خبرگزاری کار ایران

اعتراضات کارگری و صنفی خیابان‌های شبه قاره هند را فرا گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۲۹۴

اعتراضات و اعتصابات کارگری و اصناف شغلی خیابان‌های دیگر سراسر شبه قاره هند را طی هفته گذشته از بنگلادش تا شرق پاکستان در نوردید.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه «ورلد سوشیالیست وب»، اعتراضات و اعتصابات کارگری و اصناف شغلی خیابان‌های دیگر سراسر شبه قاره هند را طی هفته گذشته از بنگلادش تا شرق پاکستان درنوردید. 

هفته گذشته در هندوستان، کارگران حفاظت از فضای سبز تامیل نادو دست به اعتصاب زدند. بیش از ۲۰۰۰ کارگر حفاظت از شرکت شهرداری ارود در تامیل نادو از از ابتدای ماه جدید میلادی قصد اعتصاب داشتند. آن‌ها در اعتراض به برون سپاری مشاغل خود به بخش خصوصی و تبدیل شدن شغل ثابت‌شان به یک شغل موقت و ذیل پیمانکاری‌ها دست به اعتصاب نامحدود زدند. حدود ۵۰۰ کارگر روز چهارشنبه هفته قبل در حمایت از اعتصاب در داخل دفتر شرکت دست به تحصن زدند. 

قانونی که توسط دولت ایالتی هندوستان در ۲۰ اکتبر تصویب شد، به همه شرکت‌های ذیل شهرداری اجازه می‌دهد تا اکثریت کارگران خود را در اختیار پیمانکاران خصوصی قرارداده و در عمل برون‌سپاری کنند. کارگران آسیب دیده عبارتند از کارگران بخش حفاظتی، کارگران فضای سبز، دستیاران دفتر، نگهبانان وظیفه شبانه، سرپرستان، عوامل جمع آوری مالیات و ماموران جمع آوری زباله که تا هفته گذشته شغل دولتی و ثابتی ذیل شهرداری داشته‌اند. 

اتحادیه‌های کارگری هندی با تاکید بر این اعتصاب، نسبت به تسری این روش در سایر شهرداری‌های بزرگ هندوستان و بیکارسازی و موقتی‌سازی شغل بسیاری از نیروها که منجر به کاهش دستمزد و وخیم‌تر شدن شرایط می‌شود، به دولت اعتراض کردند. 

اعتصاب پرستاران

نیروهای خدمات بیمارستانی و همچنین پرستاران هندی نیز نسبت به وضعیت خود انتقاد داشتند. بنیاد پرستاران دهلی روز پنجشنبه در اعتراض به کمبود نیرو و افزایش فشار کاری و افزایش سن بازنشستگی در بیمارستان‌های دولتی اعتصاب سه روزه را اعلام کرد. 

پرستاران بخش اورژانس و بخش مراقبت‌های ویژه در محل کار خود باقی ماندند و امیدوار بودند از اجرای قانون سختگیرانه «خدمات ضروری» با اعتصاب لغو شود. 

این اتحادیه حزب حاکم هند را محکوم کرد و گفت که ۸۰۰۰۰ ظرفیت شغلی خالی برای پرستاران وجود دارد اما تنها ۶۰۰۰ نفر در حال استخدام هستند. 

کارکنان بخش بهداشتی ۲۹ روستا در منطقه ایالت آندرا پرادش هند نیز کار را متوقف کردند و در مقابل دفتر توسعه منطقه پایتخت در تولورو در ۳۱ اکتبر تظاهرات کردند. معترضان گفتند در صورت پرداخت نشدن دستمزدها و حل نشدن سایر مسائل معلق، اعتصاب نامحدود برگزار خواهند کرد. 

اعتراض معلمان و دانش آموزان

معلمان و دانش آموزان در کالج پزشکی آیورودای دولتی ایالت اوترا پرادش هند نیز هفته گذشته در بیرون بیمارستان تظاهرات کردند. معترضان از نبود زیرساخت‌های مناسب و نبود کارکنان آموزشی و غیرآموزشی و فروش بخشی از زیرساخت‌های قبلا موجود به بخش خصوصی در کالج شکایت داشتند. 

کمیسیون ملی سیستم پزشکی هند ادعا کرد که فقدان زیرساخت و کارکنان مناسب، آن را مجبور به لغو ۶۳ کرسی در سال اول لیسانس پزشکی و جراحی آیورودا (جایگزین) کرد. 

دانشجویان درهای بیمارستان را قفل کردند و دست به تحصن زدند و از دولت خواستند به بی‌توجهی خود به طب مکمل و بخش فیزیوتراپی پایان دهد و منابع کافی برای دانشکده فراهم کند. 

تظاهرات کارگران

حدود ۱۳۰ کارگر اخراج شده از منطقه جناح چراغ پنجاب و ۲۰ نیروی پاکسازی فاضلاب شرکت شهرداری جناح چراغ در هفته گذشته در دفتر مرکزی شرکت تحصن کردند. آن‌ها گفتند که بدون هیچ دلیلی همکاری شهرداری از هفته گذشته با آنان پایان یافته است. این اتحادیه گفت که علیرغم قول قبلی از سوی دولت محلی و مقامات شرکتی مبنی بر بازگرداندن کارگران، این اتفاق نیفتاده است. 

اعتراض کارگران پوشاک بنگلادش

صدها کارگر پوشاک بنگلادشی کارخانه پوشاک اولیو در کامالاپور روز سه شنبه در اعتراض به دستمزدهای پرداخت نشده و عدم بازگشایی کارخانه اعتراض کردند. آن‌ها جاده یکی از محله‌های داکا در مرکز بنگلادش را مسدود کردند. 

کارگران گفتند که وقتی صبح روز چهارشنبه برای سر کار آمدند، اخطاریه‌ای پیدا کردند که نشان دهنده تعطیلی کارخانه و فروش آن به بخش خصوصی برای تغییر کاربری قطعی است. کارخانه که متعلق به چند سهامدار دولتی در حزب حاکم هند بوده و حدود ۳۰۰۰ نفر را کار می‌کردند. 

کارگران خواستار دستمزد چهار ماهه، بیمه و مزایای خدمات و دو پاداش عقب افتاده عرف در این کارخانه شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز