خبرگزاری کار ایران

معلمان رومانیایی به اعتصاب یک ماهه پایان دادند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۱۰۵

یک معلم جدید در رومانی فقط کمتر از ۲۴۰۰ لی رومانی (۵۲۱ دلار) در ماه حقوق می‌گیرد، یعنی چیزی بیش از نیمی از متوسط حقوق متوسط ملی ماهانه که ۴۵۵۴ لی رومانی را به خانه می‌برد.

به گزارش ایلنا و به نقل خبرگزاری رویترز، اتحادیه‌های معلمان رومانی پس از یک هفته اعتصاب مستمر در اعتراض به‌ عدم افزایش حقوق و عدم سرمایه‌گذاری دولت در تجهیزات آموزشی، با مذاکره میان دولت و نمایندگان خود به این اعتصاب پایان دادند. 

روز دوشنبه معلمان رومانیایی پس از برآورده شدن بخشی از مطالبات دستمزدشان به اعتصاب عمومی یک ماهه پایان خواهند داد، اما دولت رومانی با ناآرامی‌های بیشتری از سوی کارکنان بخش درمان و سایر کارکنان بخش دولتی مواجه است. 

اتحادیه‌های معلمان و کارکنان آموزش و پرورش رومانی خواستار افزایش ۲۵ درصدی دستمزدها و سرمایه‌گذاری برای تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات آموزشی شده‌اند و همچنین خواستار افزایش دستمزد معلمان جدید به حداقل میانگین ملی شده‌اند. 

یک معلم جدید در رومانی فقط کمتر از ۲۴۰۰ لی رومانی (۵۲۱ دلار) در ماه حقوق می‌گیرد، یعنی چیزی بیش از نیمی از متوسط حقوق متوسط ملی ماهانه که ۴۵۵۴ لی رومانی را به خانه می‌برد. به این ترتیب معلمان تقریبا در رمانی به اندازه نصف حقوق متوسط دیگر افراد دریافت می‌کردند و این وضعیت باعث اعتراض و اعتصاب یک ماهه آنان شد. 

در روز دوشنبه، دولت حقوق معلمان را از ماه پیش رو از طریق یک فرمان اضطراری ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و هزینه مالی آن را ۲.۷ میلیارد لی رومانی (۵۸۶.۱۰ میلیون دلار) برآورد می‌کند. همچنین تا سال ۲۰۲۷ به کارکنان آموزشی پاداش‌های سالانه‌ای با اختصاص بودجه از سوی اتحادیه اروپا تعلق خواهد گرفت، اما کابینه دستمزد معلمان جدید را از سال آینده میلادی بر اساس لایحه دستمزد جدید بخش دولتی که هنوز منتشر و تصویب نشده است، تنها در مراحلی با میانگین ملی دریافتی حقوق هماهنگ می‌کند. 

در رومانی البته کارکنان بهداشت و درمان، پلیس و کارکنان راه‌آهن نیز در اعتراض به دستمزد، کمبود نیرو و شرایط کاری دست به تظاهرات زده‌اند و نسبت به اعتصابات احتمالی هشدار داده‌اند. 

دولت رومانی امسال درآمد کمتری نسبت به پیش‌بینی شده داشته است و تحت فشار است تا کسری مالی را به زیر سقف ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کمیسیون اروپا تا پایان سال ۲۰۲۴ کاهش دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز