خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آیا قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای آتش‌نشان‌های تهرانی اجرا می‌شود؟ / تبعیض بین آتش‌نشانان پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۵۶۱

آتش‌نشانی جزو خدمات ذاتی شهرداری‌ها محسوب می‌شود. مهم‌تریم مولفه برای آتش‌نشانان داشتن قوای جسمانی است. یک آتش‌نشان را در نظر بگیرید که بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت دارد. او باید لباس حریق بر تن و کپسول اکسیژن را حمل کند و برای نجات جان یک انسان چند طبقه را پشت سر بگذارد. پس از ۲۰ سال کار سخت و طاقت‌فرسا، بعید به نظر می‌رسد که یک آتش‌نشان توانایی انجام این کار را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، ماهیت آتش‌نشانی جزو این گروه شغلی محسوب می‌شود، اگرچه بازنشستگی پیش از موعد یکی از امتیازهای سختی کار محسوب می‌شود اما ناجیان جان مردم در شهر تهران برای بازنشستگی خود با چالش‌های متعددی روبرو هستند. 

۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷، جلسه عالی حفاظت شورای فنی با حضور محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، حاتم شاه‌کرمی (معاون وزارت کار) و اعضای شورای عالی تشکیل شد. این شورا، بررسی سخت و زیان‌آور بودن کار آتش نشانان را در دستور کار خود قرار داد و پس از ۲۰ سال، شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی با سختی مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی موافقت کرد و در نهایت آتش‌نشانی به ۱۳ شغل گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه شد. بر اساس این مصوبه، آتش نشانان می‌توانند از مزایای سختی کار بهره‌مند شوند و پس از ۲۰ سال بازنشسته شوند. 

بهره‌مندی از مزایای سختی کار برای آتش‌نشانان مصوبه قانونی است اما تمامی کارگران این گروه شغلی از این امتیاز برخوردار نیستند. برخی از آتش‌نشانان تهرانی تحت پوشش بیمه اداره کل رفاه شهرداری هستند و با ۲۵ سال سابقه بازنشسته خواهند شد. این در حالی است که تمامی آتش‌نشانان کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند و با ۲۰ سال سابقه وارد دوران بازنشستگی می‌شوند. 

ما شاهد تبعیض آشکار هستیم

نادر مرادی (رئیس شورای اسلامی کار آتش‌نشانی تهران) توضیح داد: کارگران واحد عملیات سازمان آتش‌نشانی در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند. عده‌ای تابع نظام هماهنگ و تحت پوشش بیمه اداره کل رفاه شهرداری هستند. اما مدتی قبل از حادثه پلاسکو، نحوه استخدامی سازمان آتش‌نشانی تغییر کرد و استخدام‌شدگان از مزایای سازمان تامین اجتماعی برخوردار شدند. 

او ادامه داد: پیگیری‌های ما برای برخورداری از سختی کار مثمرثمر واقع شد اما گروهی از همکاران ما همچنان از این امتیاز برخوردار نیستند. آتش‌نشانانی که تحت پوشش بیمه شهرداری هستند، با ۲۵ سال سابقه و ۵ سال سنوات تشویقی بازنشسته می‌شوند. اینطور باید بگویم، آن‌ها به ازای هر سال، ۳ ماه تشویقی دریافت می‌کنند. 

وی افزود: گروهی دیگر از همکاران ما، وضعیت متفاوتی دارند و تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی هستند. این افراد با ۲۰ سال سابقه اشتغال و ۱۰ سال سنوات ارفاقی بازنشسته خواهند شد. نکته قابل تاکید این است، شهرداری این گروه را جزو نیروی انسانی خود به حساب نمی‌آورد. 

رئیس شورای اسلامی کار آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: تبعیض، نتیجه حاصله از بررسی شرایط بازنشستگی این دو گروه است. وقتی که ماهیت شغلی هر دو گروه یکسان است، چرا باید شاهد چنین تفاوتی بین دو گروه باشیم؟ مگر بین عملکرد آن‌ها تفاوت وجود دارد؟ 

مرادی شرح داد: صحبت‌هایی در ارتباط با وضعیت آتش‌نشانان تهرانی انجام شده ولی تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. شورای شهر باید مصوبه‌ای برای مجلس ارسال کند تا وضعیت بازنشستگی آتش‌نشانان مورد تفحص و بررسی قرار بگیرد. من مفهوم صدور مصوبه را درک نمی‌کنم؟ 

او افزود: صندوق رفاه شهرداری تهران باید در جهت رفع این تبعیض گام بردارد و مشکل این گروه را حل کند. صندوق رفاه شهرداری کوچک است و مروبط به یک ارگان خاص می‌شود. این در حالی است که صندوق تامین اجتماعی جامع و برای تمام کشور است. سازمان رفاه شهرداری باید قوانین خود را بر اساس قوانین جامع کشور تنظیم کند تا تمامی آتش‌نشانان با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شوند. 

این قصه سر دراز دارد

سال ۹۲، قانونی در کشور تصویب شد و بر اساس این مصوبه، آتش‌نشان متقاضی بازنشستگی باید ۵۰ سال سن یا ۲۰ سال تمام سابقه خدمت می‌داشتند. اینطور به نظر می‌رسید، دارا بودن این ویژگی به صورت همزمان امری محال و نشدنی بود. 

این موضوع سبب مشکلات فراوانی برای آتش‌نشانان شد. بسیاری از آتش نشانان ۲۰ سال خدمت در سازمان را انجام داده بودند، اما سن آن‌ها زیر ۵۰ سال بود و بازنشسته نمی‌شدند. آن‌ها باید تا ۵۰ سالگی صبر می‌کردند حال آنکه ۳۰ سال خدمتشان کامل می‌شد و دیگر امتیاز بازنشستگی پیش از موعد معنا و مفهوم نداشت. 

دو سال پس از مصوبه سال ۹۵ یعنی در سال ۹۷، شرط ۵۰ سال سن برای بازنشستگی برداشته شد ولی باتوجه به نوع بیمه آتش نشانان تهرانی، حقوق آن‌ها سی روز کامل نخواهد بود حقوق آن‌ها ۲۵ روز حساب می‌شود، به این معنا که ۵ روز حقوق در ماه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

ما با جان انسان‌ها سر و کار داریم

رئیس شورای اسلامی کار آتش‌نشانی تهران تصریح کرد: شهروندان عوارض خود را به حساب شهرداری واریز می‌کنند و سازمان موظف است در قبال این عوارض، خدمات ذاتی خود مثل آتش‌نشانی، فضای سبز و جمع‌آوری پسماند را به شهروندان ارائه دهد. وقتی یک شهروند برای خدمات شهری عوارض پرداخت می‌کند، انتظار دارد تمامی خدمات به صورت کامل ارائه شود. 

او ادامه داد: همانطور که گفتم، آتش‌نشانی جزو خدمات ذاتی شهرداری‌ها محسوب می‌شود. مهم‌تریم مولفه برای آتش‌نشانان داشتن قوای جسمانی است. یک آتش‌نشان را در نظر بگیرید که بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت دارد. او باید لباس حریق بر تن و کپسول اکسیژن را حمل کند و برای نجات جان یک انسان چند طبقه را پشت سر بگذارد. پس از ۲۰ سال کار سخت و طاقت‌فرسا، بعید به نظر می‌رسد که یک آتش‌نشان توانایی انجام این کار را داشته باشد. من قصد بی‌احترامی به همکاران خود را ندارم و حقیقت را بازگو می‌کنم. 

وی اظهار کرد: پس از ۲۰ سال اشتغال، یک آتش‌نشان باید بلافاصله بازنشسته شود و در محل کار خود حاضر نشود. این موضوع باید به یک مطالبه عمومی شهروندان تبدیل شود. حادثه خبر نمی‌کند و امکان وقوع آن هر لحظه وجود دارد. 

مدیران نگاه‌های متفاوتی دارند

رئیس شورای اسلامی کار آتش‌نشانی تهران با اشاره به تفاوت دیدگاه‌های مدیران گفت: نظر و دیدگاه مدیران در ارباره بازنشستگی برخی از آتش‌نشانان تهرانی اهمیت دارد. برخی از مدیران دولتی خواهان اشتغال نیروی جوان و کاهش نرخ بیکاری هستند ولی گروهی دیگر بر تجربه‌گرایی تاکید می‌کنند. مدیران ما تنها به فکر منافع خود هستند و توجهی به مردم ندارند. 

او تصریح کرد: مدیران باید به مطالبه آتش‌نشانان یعنی بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه توجه کنند. این موضوع به نفع سازمان آتش‌نشانی نیز است. آتش‌نشانی که سابقه اشتغال بیشتری دارد، دستمزد بیشتری دریافت خواهد کرد. اگر یک آتش‌نشان در زمان مقرر بازنشسته شود، نیروی جوان ارزان‌تر وارد سازمان می‌شود. 

مرادی تصریح کرد: من بازهم تاکید می‌کنم، قوای جسمانی، حرف اول در این شغل حساس می‌زند. من ۵۰ساله توانایی بالا رفتن از ساختمان چند طبقه و حمل تجهیزات را ندارم. پس چگونه بتوانم جان یک انسان را نجات دهم؟ مهم‌ترین صیانت سازمان، حفظ جان مردم است، پس با تصمیمات اشتباه و غلط این مهم را خدشه‌دار نکنیم. 

 ۱۵ درصد از آتش‌نشانان خواهان بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه هستند

مهدی داوری (مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی) هم درباره این موضوع توضیح داد: حدود ۸۱درصد از جمعیت ۵ هزار نفر آتش‌نشانان کشور تحت پوشش اداره کل رفاه شهرداری هستند و ۱۹ درصد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. این طور باید گفت، ۹۰۰ نفر از آتش‌نشانان تهرانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. 

او تشریح کرد: آتش‌نشانان در بدو استخدام حق انتخاب نوع بیمه خود را دارند. بر اساس قوانین کشور، انتخاب حق بیمه برای آتش‌نشانان تنها یکبار میسر خواهد بود. اگر یک آتش‌نشان بخواهد وضعیت بیمه خود را تغییر دهد باید مبالغ هنگفتی را بپردازد. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: حدود دو سال پیش، مجلس شورای اسلامی، قانون سختی کار آتش‌نشانان تصویب کرد. از آن برهه به بعد، گرایش‌ها به سمت بیمه تامین اجتماعی افزایش پیدا کرد. دریافتی و مزایای این دو گروه یکسان است و تفاوتی با یکدیگر ندارد. آتش‌نشانانی که تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند از امتیاز بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه برخوردار هستند. حدود ۱۵ درصد از افرادی که تحت پوشش بیمه شهرداری هستند، خواهان بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه هستند. 

داوری افزود: افزایش دستمزد آتش‌نشانان نیز مطابق با افزایش سالانه دیگر کارکنان شهرداری‌هاست. شهرداری‌ها بر اساس تصمیمات دولت عمل خواهد و به طور قطع آتش‌نشانان افزایش دستمزد در سال آتی را تجربه خواهند کرد.

مشکل تفاوت بین دو قانون است. قانونی که آتش نشانان تهران به وسیله آن بازنشسته می‌شوند متفاوت با قانون سازمان تامین اجتماعی است. این دو گروه در نحوه بازنشستگی و محاسبه سخت و زبان‌آور بودن شغل‌شان تفاوت‌هایی دارند که سبب تبعیض‌های یکجانبه‌ای شده است. از آنجا که این شغل به صورت مستقیم با جان و مال انسان‌ها ارتباط دارد باید قوای جسمانی شاغلان این گروه مورد توجه قرار بگیرد. قوای جسمانی به تبع افزایش سن کاهش می‌یابد و امکان خدمات‌رسانی به طور کامل را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز