خبرگزاری کار ایران

کارگران معدن بلغارستانی جاده‌ها را در اعتراض به طرح دولت مسدود کردند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۰۷۹

طرح زیست محیطی «انتقال سبز» کار معدن‌چیان بلغار را دشوار کرد

کارگران بلغاری در اعتراض به طرح کاهش مصرف و تولید زغال‌سنگ، مسیرها و راه‌های ورود به منطقه استخراج زغال‌سنگ در این کشور را مسدود کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از رادیو آزاد اروپا، دولت بلغارستان روز شنبه (بیست و نهم سپتامبر ۲۰۲۳) برنامه‌هایی را تحت عنوان «انتقال سبز» در منطقه استخراج زغال‌سنگ در این کشور به تصویب رساند که با اعتراض معدنچیان بلغاری و سایر کارگران بخش انرژی روبرو شد. 

کارگران بلغاری در اعتراض به این طرح که به کاهش مصرف و فروش زغال‌سنگ ختم خواهد شد، مسیرها و راه‌های ورود به منطقه استخراج زغال‌سنگ در این کشور را مسدود کردند. 

تصویب طرح‌های انتقال سبز در سه منطقه بلغارستان شرط کمیسیون اتحادیه اروپا برای تخصیص ۱.۲ میلیارد یورو (۱.۲۷ میلیارد دلار) به این کشور به عنوان کمک بلاعوض است. این پول برای دگرگونی در وضعیت محیط زیست در مناطقی استفاده می‌شود که قرار است در آنها مشاغل جدیدی برای کارگران صنعت زغال سنگ ایجاد شود. 

این طرح‌ها باید شامل یک جدول زمانی برای کاهش ظرفیت نیروگاه‌های زغال سنگ باشد تا به تصویب کمیسیون اروپا برسد. 

اما معدنچیان و کارگران انرژی نمی‌خواهند نیروگاه‌ها و معادن زغال سنگ تعطیل شوند و می‌گویند که شغل خود را از دست خواهند داد. معترضان از دولت می‌خواهند که تضمین کند نیروگاه‌ها و معادن زغال سنگ بدون تعیین تاریخ تعطیلی به کار خود ادامه می‌دهند. 

درنهایت و علیرغم تظاهرات‌هایی که صدها نفر را برای بستن جاده‌ها در مناطق استخراج زغال سنگ استارا زاگورا، پرنیک و کوستندیل به خیابان‌ها کشاند، دولت این طرح‌ها را تصویب کرد و گفت که آن‌ها را در ۳۰ سپتامبر به کمیسیون اروپا می‌فرستد. 

بلغارستان هم اکنون در ارائه طرح‌های ارضی برای انتقال سه منطقه زغال سنگ دیر کرده است و تقریباً ۱۰۰ میلیون یورو (۱۰۶ میلیون دلار) برای سال ۲۰۲۲ از اتحادیه اروپا ضرر کرده است و خطر از دست دادن ۸۰۰ میلیون یورو دیگر (۸۵۰ میلیون دلار) برای سال ۲۰۲۳ را دارد. 

نخست وزیر نیکولای دنکوف گفت که پایان ماه سپتامبر آخرین مهلتی است که دولت باید برنامه‌ها را تصویب و ارائه کند تا این کشور بودجه سال ۲۰۲۳ را از دست ندهد. 

دنکوف گفت که دولت نیروگاه‌های زغال سنگ در بلغارستان را قبل از سال ۲۰۳۸ نمی‌بندد و این موضوع به وضوح در برنامه‌هایی که به کمیسیون اروپا ارسال می‌شود، ذکر خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در برنامه‌ها تاریخ تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سنگ مشخص نشده است، افزود: به تدریج برخی از آن‌ها از سیستم انرژی خارج می‌شوند زیرا از نظر اقتصادی دیگر امکان فعالیت وجود ندارد. به همین دلیل است که ایجاد مکانیسم‌هایی بسیار مهم است که افراد دارای شرایط لازم بتوانند در همان منطقه شغل پیدا کنند. 

دولت همچنین با پرداخت غرامت ۳۶ ماه حقوق برای کارگران بخش انرژی که تصمیم به ترک کار دارند، موافقت کرد. 

دنکوف از معترضان خواست تا تظاهرات را متوقف کنند و گفت که خواسته‌های آن‌ها برآورده شده است. 

دولت بلغارستان ماه گذشته گفت که پیش‌نویس طرح‌های ارضی برای انتقال را به پایان رساند، متعهد شد که آن‌ها را تا پایان سپتامبر به کمیسیون اروپا ارسال کند. اما با اعتراض معدنچیان و کارگران انرژی مواجه شد که از این طرح‌ها راضی نبودند و آن را عامل توقف کار خود قلمداد می‌کردند. 

دولت اوایل ماه سپتامبر مذاکراتی را با اتحادیه‌های کارگری که نماینده کارگران معترض معدن و کارگران انرژی هستند، انجام داد و با ایجاد یک شرکت دولتی موافقت کرد که در آن همه کسانی که در حال حاضر برای معادن دولتی و نیروگاه‌های زغال سنگ کار می‌کنند، تغییر شغل و مکان دهند. 

بلغارستان تنها کشور اتحادیه اروپا است که برنامه‌های خود را برای آنچه کمیسیون اتحادیه اروپا مکانیسم انتقال سبز می‌نامد، ارائه نکرده است. 

بلغارستان قرار است انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر را جایگزین زغال‌سنگ کند و در این رابطه از بودجه اروپا استفاده می‌کند. این بودجه اکنون به‌دنبال تصمیم پارلمان اروپا در دسامبر ۲۰۲۲ -که از دولت بلغارستان خواسته شده بود تا سال ۲۰۲۶ برای کاهش ۴۰ درصدی انتشار کربن در نیروگاه‌های زغال‌سنگ اقدام کند- دوباره مورد مذاکره قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز