خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سفره‌ی خالی کارگران را پُر کنید/ در تعیین رقم سبد معیشت خیلی از هزینه‌ها دیده نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۶۴۲

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: شورایعالی کار در تعیین نرخ سبد معیشتِ ۱۴۰۱ خیلی از هزینه‌ها را ندیده است. اگر هزینه‌های واقعی مسکن و درمان و آموزش در این سبد دیده می‌شد کف رقم سبد معیشت باید حداقل ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان تعیین می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین) با انتقاد از رقم سبد معیشت سال ۱۴۰۱ گفت: شورایعالی کار در تعیین نرخ سبد معیشتِ ۱۴۰۱ خیلی از هزینه‌ها را ندیده است. اگر هزینه‌های واقعی مسکن و درمان و آموزش در این سبد دیده می‌شد کف رقم سبد معیشت باید حداقل ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان تعیین می‌شد. 

وی ادامه داد: حالا که سبد معیشت را تا این حد حداقلی تعیین کرده‌اند، باید کف حقوق را دقیقا برابر با همین نرخ سبد معیشت قرار دهند. اعضای شورایعالی کار بدانند که اگر از این نرخ تعیین شده‌ی سبد معیشت یک ریال کم شود باید به کارگران پاسخگو باشند. 

این فعال کارگری گفت: طبق قانون، شورایعالی کار باید در تعیین حداقل دستمزد نرخ تورم و سبد معیشت را در نظر بگیرد. اینکه دولت رقم سبد معیشت را تا این حد پایین تعیین کرده تا شورایعالی کار حداقل دستمزد را پایین‌تر از این رقم تعیین کند، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: ما از اعضای شورایعالی کار می‌خواهیم که واقعیت‌ها را در نظر بگیرند. بالاخره سفره‌ی خالیِ کارگران باید پُر شود. البته ما انتظار نداریم این سفره را در یک سال پُر کنند اما در تعیین حداقل دستمزد به این موضوع توجه کنند تا بتوانند ظرف چند سال آینده دستمزد را به حدی برسانند که این سفره‌ی خالی پُر شود. 

کریمی تأکید کرد: در حال حاضر نزدیک به دو - سوم سفره‌ی کارگران خالی است و ما از همه‌ی مسئولان می‌خواهیم به این مسئله توجه کنند. آن‌ها تا کی قرار است کارگران را به صبر دعوت کنند؟ 

وی گفت: کارفرمایان در جلسات مزدی شورایعالی کار نگویند توان پرداخت حقوق کارگران را نداریم؛ ما دیگر این حرف را قبول نمی‌کنیم. ضمن اینکه عامل گرانی و ضعف کافرمایان، سیاستهای کلان دولت است بنابراین خود دولت هم باید این وضعیت بحرانی را جمع و جور کند. 

این فعال کارگری گفت: دولت می‌تواند با حمایت از کارفرمایان هزینه‌ی تولید آن‌ها را پایین بیاورد، قرار نیست هر سال به اسم حمایت از تولید از دستمزد ناچیز کارگران مایه بگذارند، در حالیکه دستمزد نیروی کار نسبت به کل هزینه‌ی تولید رقم ناچیزی است. 

کریمی بیان کرد: سیاستهای دولت نشان می‌دهد سال آینده نرخ تورم پایین نخواهد آمد، پس دولت در تعیین دستمزد امسال روی پایین آمدن نرخ تورم تأکید نکند. ظرف چند ماه گذشته قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مثل گوشت و برنج افزایش قابل توجهی داشته و اتفاقا دولت و سیاستهای آزادسازی قیمت‌ها نیز بر این افزایش قیمت اثر قابل توجهی داشته است. بنابراین ما از نمایندگان کارگری در شورایعالی کار می‌خواهیم در تعیین حداقل دستمزد به هیچ وجه کوتاه نیایند و هیچ توجیحی را قبول نکنند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر گفت: در کنار تعیین حداقل مزد عادلانه و قانونی، دولت باید کالاهای غیر نقدی را در سفره کارگران بگذارد. ما قبلا به کارگران بُن می‌دادیم. دادن بُن باعث می‌شود هم گردش بازار راه بیفتد و هم سفره‌ی کارگران از کالاهای اساسی خالی نشود. 

کریمی در پایان از شورایعالی کار خواست تا جلسات مزدی را با سه جانبه‌گرایی واقعی پیش ببرند و تعیین حداقل مزد را به روزهای پایانی سال موکول نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز