خبرگزاری کار ایران

علیپور:

درآمدهای بودجه ۹۴ شفاف نیست

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۱۵۵

نماینده مردم قائمشهر " مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۴ " افزود: طبق گزارش تفریغ بودجه، دولت نتوانسته ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد مالیات بر ارزش افزوده را از شرکت‌های دولتی دریافت کند؛ حال چگونه برای سال آینده ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده؟

کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در صحن علنی امروز مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۴، اظهار داشت: براساس گزارش تفریغ بودجه ۹۲ دولت یازدهم در اولین سال خدمت خود ۶۸ درصد از بندها و تبصره‌های بودجه را اجرا نکرده و یا به طور ناقص اجرا کرده است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: قطعا بودجه سال ۹۳ هم مشابه بودجه ۹۲ عملیاتی شده است و اگر قرار است دولت به قانون بودجه عمل نکند، تصویب این لایحه به غیر از گرفتن وقت مجلس چه فاید‌ه‌ای دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اصل بودجه را جداول تشکیل می‌دهد و احکام و بند‌ها اساس بودجه نیست، گفت: نمی‌توان در زمان تدوین لایحه بودجه، برنامه‌های پنج‌ساله را اصلاح کرد؛ مشکل بعدی بودجه دیده نشدن همه درآمدها است.

وی تصریح کرد: ‌ در بودجه امسال، درآمد حاصل از فروش گاز در داخل و خارج از کشور حذف شده و حکمی برای عواید حاصل از صادرات نفت و گاز در بودجه به درستی دیده نشده است؛ آیا شما نمایندگان مجلس می‌دانید درآمد فروش گاز در داخل و خارج از کشور چقدر است؟ این پنهان‌سازی درآمد‌ها برای چیست؟

علیپور گفت: درآمد هدفمندی یارانه‌ها را شفاف‌ کردیم اما در لایحه بودجه این شفافیت درآمد یارانه‌ها وجود ندارد؛ باید درآمد حاصل از فروش نفت در داخل و تحویل به پالایشگاه‌ها شفاف باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به تعیین سهم ۱۴.۵ درصدی درآمد حاصل از صادرات نفت برای شرکت ملی نفت، اظهار داشت: از زمان طاغوت تاکنون ۱۴.۵ درصد از درآمد نفت برای شرکت ملی نفت منظور شده ولی نحوه هزینه‌کرد آن مشخص نیست و این شرکت مالیات هم نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: براساس گزارش تفریغ بودجه، دولت نتوانسته ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد مالیات بر ارزش افزوده را از شرکت‌های دولتی دریافت کند؛ حال چگونه برای سال آینده ۸۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده؟

علیپور بنکداری با بیان اینکه ما از کمیسیون تلفیق گلایه‌مندیم، گفت: سال گذشته قرار شد جداول متفرقه کم شود و دولت هم این کار را کرد اما در کمیسیون تلفیق برخی جاها کمک‌هایی به بعضی نهادهای حقوقی شده و بودجه آنها را افزایش داده است. این ایراد و اشکال وارد است.

وی افزود: در جداول ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای رئیس جمهور تعیین شده و او می‌تواند بدون حساب و کتاب به صورت بلاعوض کمک کند؛ آیا بهتر نبود این اعتبار برای کمک به حقوق بازنشستگان صنایع فولاد که در دریافت حقوق مشکل دارند، در نظر گرفته می‌شد؟

این نماینده مجلس با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه تولید در نظر گرفته شد اما امسال در بودجه تنها ۵۴۰۰ میلیارد تومان برای تولید دیده شده در حالی که باید به تولید و صنعت توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: از نمایندگان درخواست می‌کنم به کلیات لایحه بودجه رای ندهند تا لایحه مجددا به کمیسیون برگشته و براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین و دولت برنامه‌های توجیهی خود را ارائه دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز