خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان خصوصی سازی عنوان کرد:

ورود خصولتی‌ها به واگذاری‌های اصل ۴۴، منع قانونی ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۵۱۶

ما در خصوص خصولتی‌ها هیچ قانونی نداریم که حضور خصولتی‌ها را در فرآیند خرید سهام‌ها منع کند. بخش خصوصی و خصولتی‌ها دست شان باز است و می‌توانند در مزایده‌ها با هم رقابت کنند.

رئیس سازمان خصوصی گفت: ما توفیق چندانی درعرضه سهام‌های خود نداشتیم و از مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومانی که در سال ۹۳ عرضه کرده‌ایم، تنها در حدود سه هزار میلیارد تومان را توانسته‌ایم به فروش برسانیم و این مسئله باعثشد که آمار واگذاری‌ها در سال جاری افت کند و ما از این بابت متاسف هستیم.

می‌رعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، در سلسله نشست‌های وزارت اقتصاد و امور دارایی به مناسبت دهه فجر، گفت: مجموع ارزش واگذاری‌ها در سازمان خصوصی سازی، ۱۳۶ هزار میلیارد تومان است که از این میزان، حدود ۳۶ درصد در دولت یازدهم صورت گرفت و الباقی که شامل رقمی ۹۹ هزار میلیارد تومانی است، از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی تا زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بوده است.

وی تصریح کرد: واگذاری‌ها معمولا سه عدد درشت را تشکیل می‌دهند. بخشی از این واگذاری‌ها که شامل ۷۶ هزار میلیارد تومان است، در یک فضای رقابتی واگذار شده و الباقی آنکه رقمی را شامل بر ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده، در فضایی خارج از رقابت واگذار شده است.

پوری حسینی گفت: حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان آن به دستگاه‌های طلبکار از دولت واگذار شده و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز به سهام عدالت اختصاص پیدا کرده است. این ۵۹ هزار میلیارد تومان خارج از رقابت بوده است.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی، سال ۹۳ به عنوان سال پایانی واگذاری‌ها تعین شده، که در این خصوص طبق برنامه ریزی‌ها دولت نباید سهمی را نداشته باشد، اما بنابر دلایلی که عموما واقف هستند، طی چند سال گذشته روند واگذاری‌ها این مسئله را نشان نمی‌داد که ما بتوانیم در سال ۹۳، واگذاری‌ها را به پایان ببریم.

رئیس سازمان خصوصی گفت: همچنین از ۲۱۶ شرکتی که باید در سال جاری واگذار می‌کردیم، موفق شدیم علارغم مشکلاتی که در بازار بورس، با آن مواجه بوده‌ایم، توانستیم که برای ۱۳۲شرکت فعالیت خود را به صورت کامل انجام دهیم. این مسئله به این معنی است که شرکت‌های یاد شده، قیمت گذاری شده، یا به فروش رسیده، یا مجوز انحلال و ادغام آن صادر شده و یا اینکه از لیست فروش خارج شده است.

وی با اشاره به فضای خشکی که در بازار سرمایه و بورس وجود دارد، عنوان کرد: ما توفیق چندانی درعرضه سهام‌های خود نداشتیم و از مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومانی که در سال ۹۳ عرضه کرده‌ایم، تنها در حدود سه هزار میلیارد تومان را توانسته‌ایم به فروش برسانیم و این مسئله باعثشد که آمار واگذاری‌ها در سال جاری افت کند و ما از این بابت متاسف هستیم.

رئیس سازمان خصوصی در خصوص بحثسهام عدالت، گفت: در طول سال ۹۳ کاربسیار سنگینی در وزارت اقتصاد و امور دارایی انجام شد. همه به دنبال این هستند که نحوه آزادسازی سهام عدالت روشن شود. هام عدالت از سال ۸۵ شروع شد و روال به این گونه بود سهامی که به مشمولین اختصاص پیدا می‌کند از محل سود آن سهام و ظرف مدت ۱۰ سال بدهی مشمولان ازطریق سهام پرداخت شود.

پوری حسینی تاکید کرد: این مدت ۱۰ ساله سال آینده و پایان سال ۹۴ به پایان می‌رسد، لذا ما از الان در حدود ۱۴ ماه وقت داریم که از محل سود سهام، این سهام را آزاد کنیم و اتفاقی رخ نداده که عقب‌تر از زمان باشیم. در قانون هم این مسئله ذکر شده که باید ۱۰ سال سپری شود.

وی درخصوص نقش و محدوده فعالیت خصولتی‌ها در فرآیند خرید سهام‌ها گفت: ما در واگذاری سهام‌های خود تفکیک قائل هستیم بین نهاد‌ها و موسسات غیر دولتی و خصولتی‌ها، طی قانونی که مجلس در تیرماه تصویب کرد، آمده که موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی حق ندارند از هر بنگاه بیش از۴۰ درصد سهام خریداری کنند.

پوری حسینی تاکید کرد: ما در خصوص خصولتی‌ها هیچ قانونی نداریم که حضور خصولتی‌ها را در فرآیند خرید سهام‌ها منع کند. بخش خصوصی وخصولتی‌ها دستشان باز است و می‌توانند در مزایده‌ها با هم رقابت کنند.

رئیس سازمان خصوصی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در این خصوص عنوان می‌شود بحثاهلیت متقاضیان سهام است که عموما ممکن است که خصولتی‌ها اهلیتشان زود‌تر از بخش خصوصی تصویب شود تا بخش خصوصی، منتها تشخیص این مسئله با هیات واگذاری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز