول بهمن سالجاری در تهران شروع به کار کرد

مدیر عامل بانک توسعه صادرات در همایش سراسری مدیران این بانک تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و خروج غیرتورمی از رکود را در صدر اولویت های برنامه ریزی در بانک برشمرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، صالح آبادی در آغاز سخنان خود تاکید کرد: با توجه به سیاست های تبیین شده توسط مقام معظم رهبری نگاه آینده در بانک توسعه صادرات هم باید در کنار تعامل و توجه به دنیا به ظرفیت های اقتصادی کشور و استفاده حداکثری از آنها معطوف شود.
وی یادآور شد: علاوه بر اقتصاد مقاومتی سیاست های دولت یازدهم در برنامه خروج غیرتورمی از رکود مولفه دیگری است که در هرگونه برنامه ریزی دربانک توسعه صادرات باید به آن توجه شود. در این برنامه سپرده گذاری یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در این بانک پیش بینی شده است تا از محل آن تسهیلات لازم پرداخت شود.
بانک توسعه صادرات هم تخصصی است و هم توسعه ای
مدیر عامل بانک توسعه صادرات در خصوص ویژگی توامان بانک توسعه صادرات یعنی تخصصی بودن و توسعه ای بودن آن افزود: توجه به رسالت اصلی این بانک در توسعه صادرات کشور نباید کمرنگ شود و حتما " باید به ماموریت اصلی بانک توجه بیشتر و بهتری شود به گونه ای که در هر مصوبه ای که صادر می شود بینیم با بانک های تجاری فرق داریم یا خیر.
صالح آبادی با اشاره به تشکیل کارگروه بانک های تخصصی برای تدوین تمایز های این بانک ها با بانک های تجاری در برنامه ششم توسعه کشور گفت: حوزه پژوهش و آموزش بانک توسعه صادرات هم باید بیشتر بر این وجه ممیزه بانک توجه کرده و برای شناسایی آن به خود بدنه بانک و خارج از آن فعالانه وارد عمل شود.
وی در خصوص نام اگزیم بانک در تعریف بانک توسعه صادرات گفت: بخشی از فعالیت اگزیم بانکها در بانک توسعه صادرات صورت نمی گیرد و در این حوزه مطالعاتی انجام شده است و در حال حاضر که تدوین برنامه ششم در جریان است زمان آن رسیده که نتیجه فعالیت های مطالعاتی در این زمینه در این برنامه گنجانده شود.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات ضمن تشریح الگوی کسب و کار در این بانک گفت: سودآوری ملاک اول ما نیست بلکه صادرات اولویت ما است و بعد از آن سودآوری قرار می گیرد و در اولویت های راهبردی بانک هم این امر لحاظ شده است.
وی صرف استفاده از بانکداری اسلامی را در فعالیت های بانک کافی ندانست و افزود: بانک توسعه صادرات بیشتر از سایر بانک ها پتانسیل استفاده از سازو کارهای بانکداری اسلامی را دارد و حوزه پژوهش و آموزش بانک بر آموزش و پیاده سازی آن تمرکز کند.
صالح آبادی در مراسم افتتاحیه همایش سراسری مدیران بانک توسعه صادرات در خصوص اهمیت شعب این بانک گفت: این شعب که عمدتا " در مراکز استانها تمرکز یافته اند در صف مقدم ارتباط با صادرکنندگان در تشکیل پرونده های اعتباری قرار دارند و درکنار بررسی های ستاد بانک باید به استقلال عمل آنها توجه کرد.
ظرفیت ها بازار سرمایه باید بیش از پیش برای حمایت از تامین مالی صادرات استفاده شود
مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: از تجهیز و تخصیص منابع با هم یاد می شود ولی تا زمانی که تجهیزی صورت نگیرد تخصیص منابع هم در کار نخواهد بود. یکی از راههای تجهیز منابع افزایش سرمایه بانک توسط دولت است و دولت هم برنامه هایی برای این کار دارد ولی با توجه برخی مشکلات نمی توان فقط چشم به آن دوخت.
صالح آبادی با ذکر تجربه انتشار اوراق حق تقدم مسکن در بازار فرابورس در سال ۸۹ در خصوص تجهیز منابع بانک توسعه صادرات گفت: تا کنون از ظرفیت های بازار سرمایه برای تجهیز منابع این بانک استفاده نشده است و اخیرا " فقط برای انتشار اوراق اجاره با ضمانت این بانک فعالیت هایی صورت گرفته است که باید این فعالیت ها بسط داده شود و ارتباط سیستماتیک بین بانک و شرکت تامین سرمایه آن افزایش یابد.
وی تاکید کرد: باید میان بانک و شرکت های تابعه آن پیوند بیشتری برقرار شود و آنها همکاری لازم را بانک داشته باشند و در مسیر فعالیت های بانک توسعه صادرات حرکت کنند.
تنوع خدمات، تمرکز بر وصول مطالبات و تسهیلات سرمایه در گردش اولویت بانک هستند
مدیر عامل بانک توسعه صادرات متنوع کردن خدمات و توجه به منافع مشتریان را از دیگر ابعاد بحثتجهیز منابع این بانک دانست و افزود: تعادل میان منافع بانک و منافع مشتری موجب تدوام تجهیز منابع می شود.
صالح آبادی نظارت بر مصرف تسهیلات و تمرکز بر وصول مطالبات معوق را ضامن گردش منابع و قفل نشدن آنها ذکر کرد و تاکید کرد: نگاه وثیقه محور در پرداخت تسهیلات کافی نیست و تجربه نشان داده است که توجه به فضای کسب و کار و تحلیل شرکت ها موجب می شود که گردش منابع به خوبی صورت گیرد چون قرار است ما به صادرات کشور کمک کنیم.
وی مقوله ریسک را در تجهیز و تخیص منابع بانک بسیار حایز اهمیت تلقی کرد چون نوسانات مختلف از جمله نوسانات نرخ نفت در تدوین استراتژی ها بانک توسعه صادرات تاثیر زیادی دارد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات در ادامه با برشمردن اولویت های این بانک در اعطای تسهیلات گفت: اولویت این بانک تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صادراتی است و برای بررسی های اعتباری در خصوص ریسک مشتریان علاوه بر صورت های مالی حسابرسی شده به گردش دارایی نقد آنها توجه می شود چون برخی از آنها بر روی کاغذ بازدهی و سودآوری دارند. به گفته دکتر صالح آبادی این بانک در بحثنرخ سود تسهیلات تابع مقررات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.
صالح آبادی تقویت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در بانک توسعه صادرات از اولویت های ارایه خدمات مالی قلمداد کرد و گفت: با تقویت این حوزه رابطه میان بانک و شرکت های تابعه ای بهبود می یابد و باید برنامه ریزی جدی در این حوزه انجام شود.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات در پایان سخنان خود در مراسم افتتاحیه این همایش از امکان راه اندازی بازار مبالات ارزی با محوریت این بانک خبر داد و افزود: بنا به رسالت این بانک کارگروهی برای پیگیری این امر و عملیاتی کردن آن تشکیل شده است.
همایش دو روزه سراسری مدیران بانک توسعه صادرات با موضوع افق آینده، فرصت ها و چالش ها امروز چهارشنبه اول بهمن سالجاری در تهران شروع به کار کرد.
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز