خبرگزاری کار ایران

در همایش کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران مطرح شد؛

اتاق بازرگانی به دنبال اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور است/ برای مقابله با طرح‌های ضدکارگری باید کنار هم بایستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۴۸۳

یک عضو کمیته سخت و زیان آور در همایش کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران گفت: اعضای این اتاق در شورای گفتگو در خصوص اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور بدون حضور نمایندگان کارگری و حتی کارفرمایی دور هم جمع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران صبح امروز، سه‌شنبه ۸ شهریور، با حضور  حسین حبیبی، علی خدایی، محسن باقری و نمایندگان کارگری و مسئولان محورهای مختلف شوراهای اسلامی کار استان تهران برگزار شد. 

علیرضا فتحی (مسئول محور شوراهای اسلامی کار و عضو کمیته سخت و زیان آور) در این همایش گفت: متأسفانه در اتاق بازرگانی در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور تصمیماتی در حال اتخاذ است که مورد اعتراض ماست. اعضای این اتاق در شورای گفتگو در خصوص اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور بدون حضور نمایندگان کارگری و حتی کارفرمایی دور هم جمع شده‌اند. 

وی ادامه داد: آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور را شورای عالی حفاظت فنی نوشته است اما حتی اعضای این شورا هم نسبت به این جلسه و تصمیمات آن بی‌اطلاع هستند. 

فتحی با بیان اینکه دوران شعار دادن به پایان رسیده است، گفت: بر سه‌جانبه‌گرایی تاکید می‌کنند اما سه جانبه‌گرایی در خیلی از موضوعات و تصمیمات رعایت نمی‌شود و حتی در تصمیماتی که برای کارگران گرفته می‌شود هم نظر آن‌ها را نمی‌پرسند. 

این فعال کارگری تصریح کرد: ۴۵میلیون نفر تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی قرار دارند اما این ۴۵ میلیون نفر نه نماینده‌ای در مجلس دارند و نه صاحب نظر هستند. وقت آن رسیده که مثل خیلی از کشورها حزب کارگری در مراجع مختلف صاحب رأی و نظر باشد. 

فتح الله بیات (مسئول محور غرب شوراهای اسلامی کار) در این همایش گفت: امنیت شغلی مهم‌ترین مسئله‌ی کارگران است. ما از طریق اتحادیه کارگران پیمانکاری از مجلس ششم طرح بهسازی قراردادهای موقت را پیگیری کردیم اما با توجه به اینکه فضای مجلس بیشتر کارفرمایی است، این طرح به نتیجه نرسید. 

وی بیان کرد: طرح بهسازی ابتدا با پیشنهاد ده سال و بعد با پیشنهاد سه سال مطرح شد. ما می‌خواستیم از این طریق موضوع تبصره یک ماده ۷ را ساماندهی کنیم اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه در سال ۹۸ این موضوع تعیین تکلیف شد و سقف ۴ سال برای کارهای غیر مستمر تصویب شد. قاعدتا از سال آینده این موضوع باید جهت ابلاغ، اصلاح شود. 

بیات افزود: هنوز زمان ابلاغ این موضوع فراهم نشده است و عده‌ای به دنبال مخدوش کردنِ این تبصره هستند. 

این فعال کارگری گفت: برای ایستادن در مقابل این طرح‌های ضد کارگری باید باید در کنار یکدیگر باشیم ومانع تحقق این طرح‌ها شویم. 

بیات تأکید کرد: تا زمانی که امنیت شغلی به کار و کارگاه ورود نکند هیچ نماینده کارگری نمی‌تواند آنطور که باید از حقوق کارگران دفاع کند. قرارداهای موقت سبب شده کارگران به راحتی تهدید شوند تا نتوانند به دنبال رسیدگی به مطالبات کارگران باشند. 

وی بیان کرد: قانون کار در بسیاری از کارگاه‌ها رعایت نمی‌شود و این موضوع در مناطق آزاد اقتصادی به مراتب بدتر از مکان‌های دیگر است. 

بیات گفت: بازگرداندن امنیت شغلی به کارگاه‌ها و لغو دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری و همچنین اجرای سقف ۴ سال برای کارهای با ماهیت موقت که موضوع آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار است، از مطالبات اصلی ماست. 

سید رحیم میرعبدالله (مسئول محور شرق شوراهای اسلامی کار) با اشاره به موضوع اشتغال و بیکاری جوانان گفت: طبق قانون اساسی، تأمین کار شایسته برعهده دولت‌هاست اما دولت‌ها نتوانستند به خوبی به این وظیفه‌ی خود عمل کنند. 

وی با اشاره به‌ عدم تحقق وعده‌ی دولت برای ایجاد یک میلیون شغل گفت: بیکاری علاوه بر اینکه باعث افزایش جرم در جامعه می‌شود، بر صندوق تامین اجتماعی هم اثر می‌گذارد. به هر حال بخش مهمی از درآمد صندوق از طریق پرداخت بیمه کارگران تامین می‌شود و نبود اشتغال بر این صندوق هم اثر می‌گذارد. 

میرعبدالله در ادامه به امنیت شغلی کارگران اشاره کرد و گفت: قراردادهای موقت مشکلات بسیاری برای کارگران ایجاد کرده است. هیچ کارگری از آینده‌ی شغلی خود خبر ندارد و نمی‌داند تا چه زمانی بر سر کار خود خواهد ماند. 

وی گفت: دادنامه‌ی ۱۷۹ دیوان عدالت اداری امنیت شغلی را از کارگران گرفت به طوریکه امروز حتی نمایندگان کارگران نیز امنیت شغلی ندارند و نمی‌توانند آنطور که باید از حقوق کارگران دفاع کنند. 

میرعبدالله ادامه داد: این قراردادهای موقت هم به کارگران ضربه می‌زند و هم به سازمان تامین اجتماعی؛ چراکه کارفرما می‌تواند به راحتی از پرداخت حق بیمه خودداری کند و کارگر هم نمی‌تواند شکایت کند چراکه با شکایت اخراج می‌شود. 

این فعال کارگری گفت: عدم پرداخت بیمه توسط کارفرما متاسفانه در بازار کار به کررات اتفاق می‌افتد. خیلی از ما در طول دوران کاری خود احتمالا بنگاه‌هایی کار کرده‌ایم که کارفرما بیمه را رد نکرده است. 

میرعبدالله با اشاره به ضعف بازرسی در کشور گفت: ما سه واحد بازرسی کار در کشور داریم؛ بازرسی تامین اجتماعی، بازرسی وزارت کار و بازرسی وزارت بهداشت که این سه وظایف بازرسی خود را به درستی انجام نمی‌دهند و کارایی لازم را ندارند. اگر بازرسی کار متمرکز بود احتمالا مشکلات کمتری در این حوزه داشتیم. 

در ادامه‌ی این نشست حیدر مظاهری (مسئول محور قرچک و ورامین شوراهای اسلامی کار) به سه دغدغه‌ای اصلی کارگران اشاره کرد و گفت: اشتغال، امنیت شغلی و تشکل‌یابی سه دغدغه‌ی اصلی کارگران است و ما باید برای اجرایی شدنِ این سه تلاش کنیم. 

وی ضمن اشاره به اهمیتِ فعالیت نمایندگان کارگری گفت: نگاه کارگران به نمایندگان کارگری است و آن‌ها به ما نگاه می‌کنند که ببینند ما چه اقدامی در جهت رسیدن کارگران به مطالباتشان انجام می‌دهیم. 

مظاهری گفت: تشکل‌ها زبان گویای کارگران هستند و ما کارگران هر کجا که کار می‌کنیم باید به دنبال ایجاد تشکل باشیم و از این طریق تشکل‌ها مطالبات کارگران را دنبال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز