خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت مطرح کرد

جایگاه مهم تأمین مالی در شرایط تحریم

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۴۶۲

بازارهای مالی را به عنوان بازارهایی که در آنها دارایی‌های مالی شامل سهام، اوراق قرضه و ابزارهای مشتقه مبادله می شوند، معرفی کرد و ارزش هر یک از این موارد را به ارزش تولیدات وخدمات ارایه شده توسط شرکت‌های منتشر کننده آنها وابسته دانست.

توجه به شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی جهت توسعه اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از ستاد خبری هفتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، هدف از تاسیس این شرکت‌ها را تسهیل و توسعه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه دانست و گفت: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، شرکت تأمین سرمایه به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران است و می‌تواند فعالیت‌های تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی، مشاوره مالی، سبدگردانی و فعالیت‌های مشابه را با دریافت مجوز از نهاد ناظر بازار سرمایه انجام دهد.

علی قاسمی در اشاره به اهمیت شرکت‌های تامین سرمایه بیان کرد: با توجه به چشم‌انداز توسعه و پیشرفت اقتصادی، این شرکت‌ها می‌توانند در کشور ما نقش محوری در زمینه تامین مالی ایفا نمایند و به دلیل فعالیت این نهادهای واسطه در زمینه انتشار اوراق مشارکت، اوراق اجاره و سایر ابزارهای نوین تامین مالی، رشد قابل توجهی در زمینه استفاده از این ابزارها در بازار سرمایه به وجود آمده است، به همین خاطر حضور فعال شرکت‌های تأمین سرمایه می‌تواند نوید بخش شرایط مساعد برای رشد و توسعه روش‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه باشد.

قاسمی گفت: اگرچه بازار پول و بازار سرمایه دارای اشتراکات زیاد و ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند و بررسی هر یک به صورت مجزا، نتایج قابل توجهی ندارد. با این حال تقسیم نظام تأمین مالی به دو بخش بازار پول و بازار سرمایه درک بهتری از کارکردهای این دو حوزه ارائه می دهد.

وی بخش مالی در هر کشور را به عنوان زیرمجموعه‌ نظام اقتصادی معرفی کرد که در آن وجوه یا اعتبارات و سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات مشخص از طرف پس‌انداز کنندگان و صاحبان پول و سرمایه به طرف متقاضیان، جریان می‌یابد.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، بازارهای مالی را به عنوان بازارهایی که در آنها دارایی‌های مالی شامل سهام، اوراق قرضه و ابزارهای مشتقه مبادله می شوند، معرفی کرد و ارزش هر یک از این موارد را به ارزش تولیدات وخدمات ارایه شده توسط شرکت‌های منتشر کننده آنها وابسته دانست.

قاسمی در پاسخ به اهمیت شرکت های تامین سرمایه، آنها را نهادهایی قدرتمند و تأثیر‌گذار و به عنوان بازوی تامین مالی صنایع از طریق بورس عنوان کرد و ایجاد انسجام و تعادل در ساختار نظام تأمین مالی را نیازمند همکاری این شرکت‌ها با بازیگر اصلی بازار پول یعنی بانک دانست.

وی با وجود تازه تأسیس بودن شرکت‌های تامین سرمایه، آن‌ها را مهم‌ترین عامل در انتشار انواع صکوک یا اوراق بهادار اجاره در سالهای اخیر معرفی کرد و افزود: این شرکت‌ها با تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار در عرضه‌های عمومی و تامین مالی، ارزشگذاری سهام و مشاوره‌های مالی و تخصصی، نقش مؤثری در تسهیل فرآیند تأمین مالی شرکت‌ها دارند و با بهره‌گیری از ابزارهای مورد استفاده می‌توان تخصیص بهینه منابع نقدینگی را در بخش تولید از آنها انتظار داشت.

قاسمی ریسک‌های اعتباری که به دلیل عدم ایفای به موقع تعهدات از طرف مشتریان شرکت در حوزه تامین مالی پدید می‌آید، ریسک بازار که به دلیل تغییرات نامطلوب در قیمت بازار برخی از دارایی‌های مالی نظیر سهام، نرخ سود بانکی یا نرخ ارز ایجاد می‌شود، ریسک عملیاتی که به دلیل نقصان در فرآیندها، عملکرد افراد و سیستم های فناوری اطلاعات، تامین سرمایه را در معرض خطر قرار می‌دهد به عنوان مهم‌ترین ریسک¬هایی معرفی کرد که نهادهای تامین سرمایه با آن مواجه هستند.

وی هم‌چنین عدم فرهنگ‌سازی مناسب، ریسک کشوری، ریسک قوانین و مقررات و ریسک نقدینگی را از مخاطرات دیگری دانست که این شرکت ها در ایفای نقش خود با آن مواجه هستند.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، شرکت‌های تامین سرمایه در بازار سرمایه ایران را نیازمند فعالیت و تلاش بیشتر در جهت گسترش فرهنگ تأمین مالی بازار محور دانست و گفت: در صورت اقبال بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها به این بازار و توأم شدن آن با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شاهد جهشی عظیم در بخش تأمین مالی شرکت‌ها و طرح‌های بزرگ و ثروت آفرین در کشور خواهیم بود.

قاسمی برگزاری همایش توسعه نظام تأمین مالی با مشارکت بانک توسعه اسلامی و دانشگاه شریف را یکی از بهترین راه¬های هم اندیشی متخصصین و فعالان بازار مالی در کشور و بهره گیری از دانش مالی آکادمیک و تجربی در زمینه تأمین مالی معرفی و اظهار کرد: در راستای این هدف، این همایش فرصتی را برای مطرح شدن مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در بخش تامین مالی و ارایه راهکارهای مناسب توسط صاحبنظران مالی در کشور فراهم خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، یکی دیگر از اهداف برگزاری همایش توسعه نظام تأمین مالی را تبادل نظر و آشنا ساختن علاقه مندان، کارشناسان و مدیران با سازوکارها و عملکرد ابزارها و نهادهای نوین تأمین مالی دانست.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود با حضور تصمیم گیران، فعالان حوزه‌های مالی و صاحب‌نظران داخلی و خارجی، چالش‌ها و فرصت‌های توسعه تأمین مالی در کشور مورد بررسی و مداقه قرار گیرد و از این طریق تجربیات و دانش روز مالی با هدف رسیدن به اقتصادی مقاوم و پویا مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

به نظر می‌رسد، همایش توسعه نظام تأمین مالی در ایران زمینه مطرح ساختن و شناسایی مشکلات تأمین مالی را به شکل مناسبی در کشور فراهم سازد. ضمن اینکه این همایش با معرفی نقش و جایگاه تأمین مالی در شرایط تحریم و فراهم ساختن زمینه‌های معرفی روش ها و ابزارهای نوین مالی به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران، گامی مهم در جهت تجمیع نقدینگی و تخصیص بهینه منابع به طرح‌ها و پروژه‌های مهم کشور برمی‌دارد.

گفتنی است با توجه به اینکه شرکت‌های تأمین سرمایه در بازار سرمایه ایران می‌توانند تاثیر بسیار گسترده‌ای در رشد و توسعه اقتصادی داشته باشند و از طرفی با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور، این شرکت ها می‌توانند جذب سرمایه های خارجی را تسهیل کنند و از این رو نگاه آینده شرکت‌های تأمین سرمایه باید ایجاد توانایی فنی و اجرایی در جذب هر چه بیشتر و بهتر منابع مالی از داخل و خارج کشور باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز