خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد:

توجه مجلس به نگرانی مردم درباره محاسبه حقوق بازنشستگی در برنامه توسعه

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۸۴۲

محسن زنگنه اعلام کرد: بررسی کلیات لایحه برنامه با حضور برخی وزرا در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم انجام شد. ما توجه داریم که وقتی قرار بوده اصلاحات و جراحی در اقتصاد کشور صورت گیرد معمولاً در سمت مردم بوده است.

به گزارش ایلنا، محسن زنگنه (سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه) در نشست خبری صبح امروز درباره برنامه هفتم توسعه گفت: در روز گذشته بررسی کلیات لایحه برنامه با حضور برخی وزرا در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم انجام شد.

زنگنه با اشاره به برخی نگرانی‌ها نسبت به خبرهای منتشر شده از جزییات لایحه برنامه هفتم، عنوان کرد: برخی اخبار طی هفته‌های گذشته منتشر شد به ویژه در رابطه با سنجه‌های مختلف از جمله سن بازنشستگی یا محاسبه سنوات یا در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، که جا دارد خدمت مردم عزیز اشاره کنم که فرآیند قانونگذاری در مجلس یک روند مشخصی است و ما حتما در تنظیم جزییات برنامه‌ها منافع و مصالح مردم را در نظر خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: یک فضای ارتباطی خیلی خوبی میان نمایندگان و مردم برای تبادل نظر و انتقال دغدغه‌ها وجود دارد. حتما این قول را به مردم عزیز می‌دهیم که این مسایل حتماً مدنظر خواهد بود و براساس واقعیت‌های جامعه تصمیم‌گیری‌ها انجام خواهد. ضمن اینکه توجه داریم که وقتی قرار بوده اصلاحات و جراحی در اقتصاد کشور صورت گیرد معمولاً در سمت مردم بوده است ما تلاش داریم در برنامه هفتم این مسأله را اصلاح کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۱۶ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک شده است این یعنی دولت در سال گذشته تقریبا ۱۶ درصد بودجه عمومی را به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داد. آنچه که مورد اتفاق نظر است اینکه  قطعا صندوق‌های بازنشستگی چه لشگری و چه کشوری و چه سایر صندوق‌ها وضعیت مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: آن‌ها ۶۳ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند و برآورد کسری صندوق‌ها در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است که اگر تدبیری برای آن نشود این رقم افزایش پیدا کرده و در آخر برنامه هفتم به ۲۵۶۴ همت می‌رسد. براین اساس بحث صندوق‌های بازنشستگی از اولویت‌های اقتصادی کشور است که دولت هم در لایحه برنامه هفتم توسعه آورده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در رابطه با راهکارهای دولت برای اصلاح شرایط صندوق‌ها ابراز داشت: دولت برای اصلاح دو مسیر را در لایحه آورده است یکی اصلاحات مدیریتی در صندوق است بخشی از مشکلات در حوزه بازنشستگان به این برمی‌گردد که حقوق آنها متناسب با تورم و وضعیت معیشتی نیست در کنار این شاهد ناکارآمدی مدیریتی در صندوق‌ها هستیم که در همین راستا دولت اصلاح مدیریتی در لایحه را پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: در کنار این مساله  ارتقاء شاخص‌های بهره‌وری مدیران و هیات مدیره و مدیران عامل، بحث دیگر واگذاری صندوق‌ها بوده که از بنگاهداری خارج و به سمت سهامداری رود یعنی شرکت‌ها یا مدیریت آن به مردم واگذار شده و در راستای مردمی سازی صندوق‌ها رفته و سهامداری شود.

زنگنه همچنین به برخی اخبار پیرامون اعمال تغییرات در حوزه بازنشستگی اشاره داشت و عنوان کرد: بخش دوم اصلاحات دولت برای صندوق‌های بازنشستگی اصلاحات سنجه‌ای است که نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند، این اصلاحات در عنوان مطرح شده نخست؛ بحث افزایش سن بازنشستگی، دوم بحث نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی و سوم کسانی که از این حقوق منتفع می‌شوند. ما در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم حتما به این دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم عزیز و بازنشستگان و مخاطبان این قوانین توجه خواهیم کرد. در عین حال باید توجه داشته باشیم که شرایط صندوق‌های بازنشستگی خوب نیست و این موضوع یکی از چند مساله اصلی در اقتصاد کشور است که اگر به آن توجه نشود در آینده دچار مشکل می‌شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز