خبرگزاری کار ایران

پرداخت مزد زیر حداقل قانونی به کارگران «ریسندگی نخ میامی»

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۶۳۹

یکی از کارگران کارخانه «ریسندگی نخ میامی» از عدم دریافت مزد کارگران براساسا قانون کار خبر داد.

یک کارگر در کارخانه «ریسندگی نخ میامی» شاهرود در تماس با خبرنگار ایلنا گفت: کارفرمای کارخانه «ریسندگی نخ میامی» که در زمینه تهیه و تولید انواع نخ فرشی، تریکو، فانتزی و کاموایی در شهرک صنعتی میامی فعالیت دارد قانون کار را در پرداخت اضافه کاری، حق اولاد، حق مسکن و سایر مزایای قانونی برای حدود ۱۰۰ کارگر رعایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر هستیم که به صورت میانگین ۱۵ سال سابقه کار در این کارخانه را داریم، افزود: کارگران ریسندگی نخ میامی به نسبت آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده است بیشتر کار می‌کنند اما برخلاف قانون میزان دریافتی آنان زیر حداقل‌های قانون کار است.

این کارگر در خصوص میزان دریافتی خود و سایر همکارانش گفت: میزان دریافتی کارگران نخ میامی هر ماه مبلغ ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در هر ماه است که این رقم با پایه حقوقی که شورای عالی مزد در سال ۱۴۰۲ تعیین کرده (۷ میلیو ن و۳۰۰ هزار تومان) تطبیق ندارد.

او با بیان اینکه کارگران ریسندگی نخ میامی روزی هشت تا ۱۲ ساعت کار می‌کنند و استراحتی ندارند، در ادامه گفت: هر ماه کارفرما بعد از پرداخت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به عنوان دستمزد ماهانه از ما کارگران رسید دریافت می‌کند و ما برای پیگیری حق قانونی خود سند و مدرکی نداریم.

به گفته این کارگر، کارفرما در پاسخ به اعتراض کارگران می‌گوید، تولید در این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و برای پرداخت حقوق کامل ناچار باید نیمی از نیروی کار کارخانه را اخراج کند. با این حال ما کارگران این واحد تولیدی به دلیل کمبود اشتغال در شهرستان شاهرود ناچار به کار در کارخانه هستیم.

به گفته این کارگر، یکی از مشکلات کارگران در این واحد تولیدی این است که کارفرما، نسخه‌ای از قرارداد را نیز به کارگر نمی‌دهد. لذا همواره این سوال برای کارگران وجود دارد که چرا نسخه‌ای از قرارداد کاری خود را ندارند؟

وی درباره پرداخت نشدن سختی کار خود و همکارانش نیز گفت: سختی‌کار کارگران مشمول قانون سخت و زیان‌آور در این واحد تولیدی پرداخت نمی‌شود و همکارانی که متقاضی بازنشستگی هستند تمام هزینه بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود را از جیب پرداخت می‌کنند.

این کارگر در خاتمه تصریح کرد: در خصوص مشکلات خود با مسئولان اداره کار شاهرود و بازرسان صحبت‌ کرده‌ایم اما ظاهرا کاری از پیش نرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز