خبرگزاری کار ایران

نارضایتی کارگران معدن زغال سنگ رزمجای غربی از حقوق دریافتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۹۰۰۰

کارگران پیمانکاری معدن زغال سنگ «رزمجای غربی» در استان سمنان می‌گویند که از حداقل دریافتی دستمزد خود رضایت ندارند.

تعدادی از کارگران شاغل در معدن زغال سنگ «رزمجای غربی» در تماس با خبرنگار ایلنا، گفتند: حدود ۱۰۰ کارگر پیمانکاری شاغل در معدن زغال سنگ «رزمجای غربی« از مجموعه معادن شرکت زغال سنگ البرز شرقی در استان سمنان هستیم که درآمد برخی از ما زیر حداقل حقوق است و دریافتی ماهانه‌مان کفاف معاش زندگی‌مان را نمی‌دهد.

به گفته آن‌ها، کارگران پیمانکاری معدن زغال سنگ «رزمجای غربی» زیر حداقل حقوق مصوبه شورایعالی کار حقوق دریافت می‌کنند که این رقم با حداقل حقوقی که شورایعالی مزد در سال ۱۴۰۰ تعیین کرده، تطبیق ندارد. به عنوان نمونه زمستان سال ۱۴۰۱ کارگری با ۲۲ روز فعالیت ۸ساعته و سه روز مرخصی به همراه تعطیلات رسمی حدود ۶ میلیون دریافتی داشته است و کارگر دیگری با ۱۵ روز فعالیت ۸ساعته؛ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی داشته است. این ارقام در مقایسه با کارسختی که آن‌ها در اعماق زمین انجام می‌دهند، بسیار ناچیز است.

این کارگران در پیگیری وضعیت پرداخت دستمزد خود اعتراضاتی در اسفند سال ۱۴۰۰ به مدیریت شرکت‌های پیمانکاری داشتند که در نتیجه آن مهر ماه ۱۴۰۱ مدیرعامل با کنار گذاشتن پیمانکار سابق معدن رزمجای غربی را مجددا به یک شرکت پیمانکار دیگر واگذار کرد. اما پیمانکار جدید عملکرد بدتری نسبت به پیمانکار سابق داشته است.

کارگران با بیان اینکه با ورود پیمانکار جدید دریافتی ماهانه ما به حداقل رسید، در ادامه گفتند: هرچند کارگران بخشی از عیدی ۱۴۰۰ خود را از پیمانکار سابق طلبکارند اما در آن زمان میزان حقوق کارگران رقمی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بود.

آن‌ها با بیان اینکه همه کارگران مجموعه معادن شرکت زغال سنگ البرز شرقی طرف قرارداد با خود شرکت هستند و در این میان مسئولیت شمار کمی از کارگران از جمله معدن زغال سنگ رزمجای غربی به پیمانکار واگذار شده است، در ادامه گفتند: همه ما سالهاست به صورت قراردادی تحت مسئولیت پیمانکاران مختلف مشغول کاریم و تلاش زیادی برای حذف فعالیت خود پیمانکار انجام داده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

بنا بر ادعای این کارگران، علاوه بر آنکه آنها دستمزدی مطابق آنچه قانون کار و شورایعالی کار مصوب می‌کند، دریافت نمی‌کنند بلکه پرداخت حق بیمه نیز به صورت ناقص انجام می‌شود.

به گفته یکی از کارگران، علیرغم اینکه مسئولان شرکت البرز شرقی از وضعیت معیشتی آن‌ها باخبرند اما در خصوص افزایش حقوق کارگران رزمجای غربی اقدامی صورت نداده‌اند.

این کارگر با بیان اینکه برای افزایش حقوق ما خواستار اجرای درست طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد تولیدی هستیم که از سال های پیش اجرای شده است، در پایان گفت: آنچه کارگران معدن زغال سنگ رزمجای غربی هر ماه به عنوان دستمزد می‌گیرند حداقل‌های مزدی است اما این حداقل‌ها کفاف معیشت آن‌ها را نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز