خبرگزاری کار ایران

گرفتاری کارگران «آرتا موکت» تاکستان برای بازنشستگی پیش از موعد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۱۲۴

جمعی از کارگران کارخانه «آرتا موکت» تاکستان می‌گویند؛ با وجود اینکه در محیط کار مستقیما با مواد شیمیایی در تماس هستند و کارشان مشمول قانون سخت و زیان‌آور می‌شود، اما به دلیل درج عناوین شغلی غیر واقعی در لیست بیمه‌ای نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش موعد استفاده کنند.

جمعی از کارگران کارخانه آرتا موکت تاکستان به خبرنگار ایلنا گفتند: با وجود اینکه کارهایمان مشمول قانون سختی و زیان‌آور می‌شود و بین ۲۱ تا ۲۳ سال نیز سابقه کاری داریم اما به دلیل درج عناوین شغلی غیر واقعی در لیست بیمه‌ای امکان استفاده از فرصت بازنشستگی پیش از موعد را نداریم.

این کارگران با بیا اینکه در کارخانه آرتا موکت حدودا ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر شاغل هستند و شمار زیادی در بخش‌های رنگ و رزین، الیاف سازی، تولید و تکمیل کار می‌کنند و عموما ودر محیط کار مستقیما با مواد شیمیایی تماس دارند، اظهار کردند: اخیرا تعدادی از همکاران که برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام کرده‌اند در پرونده‌های بیمه‌ای آن‌ها ردیف شغلی غیر از مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت شده، و تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها موافقت نمی‌کند.

کارگران آرتا موکت با بیان اینکه اگر مشکل درج عناوین شغلی غیرواقعی آن‌ها حل نشود آن‌ها باید بصورت عادی با حداقل ۱۰ سال کار اضافه بازنشسته شوند، افزودند: بر اساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

آن‌ها همچنین از نبود آگاهی صنفی در میان کارگران بیمه شده به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز این اتفاق یاد کرده و افزودند: بی‌اطلاعی صنفی باعث می‌شود تا کارگری که به دلیل داشتن کار سخت و زیان‌آور دیگر توان جسمی و روحی بودن در محیط کار ندارد، به دلیل مخدوش بودن سابقه بیمه‌ای نتواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز