خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

کارگران پالایشگاه پارس جنوبی در سال ۱۴۰۲: مشکلات همچنان پابرجاست

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۸۰۸

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر گفت: در یک سال گذشته بارها مطالبات کارگران را بیان کردیم و قول‌هایی هم برای رسیدگی به مطالبات داده شد اما مسئولان به هیچ کدام از وعده‌های خود عمل نکردند.

کارگران پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی سال ۱۴۰۲ را چگونه گذراندند؟ علیرضا میرغفاری، عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران و رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص وضعیتِ کارگران پالایشگاه پارس جنوبی در سال ۱۴۰۲ گفت: متأسفانه در یک سال گذشته بارها مطالبات کارگران را بیان کردیم و قول‌هایی هم برای رسیدگی به مطالبات داده شد اما مسئولان به وعده‌های خود عمل نکردند. 

وی گفت: قرار بود مشکلِ تردد نیروهای اداری پشتیبانی ظرفِ دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حل شود و سیستم اقماری آن‌ها نیز تابع دو هفته کار و دو هفته استراحت شود، اما سال تمام شد و این نیروها همچنان با مشکل مواجه هستند. این اتفاق در حالی افتاد که در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر قول اجرایی شدنش را به ما دادند و حتی به عنوان یکی از مصوبات سفر تیم ریاست جمهوری از صدا و سیما پخش شد. 

میرغفاری بیان کرد: مشکل خوابگاه کارگران همچنان ادامه دارد و کارگران در وضعیتِ بدی به سر می‌برند. حتی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه زیرساختهایی برای بهبودِ خوابگاه‌ها ایجاد کرده‌اند هم به گوش ما نرسیده است. وضعیت به همان روال گذشته است و حتی به نظر می‌رسد اوضاع بدتر از قبل شده است. 

این فعال کارگری گفت: کارگران برخی از پالایشگاه‌ها، از جمله پالایشگاه دوازدهم اواخر سال تهدید به جابه‌جایی شدند. این در حالی است که خوابگاه این کارگران وضعیتِ خوبی ندارد و خوابگاهی که برای آن‌ها در نظرگرفته‌اند، به مراتب بدتر از خوابگاه فعلی این کارگران است. 

میرغفاری بیان کرد: مشکلِ رانندگان استیجاری علی الخصوص رانندگان غیرمالک همچنان ادامه دارد. این رانندگان حقوق ناچیزی می‌گیرند و چون قرارداد آن‌ها ذیل قانون کار به حساب نمی‌آید از بسیاری از حقوق بی‌بهره‌اند. این کارگران ساعتهای طولانی با حقوق‌های ناچیز کار می‌کنند. در موردِ آن‌ها قول حل مسئله داده بودند، اما نه تنها مشکل آن‌ها حل نشده است که برخی از آن‌ها با سابقه‌ی بالای ۱۳ سال تهدید به اخراج و حذف اضافه‌کاری هم شدند. به طور مثال راننده‌ای در پالایشگاه سوم به دلیل اعتراض به حقوق ۷ – ۸ میلیونی خود، اخراج شد. 

وی گفت: در مورد طرح طبقه‌بندی هم باید بگویم که با وجودِ صراحت قانونی برای تشکیلِ کمیته طبقه‌بندی مشاغل، هنوز این کمیته تشکیل نشده است. همچنین قرار بود بازنگری درطرح طبقه‌بندی تا پایان خرداد ماه انجام شود که متاسفانه این اتفاق هم تا کنون نیفتاده و به نظر می‌رسد مسئولان به وعده‌های خود کاملا بی‌توجه هستند. 

نماینده کارگران گفت: برای آنکه کارگران را آرام کنند، به جای حلِ مشکلاتِ اصلیِ آن‌ها وعده‌هایی چون پرداختِ بن کارت و گاز کارت داده‌اند که همین وعده‌ها را هم یکی در میان اجرا کرده‌اند! 

میرغفاری بیان کرد: انجمن صنفی سعی کرد از راه قانونی برای حل مشکل کارگران اقدام کند اما به نتیجه نرسیدیم. ما موضوع را حتی از طریق مسئولان وزارت نفت، وزارت کار و وزارت کشور هم پیگیری کردیم اما متاسفانه نتیجه‌ای در برنداشت و کاری از دست ما برنیامد. 

نماینده کارگران تاکید کرد: اکثر همکاران مشکلاتِ معیشتی دارند و دستمزد فعلی جوابگوی حل مشکلِ آن‌ها نیست. برخی از کارگران در ساعت‌ها و روزهای استراحتِ خود به جای رفتن به مرخصی و حضور در کنار خانواده، به صورتِ نیروهای روز مزد در پالایشگاه یا پتروشیمی کار کنند و اغلب کارگران شغل دوم دارند. 

میرغفاری تاکید کرد: متأسفانه هیچ مسئولی به کارگران پالایشگاه توجهی نمی‌کند و حداقل نشانی از حل مشکل نمی‌بینیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز