خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نارضایتی کارگران معدن ذغالسنگ البرز شرقی از روند بازنشستگی/ دیگر توان کار نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۱۲۷

جمعی از کارگران معدن البرز شرقی به طولانی شدنِ پروسه‌ی بازنشستگیِ خود اعتراض دارند. آنها می‌گویند: ما کارگرانِ معدن در طول این بیست و اندی سال سختی‌های بسیاری کشیده‌ایم. هیچ کدام به لحاظ جسمی در وضعیتِ خوبی نیستیم و یک ساعت ماندن در معدن برایمان قابل تحمل نیست.

جمعی از کارگران معدن البرز شرقی در تماس با خبرنگار ایلنا، از طولانی شدنِ پروسه‌ی بازنشستگیِ خود خبر دادند و گفتند: برخی از کارگران بیش از یک سال است که با وجود دوندگی‌های بسیار هنوز بازنشسته نشده‌اند. 

آن‌ها می‌گویند: شرکت ما یک بنگاه اقتصادی بزرگ در استان سمنان است و مشکلی برای پرداخت ۴درصد سختی زیان‌آور کارگران ندارد و اگر تأمین اجتماعی درخواست واریز ۴درصد را به شرکت بدهد، سریع این اتفاق می‌افتد. 

کارگران می‌گویند: ما می‌دانیم پروسه‌ی بازنشستگیِ کارگران سخت زیان‌آور سخت است اما نه به قدری که کارگر بیش از یک سال به دنبال بازنشستگیِ خود باشد. 

به گفته‌ی این کارگران، اداره‌ی تأمین اجتماعی دامغان می‌تواند سریع‌تر اقدام کند و مشکلاتِ پرونده را سریع به کارگر بگوید تا اگر مشکلی وجود دارد، رفع شود و کارگر مجبور نباشد چند سال بیشتر به کار ادامه دهد. 

این کارگران می‌گویند: ما کارگرانِ معدن در طول این بیست و اندی سال سختی‌های بسیاری کشیده‌ایم. هیچ کدام به لحاظ جسمی در وضعیتِ خوبی نیستیم و حتی یک ساعت ماندن در معدن برایمان قابل تحمل نیست. 

این کارگران می‌گویند: قانون می‌گوید کارگر مشاغل سخت و زیان‌آور باید بعد از۲۰سال کار متوالی بازنشسته شوند اما به دلیلِ طولانی شدنِ کارهای مربوط به بازنشستگی بیش از بیست سال در معدن کار می‌کنیم. 

گفتنی است؛ پیشتر اداره تأمین اجتماعی دامغان، ضمن اشاره به روندِ طولانیِ بازنشستگیِ کارگران سخت و زیان‌آور، تعدادِ بالای پرونده‌ها را علتِ اصلیِ طولانی شدن این پروسه دانسته بود اما کارگران معتقدند تعداد زیاد پروند سبب نمی‌شود کارگری بیش از یک سال و نیم در نوبت باشد. 

کارگران می‌گویند: صدای ما به جایی نمی‌رسد و نمی‌دانیم چگونه و از چه کسی باید درخواست کنیم تا مشکل‌مان حل شود. 

اکبر شوکت (عضو سابق هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی) در خصوص طولانی شدنِ پروسه‌ی بازنشستگی کارگران سخت و زیان‌آور به ایلنا می‌گوید: این کارگران مظلوم واقع می‌شوند. ما پرونده‌هایی داریم که ۲ تا ۳ سال در راهروهای اداره کار و تأمین اجتماعی سرگردان هستند درحالیکه این مشکل می‌تواند با اقدام مناسب و به موقعِ اداراتِ مربوطه رفع شود. 

به گفته‌ی شوکت؛ گاهی برخی از کارگران در طول دوره‌ی کار خود در چند کارگاه متفاوت کار کرده‌اند و عناوین شغلیِ آن‌ها متفاوت است. وقتی کارگر برای انجام کارهای بازنشستگی مراجعه می‌کند لیست کامل مشاغل او را در اختیارش قرار نمی‌دهند. یک پرونده سخت و زیان‌آور گاهی یک سال طول می‌کشد و بعد از آن تازه به کارگر می‌گویند عنوان شغلیِ یکی از کارها را درخواست کرده‌اید و باقی عناوین شغلی شما در پرونده نیست! خب این چه برخوردی است؟! کارگر در ابتدا درخواست بررسی سالهای دوره خدمت خود را دارد. سازمانِ مربوطه مکلف است از همان ابتدا این قبیل مشکلات را حل کند. 

این فعال کارگری می‌گوید: از همان ابتدا باید لیست کامل کارگاه‌هایی که کارگر کار کرده را با عناوین شغلی در اختیار او قرار دهند تا کارگر بر مبنای همان عنوان شغلی به دنبال کار خود برود و مجبور نشود سال‌ها به دنبالِ پرونده‌ی خود باشد. 

شوکت می‌گوید: چرا باید کاربازنشستگیِ مشاغل سخت و زیان‌آور روال دو تا سه‌ساله داشته باشد؟ متأسفانه روال بازنشستگیِ کارگران سخت و زیان‌آور در کشور ما بسیار فرساینده است و کارگر با استرس بسیاری مجبور است این دوره را طی کند، درحالیکه این کارگران به اندازه‌ی کافی در طول دوره‌ی کاری خود متحمل استرس و سختی شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز