خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان تاکید کرد:

بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی به خوبی استفاده نکرده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۷۱۷

با توجه به امکان استفاده از منابع ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی، متأسفانه این بخش برای جذب منابع اقدام درخور توجهی انجام نداده است.

استاندار اصفهان، در جلسه بررسی مشکلات و آخرین وضعیت جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: توسعه استان اصفهان تنها با استفاده از منابع غیردولتی و فاینانس میسر است. مدال برخورداری که بروی سینه اصفهان قرار داده شده، مانع از استفاده این استان از منابع دولتی مطابق با نیازها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور تصریح کرد: با توجه به اینکه علیرغم همه‌ی تلاش ها قادر به استفاده از منابع دولتی مطابق با نیازهای استان نیستیم و از طرفی نمی توانیم توسعه و سرمایه‌گذاری را هم متوقف کنیم، باید از منابع غیردولتی و منابع فاینانسی استفاده کنیم.

وی گفت: تعدادی از پروژه های بزرگ استان فاینانس شده و تعدادی دیگر نیز همچون خط دوم مترو و بخشی از کنارگذرهای شرق و غرب در مرحله پیگیری برای اتمام و تکمیل از طریق فاینانس است. از جمله پروژه هایی که فاینانس شده قطار سریع السیر اصفهان - تهران با میزان ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که رقم بسیار قابل توجهی است.

مدیر ارشد استان اظهار داشت: صندوق توسعه ملی با وجود منابع ارزشمند، غنی و قابل‌توجه برای استفاده بخش دولتی محدود شده و تنها بخش غیردولتی می‌تواند از آن استفاده نماید.

وی متذکر شد: متأسفانه با وجود اینکه سود مورد انتظار منابع صندوق توسعه ملی بسیار پایین بوده و برای منابع ارزی حدود ۶ درصد و برای منابع ریالی ۱۴ تا ۱۶ درصد است، بخش غیردولتی به خوبی از آن استفاده نمی‌کند.

زرگرپور با بیان اینکه به بخش غیردولتی برای استفاده از این منابع اخطار داده‌ام، تصریح کرد: این بخش بصورت مداوم درخواست دریافت تسهیلات و منابع داشته ولی متاسفانه از منابع غنی صندوق توسعه ملی که سود پایینی هم دارد استفاده نمی‌کنند.

استاندار اصفهان مسائل و مشکلات دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی طی فرآیندی پیگیری و برطرف شد و خوشبختانه در حال حاضر جذب اعتبارات این صندوق نسبت به ۲ ماه گذشته وضعیت بهتری دارد.

وی اعلام کرد: تا کنون ۷۴ طرح بخش صنعت و کشاورزی با اعتبار ۱۱۷ میلیارد تومان، ‌کلیه مراحل دریافت اعتبارات را گذرانده، تصویب و اجرا شده است.

زرگرپور با بیان اینکه وضعیت جذب اعتبارات بهبود یافته است، خاطر نشان کرد: هنوز از میزان جذب اعتبارات مورد انتظار فاصله داریم و باید با برنامه‌ریزی دقیق ظرف ۱۵ روز آینده موانع این مسئله مشخص و برطرف شود.

وی ادامه داد: این موضوع که تعداد زیادی طرح معرفی شده ولی کمتر از ۲۰ درصد آن به نتیجه رسیده است، نیازمند بررسی و رفع موانع است. البته برخی مسائل همچون دریافت تسهیلات بانکی از طرف پیشنهاد دهنده طرح و یا عدم پرداخت تسهیلات قبلی توسط وی از جمله مواردی است که به نتیجه نرسیدن طرح پیشنهادی را به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: در هر صورت چون ما تصمیم به تراز اول بودن در کشور داریم، باید موانع جذب منابع صندوق توسعه‌ی ملی را آسیب شناسی و برطرف کنیم.

زرگرپور یادآور شد: حدود ۳ ماه گذشته تنها ۲۰ میلیارد تومان از این منابع جذب شده بود و در حال حاضر این رقم به ۱۱۷ میلیارد تومان افزایش یافته است. با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های استان و نیازی که از طرف بخش خصوصی برای جذب اعتبارات اعلام شده، ‌ هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به هدف داریم.

مدیر ارشد استان همچنین از عدم همکاری لازم برخی بانک ها با بخش خصوصی در زمینه جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد و متذکر شد: در صورت ادامه این روند بصورت جدی با این بانک ها برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سه بخش صنعت، ‌کشاورزی و گردشگری بخش خصوصی مشغول فعالیت است، ‌تصریح کرد: متأسفانه در بخش گردشگری علیرغم اهمیت ویژه آن برای استان، ‌ تا کنون هیچ طرحی نتوانسته از منابع این صندوق استفاده کند.

زرگرپور اظهار داشت: بخش کشاورزی بیشتر از ظرفیت خود توانسته از اعتبارات این صندوق استفاده نماید و بخش صنعت نیز با وجود ارائه طرح های خوب، ‌هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی خود فاصله بسیاری دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز