خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل بانک ایران زمین در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک مرکزی ابزار مناسب برای برخورد با موسسات مالی غیرمجاز را ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۱۶۴

بانک مرکزی برای نظارت بر این موسسات، نیاز به یک ابزار قوی نظارتی دارد، به دلیل آنکه این موسسات مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده‌اند، بنابراین بانک مرکزی هم نمی‌تواند با آنها برخورد کند.

مدیر عامل بانک ایران زمین گفت: هیچ‌کدام از بانک‌ها و شعب، آئین نامه عدم فعالیت با موسسات مالی غیرمجاز را اجرایی نکرده و با وجود این تاکیدات سعی در همکاری با موسسات مالی غیرمجاز به منظور جذب منابع آنها دارند.

سید کمال سید علی، درخصوص فعالیت موسسات مالی غیرمجاز و چگونگی نظارت بانک‌ مرکزی بر این موسسات به ایلنا گفت: به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی، موسسات مالی غیرمجاز امکان افزایش نرخ سود سپرده‌ها را پیدا می‌کنند، و به دلیل اینکه بین ۱۳.۵ درصد سپرده قانونی با نرخ‌هایی که خود موسسات مشخص‌ می‌کنند فاصله دارد، آنها در رقابت با سایر بانک‌ها بهتر می‌توانند منابع را جذب کرده و از سوی دیگر هیچ‌گونه پاسخ‌گویی به بانک مرکزی ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: اطلاعات این موسسات برای بانک مرکزی شفاف نیست، گزارشات ادواری ارائه نمی‌کنند و به صورت مستمر هم تحت کنترل بانک مرکزی قرار نمی‌گیرند.

مدیر عامل بانک ایران زمین گفت: با این وجود فعالیت‌هایی که این موسسات انجام می‌دهند و نرخ‌های بالایی که برای سود سپرده‌های خود تعیین کرده‌اند، باعثمی شود که منابع بانک‌ها به سمت آنها گسیل شده و بانک‌ها با کمبود منابع مواجه شوند.

سید علی خاطرنشان کرد: بنابراین عمده‌ترین مسائلی که باعثمی‌شود این موسسات دست به انجام این کار بزنند، عدم پرداخت سپرده‌های قانونی، عدم نظارت و کنترل بانک مرکزی، عدم رعایت کفایت سرمایه مالی خود و نیز عدم رعایت تعهدات کلان و ذی‌نفع واحد است که همه این موارد به سبب عدم ارائه گزارشات ادواری به بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت عدم برخورد بانک مرکزی با این موسسات چیست؟ گفت: بانک مرکزی برای نظارت بر این موسسات، نیاز به یک ابزار قوی نظارتی دارد، به دلیل آنکه این موسسات مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده‌اند، بنابراین بانک مرکزی هم نمی‌تواند با آنها برخورد کند.

مدیر عامل بانک ایران زمین با اشاره به اینکه در وهله اول باید مقررات و ضوابط بر این موسسات حاکم شود، عنوان کرد: پول مردم هم نزد این موسسات قرار دارد؛ این دلیل هم یکی دیگر از موانع برخورد و جمع‌آوری این‌گونه موسسات است. بنابراین به دلیل اینکه نارضایتی مردم هم فراهم نشود، باید محتاطانه با این موسسات برخورد کرد.

سید علی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هنگامی که یک سوپرمارکت بدون مجوز فعالیت کند، سریعا با آن برخورد می‌شود، چه عاملی باعثمی‌شود که این موسسات بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی، ایجاد و به فعالیت خود ادامه دهند؟ گفت: فلسفه وجودی و تاسیس این موسسات به تعاونی‌های محلی، مساجد و شرکت‌های اوایل انقلاب بازمی‌گردد. بعضی از این تعاونی‌ها گسترش پیدا کردند و برخی دیگر نیز کار خود را تحت عنوان قرض‌الحسنه آغاز کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: این مراکز با این عناوین کار خود را آغاز کرده، اما در آینده به غول‌های بزرگ مالی و اعتباری بدل شدند. البته برخی از نهادها و دستگاه‌ها نیز در داخل خود اقدام به تاسیس این موسسات زدند و بعدها کار خود را گسترش داده و درحال حاضر تبدیل به بانک شدند.

مدیر عامل بانک ایران زمین در خصوص ممانعت همکاری و فعالیت بانک‌ها با موسسات مالی غیرمجاز از سوی بانک گفت: به دلیل آنکه حساب اکثر این موسسات در بانک‌ها قرار دارد، شورای هماهنگی بانک‌ها و بانک مرکزی تاکید کرده‌اند که نباید برای این موسسات حسابی در بانک‌ها ایجاد شود، که از این طریق بتوان محدودیت‌هایی را برای این موسسات اعمال کرد.

وی در ادامه افزود: اما متاسفانه با این وجود برخی از بانک‌ها با این موسسات ارتباط برقرار کرده و قصد دارند که منابع این موسسات را جذب کنند، اما بانک مرکزی طی ابلاغ آئین‌نامه‌ای به بانک‌ها، آنها را از فعالیت با موسسات مالی غیرمجاز منع کرده است.

مدیر عامل بانک ایران زمین در پایان خاطرنشان کرد: اما به عقیده بنده هیچ‌کدام از بانک‌ها و شعب، این آئین نامه را اجرایی نکرده و با وجود این تاکیدات سعی در همکاری با موسسات مالی غیرمجاز به منظور جذب منابع آنها دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز