خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی:

چرا حرفی از استمرار متناسب‌سازی در برنامه هفتم توسعه نیست؟ / پرونده‌ی دستمزد ۱۴۰۲ همچنان باز است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۲۳۹

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در برنامه توسعه هفتم، متناسب‌سازی به عنوان برنامه مدون مستمر در نظر گرفته نشده است. مگر قرار نیست در طول اجرای این برنامه، وضع معیشتِ مردم بهتر شود، پس چرا این موضوع در برنامه نادیده گرفته شده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، ،حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در جلسه ماهانه اعضای این اتحادیه گفت: در رابطه با دستمزد همچنان مطالبه‌گر هستیم و معتقدیم موضوع دستمزد با رأی دیوان تمام نشده است. قرار بود در صورتِ‌عدم کنترلِ نرخ تورم، مجددا جلسه شورایعالی کار تشکیل شود و موضوع ترمیم دستمزد مورد بررسی قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: نمایندگان کارگری در شورایعالی کار، نامه‌ای به وزیر کار نوشتند و از او خواستند تا به عهد خود وفا کند، اما وزیر در پاسخ به این نامه، به موافقت نمایندگان کارگری با مصوبه‌ی مزدی اشاره کرد، بدون اینکه بگوید نمایندگان در چه شرایطی این مصوبه را امضا کردند. ضمن اینکه وزیر کار، قولِ ترمیم دستمزد در صورتِ‌عدم کنترل تورم را رد کرده‌اند.   

صادقی گفت: به وزیر کار توصیه می‌کنیم که میز مذاکره را بپذیرید ولو اینکه نتیجه ندهد.

وی به شکایت خانه کارگر به دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: آاقای محجوب تلاش کردند تا از طریق دیوان مصوبه مزد را ابطال کنند. اگرچه ردِ شکایتِ کارگران در دیوان مسبوق به سابقه است اما ما مسیرِ شکایتِ رسمی را طی کردیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری همچنین با انتقاد از برنامه توسعه هفتم گفت: معتقدم برنامه هفتم توسعه، بحران صندوق‌های بازنشستگی را سرعت می‌بخشد. این برنامه در راستای سیاستهای کلی ابلاغی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شدند، نیست. رهبری از پایداری و تقویتِ صندوق‌ها گفتند و بر حفظ سرمایه‌ها و ارتقای سطح ماندگاری آن تاکید داشتند اما ما هیچ کدام از این مولفه‌ها را در برنامه توسعه هفتم نمی‌بینیم. 

صادقی بیان کرد: دولت در این برنامه، سهم حق بیمه خود را کاهش داده و حق بیمه کارگران را افزایش داده است. به طوری که در رابطه با کارگران حداقل بگیر، یک درصد به سهم آن‌ها افزوده و یک درصد از سهم خود کاسته و در رابطه با سایر سطوح نیز، دو درصد به سهم کارگران اضافه کرده و از سهم خود و کارفرما یک درصد کم کرده است. 

وی گفت: در این برنامه همچنین در بخش مسکن، حکم معافیت پیمانهای این بخش از پرداخت حق بیمه مطرح شده است؛ به این معنا که کارگر ساختمانی دیگر نمی‌تواند بیمه شود. 

صادقی تاکید کرد: از مجلس می‌خواهیم در حوزه صندوق‌های بیمه، سیاستهای ابلاغی کلان را مد نظر قرار دهد. انقلابی‌گری از نگاه ما دفاع از محرومان است. مجلس انقلابی، مجلسی است که اجازه ندهد بار سنگین اداره کشور در قالبِ مالیات و حق بیمه به گردنِ اقشار ضعیف جامعه بیفتد. مجلس و دولت باید به تعهدات خود، به درستی عمل کنند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در این برنامه همچنین، چندپارگی و عدم التزام احکام مرتبط با سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر مشهود است. در قالب اصلاح نظام مالیاتی و بازتوزیع درآمد به دنبالِ این هستند که حق بیمه به نظام دارایی برود که ما کاملا با این شیوه مخالفیم. 

صادقی گفت: در این برنامه تلاش شده تا نقش دولت در افزایش حمایت از بیمه‌های پایه و بازنشستگی کاهش و در مقابل نقش دولت در حمایت از بیمه‌سلامت و مکمل افزایش یابد! این سیاستِ قانونی کردنِ درمان مکمل و سست کردنِ درمانِ پایه به ضرر اقشار ضعیف جامعه است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری از عدم توجه به استمرار متناسب‌سازی در لایحه برنامه توسعه هفتم گفت: در این برنامه، متناسب‌سازی به عنوان برنامه مدون مستمر در نظر گرفته نشده است. مگر قرار نیست در طول اجرای این برنامه، وضع معیشتِ مردم بهتر شود، پس چرا این موضوع در برنامه نادیده گرفته شده است؟ یعنی معیشت بازنشستگان اهمیت ندارد؟ 

صادقی گفت: در این برنامه دولت باید برنامه‌ای برای همسان‌سازیِ بازنشسته‌های تامین اجتماعی با بازنشستگان سایر صندوق‌ها می‌دید، نه اینکه به دنبالِ ادغامِ صندوق‌های دیگر در تامین اجتماعی باشد و بگوید سه سال فرصت می‌دهیم و بعد از سه سال تامین اجتماعی حقوق دیگر بازنشستگان را پرداخت کند. 

وی به واگذاری بانک رفاه نیز اشاره کرد و گفت: انتظار داشتیم در برنامه هفتم رویه‌ای برای جداکردن بانک رفاه از سایر واگذاری‌ها در نظر گرفته شود. بانک رفاه متعلق به کارگران و بازنشستگان است و باید استقلال آن حفظ شود. این بانک بازوی اجرایی تامین اجتماعی است. 

صادقی گفت: توقع داریم مجلس به این مباحث ورود کند و این نارسایی‌ها و کمبودها و نقص‌ها را برطرف کند. مجلس با روحیه‌ی انقلابی به برنامه توسعه هفتم نگاه کند و مفاد آن برنامه را در راستای حمایت از ضعفا مورد بررسی قرار دهد. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اهمیت اقتصادِ تعاون محور گفت: در این برنامه بخش تعاون مغفول مانده است. آقای رئیسی بر اقتصاد تعاون محور تاکید دارند اما در برنامه‌ی هفتم هیچ اشاره‌ای به این مهم نشده است. 

صادقی گفت: در این برنامه رشد اقتصادی ۸درصدی پیش بینی شده است اما مشخص نشده از این ۸درصد، چقدر مربوط به بخش تعاون است. هرچند ما به همین پیش بینیِ رشد ۸درصدی در اقتصاد نیز بدبین هستیم چراکه با این شرایط اقتصادی رسیدن به چنین هدفی دور از ذهن است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان تاکید کرد: نکته پایانی بحث من، روزهای ملی کارگری است؛ ما باید این روزها را با عزت و حضور گرامی بداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز