خبرگزاری کار ایران

ادامه واکنش‌ها به انتصاب رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار؛

فقدان مدرک تحصیلی مرتبط، به منزله تنزیل شایستگی‌های عمومی مدیریتی فرد نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۴۱۸

محسن انصاری درباره یک یادداشت که در خبرگزاری ایلنا منتشر شده بود، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایلنا،  محسن انصاری (دکترای تخصصی مهندسی بهداشت محیط) در ارتباط با یادداشتی با عنوان «واکنش‌ها به انتصاب رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار» که روز شنبه (یازدهم دی ماه) مطالبی را به وی نسبت داده بود، توضیحاتی ارائه داد: 

در مطلب مندرج فوق که منتسب به فردی بنام سقائیان می‌باشد و با حمد الهی و مدح افراد آغاز و با ابراز احساسات و اظهارات شخصی به پایان رسیده است، نامبرده صرفا به منطوق مصوبه شماره ۵۷۹۰۹۵ مصوب ۱۳۹۵ شورای عالی اداری (دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای) اشاره نموده بی‌آنکه احتجاجی بر شرح و بسط مفهوم این مصوبه و یا قیاسی بر مفاد مصوبات مشابه قبلی (شماره ۱۴۲۶/۱۹۰۱ مورخ ۱۳۸۲.۶۶۴۳/۲۰۶ مورخ ۱۳۹۰.۴۲۴۷۲/۹۱/۲۰۶ مورخ ۱۳۹۱) ارائه نماید. 

علاوه براین، اظهارات این فرد در مورد اقدامات مدیران محترم بهداشت محیطی سابق مرکز سلامت محیط و کار نیز بر مبنای اطلاعات نامعلوم بوده لذا به هیچ وجه مناط اعتبار نبوده و تا آن حد بی‌پایه است که ارزش پرداختن ندارد! اما در عین حال، مشارالیه صراحتا انتصاب ریاست محترم کنونی مرکز سلامت محیط و کار را «انتصاب فردی جدا از این تخصص» قلمداد نموده است. 

در مورد استناد مشارالیه به مصوبه سال ۱۳۹۵ شورای عالی اداری، صرف نظر ازاینکه ماده ۷ این مصوبه اشعار می‌دارد «این مصوبه جایگزین مصوبات قبلی شورای عالی اداری می‌شود»، اما با مداقه در مفاد مصوبه لاحق و قیاس آن با مصوبات سابق در مانحن فی، خدشه‌ای در باب الزام مدیران حرفه‌ای به داشتن حداقل مدرک کارشناسی مرتبط در یکی از مقاطع و رشته‌های تحصیلی مندرج در شرایط احراز وارد نگردیده است. 

لذا ضمن دلالت افکار مخاطبین محترم به دقت نظر در شرایط عمومی انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای (موضوع مادتین ۱ و ۲ همان دستورالعمل) شایسته است تا از این طریق نگاهی دوباره به تاکییدات قانونگذار محترم در باب انتصاب مدیران در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت داشته باشیم. 

مرکز سلامت محیط و کار به استناد بند ۲ ماده ۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با سیاستگذاری و ارائه خط مشی فنی و تخصصی مربوط به امور پیشگیری، کنترل، کاهش و حذف شرایط و عوامل تهدید کننده سلامت انسان در محیط زندگی و کار به ایفای نقش در نظام سلامت می‌پردازد. لذا تحقق مأموریت وزارت بهداشت در فراهم آوردن موجبات تأمین شایسته بهداشت محیط و کار به نحوی که استمرار پیشتازی جایگاه ایران در منطقه و ارتقاء سطح خدمات بهداشتی کشور را موجب گردد، مستلزم منابع انسانی کارآمد، متخصص و باانگیزه و بهره گیری از نظام پیشرفته انتخاب افراد شایسته در مناصب مدیریتی است. 

با نگاهی به سلسله مراتب سازمانی وزارتخانه ها، می‌توان اذعان نمود که دفتر سلامت محیط و کار سومین سطح سازمانی وزارت بهداشت بعد از مقام عالی وزیر و معاونت بهداشت است، که عهده‌دار انجام بخشی از وظایف متجانس معاونت بهداشتی می‌باشد. در راس این دفتر «مدیرکل» قرار می‌گیرد. 

در ماده ۱ دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای مصوب ۱۳۹۵ شورای عالی اداری انواع شقوق پست مدیریت اعم از ارشد، میانی، پایه و عملیاتی به عنوان «مدیر حرفه‌ای» مورد احصا واقع گریده است. متناظرا، شرایط عمومی انتصاب در پست‌های مدیریت حرفه‌ای نیز در ماده ۲ همین دستورالعمل مورد تعیین قرار گرفته شده است. بر اساس ماده اخیرالذکر، افراد بایستی دارای حداقل مدرک کارشناسی مرتبط در یکی از مقاطع و رشته‌های تحصیلی مندرج در شرایط احراز باشند. 

بدیهی است که به منظور ارتقاء بهره وری و کارآیی نیروی انسانی و مدیریت دستگاه‌های اجرایی و برقراری نظام مطلوب انتخاب و انتصاب مدیران و ایجاد ثبات در مدیریت‌ها و افزایش انگیزش کارکنان برای ارتقای شغلی، لازم است افراد بموازات دارابودن شایستگی‌های عمومی مدیریتی دارای تحصیلات مرتبط برای انتخاب و انتصاب در مشاغل مدیریتی مربوط نیز باشند. این درحالی است که، فقدان مدرک تحصیلی مرتبط به منزله تنزیل شایستگی‌های عمومی مدیریتی فرد نخواهد بود. 

لذا با مرور بر مفاد برشمرده و امعان به وظایف ذاتی مرکز سلامت محیط و کار، می‌توان چنین نتیجه گرفت که دارابودن مدرک تحصیلی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط یا بهداشت حرفه‌ای جهت تصدی پست «ریاست مرکز سلامت محیط و کار» شرط لازم قانونی و تسهیل کننده‌ی تعالی در این سازمان محسوب می‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز