خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

سال ۱۴۰۲ بر کارگران ساختمانی چگونه گذشت؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۳۶۲

یک فعال کارگری گفت: سال ۱۴۰۲ بر کارگران به خصوص کارگرانِ ساختمانی به قدری سخت گذشت که آرزو می‌کنیم که دیگر هیچ سالی همچون سال ۱۴۰۲ نباشد!

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ساختمانی سال ۱۴۰۲ را چگونه گذراندند؟ سیدرضا هاشمی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی خوزستان، در پاسخ به این سوال گفت: سال ۱۴۰۲ بر کارگران به خصوص کارگرانِ ساختمانی به قدری سخت گذشت که آرزو می‌کنیم که دیگر هیچ سالی همچون سال ۱۴۰۲ نباشد! 

وی گفت: در این سال به کارگرانِ ساختمانی بی‌حرمتی شد و کارگران ساختمانی برای بیمه‌های اجتماعی از طرف دولت و مجلس کم لطفی و بی‌توجهی‌های بسیاری دیدند. یعنی در حالی که اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بعد از چند سال رفت و آمد در مجلس، بالاخره به تصویب رسید، با اعتراضِ کارفرمایانِ ساختمانی و نمایندگانِ طرفدار آن‌ها، به مجلس بازگشت و به شکلِ دیگری به تصویب رسید. مصوبه‌ی جدید بیمه کارگرانِ ساختمانی به دلیلِ آنکه نمی‌تواند منابع لازم برای بیمه کارگران را فراهم کند، نمی‌تواند مشکلِ بیمه کارگران را به طور کامل حل کند. 

هاشمی بیان کرد: مشکلِ بیمه کارگران یک طرف، بالا رفتنِ هزینه‌های زندگیِ نبودِ کار از طرفِ دیگر فشار مضاعفی بر کارگران وارد کرده است. کارگرانِ بسیاری برای گذرانِ امورِ زندگیِ خانواده‌ی خود مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه، دوری از خانواده و تحمل سختی‌های بسیاری شدند. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی خوزستان گفت: در سال جاریِ اوضاع کاری برای کارگران ساختمانی بدتر از سال‌های قبل بود. مثلا در خرمشهر که سالانه پذیرایِ تعداد کثیری از کارگران ایران و دیگر کشورها بود، درسال جاری اوضاع خوب نبود و همکاران ما برای کار به کشور عراق مهاجرت کردند. 

وی بیان کرد: در کلانشهر اهواز یا بیشتر شهرستانها خوزستان همکاران ساختمانی ما با بیکاری مطلق مواجه شدند یا اینکه با قیمت ارزان مجبور به کار شدند. 

هاشمی به میزانِ بالای حوادث کارِ ساختمانی اشاره کرد و گفت: کارگرانِ ساختمانی همچنان با مشکلِ بیمه مواجه هستند و در کنارِ این وضعیت، بیشترین میزانِ حوادث کار به آن‌ها تعلق دارد. آن‌ها جزو ضعیفترین کارگران هستند و متأسفانه آنچنان که مسئولان ادعا کردند، حمایتی از آن‌ها صورت نگرفت. قرار بود این کارگران بدونِ هیچ قید و شرطِ غیر معمولی بیمه شوند اما همچنان سازمان تأمین اجتماعی با بخشنامه‌های مختلف کارگران را از بیمه‌ی اجتماعی محروم می‌کند. 

این فعال کارگری گفت: ما کارگران ساختمانی با دستی خالی و بی‌بهره از بسیاری از حقوقِ قانونی امیدواریم درسال جدید مورد توجه دولت و مجلس جدید قرار بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز