خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برون‌‌سپاری آموزش‌های فنیِ سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌ای را تکذیب می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۲۵۴

رشد ۱۳۰۰ درصدی مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی/ مهارت‌آموزی به کارگران ساختمانی اولویت است

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: ماموریت داریم از مراکز آموزشگاهی فنی آزاد نیز حمایت کنیم و در عین حال، یک وظیفه تکلیفی برای آموزش فنی جامعه هم داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آموزش فنی و حرفه‌ای در ایران همواره با دو چالش «قیمت خدمات آموزشی در آموزشگاه‌های آزاد بخش خصوصی» و همچنین «تامین منابع مالی برای توسعه خود سازمان» مواجه بوده است. مهرداد عظیمی (معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای) در این زمینه توضیحاتی را پیرامون تحولات صورت گرفته در این مجموعه در رابطه با هر دو موضوع ارائه داد. 

عظیمی با اشاره به مسئله دغدغه برخی مهارت‌جویان پیرامون هزینه‌های آموزش‌های تکمیلی فنی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد، اظهار کرد: آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای به دو شکل آموزش دولتی و خصوصی است که در مراکز ۶۵۸گانه دولتی ما به صورت تقریبا رایگان انجام می‌شود. در این ۶۵۸ مرکز دولتی بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی دولتی وجود دارد و ۵ هزار نفر مربی مجرب سازمان در این مراکز تدریس می‌کنند. 

وی با بیان اینکه «در مراکز دولتی که پوشش آن در تمامی استان‌ها و در کلیه شهرهای بزرگ و برخی شهرستان‌ها وجود دارد، ظرفیت خوبی برای پاسخ به نیاز مهارت‌جویان وجود دارد» اظهار کرد: حتی در برخی موارد، شهرستان‌هایی که تازه از بخش به شهر تبدیل شدند نیز به تازگی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای مجهز شدن به مرکز آموزش فنی آماده شدند. این نشان می‌دهد پوشش آموزش دولتی ما تا حد خوبی صورت گرفته است. اما به هرحال به دلیل راهبرد پایه‌ای ما مبنی بر ورود بخش خصوصی و مشارکت مردم در امور، بخش آموزشگاه‌های آزاد سهم بالایی در توسعه مهارت آموزی ما دارد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با رد این دیدگاه که این سازمان تکلیف آموزش فنی در کشور را برون سپاری کرده است، گفت: در کنار آموزش تقریبا رایگان دولتی که بعید است برای مهارت‌جویان کافی نباشد، متناسب با بحث حمایت از خصوصی‌سازی فرآیندهای دولتی، رشد ۱۳۰۰ درصدی صدور مجوز برای تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی را داریم. ما امروزه ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی در کشور داریم که همگی متعلق به بخش خصوصی است. البته ماموریت داریم از این مراکز نیز حمایت کنیم و در عین حال، یک وظیفه تکلیفی برای آموزش فنی برای جامعه داریم. 

معاون وزیر کار تصریح کرد: مراکز آموزشگاه‌های آزاد به هرحال هزینه‌هایی دریافت می‌کنند اما ما نیز ماموریت داریم تا برای مهارت‌جو امکانات آموزش را فراهم کنیم. مثلا طبق آمار ما به ازای هر یک مرکز آموزشی، قطعا ۳ نفر اشتغال در همان حوزه آموزش داده شده داشته‌ایم. این آموزش بسیار برای افزایش اشتغال و بهره‌وری کشور اهمیت دارد. لذا یک چتر نظارتی قوی روی آموزشگاه‌های آزاد داریم. 

وی ادامه داد: برای حمایت مردم در این حوزه، یک هیات نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد فنی به همراه بازرسین مربوطه داریم که کلیه موارد از کیفیت آموزش، فرآیندها، تعرفه‌های قیمتی آموزش را چک می‌کند، و اگر خدای ناکرده تخلفی برخلاف موازین مشخص شده در مجوز آموزشگاه کشف و گزارش شود، با آموزشگاه مربوطه برخورد می‌شود. 

عظیمی درباره حمایت‌های صورت گرفته از این آموزشگاه‌ها توضیح داد: همچنین برای آنکه این آموزشگاه‌ها بتوانند هزینه‌ها و تعرفه‌های خود را مدیریت کنند، حمایت‌هایی از قبیل ارائه تسهیلات و وام‌ها برای کمک به این آموزشگاه‌های فنی که در نهایت نفع آن به مهارت‌جو می‌رسد، صورت گرفته و از امسال آغاز شده است. حمایت‌های تسهیلاتی و بانکی از مطالبات بخش خصوصی در این حوزه بود. ما با تعاملی که با شبکه بانکی و دولت انجام دادیم، شرایط بهره‌مندی از وام کم‌بهره برای این آموزشگاه‌ها را فراهم کردیم. فعلا با دو بانک کشور برای حمایت از آموزشگاه‌های فنی به توافق رسیدیم که شامل بانک رفاه و صندوق کارآفرینی امید و از جمله نهادهای حامی در این حوزه هستند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درباره منابع درآمدی و افزایش منابع سازمان فنی و حرفه‌ای تشریح کرد: اساسنامه اصلاح شده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وجوه مختلفی دارد که یکی از وجوه مهم آن، بحث منابع درآمدی جدید برای سازمان است. برای مثال در این اساسنامه قید شده است که منابع بیشتر مستقیم از دولت گرفته نشود و برای نمونه برای مهارت آموزی در چهارچوب نهضت ملی مهارت، مجموعه‌های عمرانی کشور باید در چهارچوب این اساسنامه، به میزان ۵ هزارم درصد از آن پروژه باید به مهارت آموزی اختصاص یابد و اولویت، آموزش مهارت به پرسنل همان پروژه‌ها و شرکت‌ها است. 

وی ادامه داد: بسیاری از کارگرانی که در پروژه‌های ساختمانی فعال هستند، بیشتر دانش تجربی دارند و از آموزش‌های غیررسمی و رسمی بی‌بهره بودند. نیروی کاری که در این پروژه‌ها کار می‌کند، در پایداری شغلی و افزایش بهره‌وری و درآمد خود نیازمند به آموزش فنی است و ما شرایط این آموزش را از محل درآمد خود همان شرکت‌ها در اساسنامه فراهم کردیم و در این چهارچوب مهارت نیروی کار ساختمانی در اولویت است.

عظیمی در پایان با اشاره به افزایش بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در بودجه سنواتی گفت: افزایش بودجه دریافتی ما از دولت در سال آینده بستگی به تعداد پروژه‌های عمرانی و آموزشی و تعداد افراد آموزش ندیده دارد که باید محاسبه شود. البته سقف بودجه‌ای که برای ما درنظر گرفته شده نیز باید بطور دقیق مشخص شود تا بتوانیم درصد افزایش امسال را اطلاع‌رسانی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز