خبرگزاری کار ایران

حمایت بنیاد علوی از هنر-صنعت فرشبافی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۱۹۴

معاون اشتغال نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی مراوه تپه در بازدید از کارگاه‌های قالیبافی، عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود، طرح حمایتی بنیاد علوی از کارگاه‌های قالی بافی این منطقه باعث شده که این صنعت پایدار بماند.

به گزارش ایلنا؛ علی بای (معاون اشتغال نهاد آبادانی و پیشرفت) گفت: اشتغال‌زایی برای مردم، موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به اقتصاد خانواده است. تعداد زیادی از مردم این منطقه به این کار مشغول هستند. 

وی افزود: قالی یا فرش ترکمن از قدیم در میان مردم ایران و جهان زبانزد بوده است. این قالی‌ها عموما بین ۱ تا ۱۲ متر در رنگهای قرمز، آبی سورمه ای، سبز پر رنگ، سفید و بژ، از پشم گوسفند بافته می‌شود. رنگ‌آمیزی بافتن این قالی‌ها عموما به دست زنان، با تبحر و ظرافت خاص و بسیار هنرمندانه صورت میگیرد و مانند ثروتی از مادر به دختر منتقل می‌شود. 

به گفته بای، فرش‌های ترکمن بر روی زمین به طور افقی و خوابیده بافته می‌شود. این دارها در محل‌های محدود و کم ارتفاع نصب می‌شود و حمل و نقل آن‌ها در مسافرت‌های فصلی ییلاق و قشلاق به سادگی میسر است.

وی تصریح کرد: بافندگان ترکمن پس از این که یک رج را می‌بافند، برای فشرده‌سازی، شانه را میکوبند و سعی می‌کنند صدایی همانند صدای ضرب پای اسب‌های ترکمن را تقلید کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز