خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد:

برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای برای سال ۱۴۰۳؛ از رتبه‌بندی مربیان تا توسعه مراکز جوارکارگاهی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۸۱۳

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: در اساسنامه به کاهش ساعات کار مربیان، رتبه‌بندی آن‌ها و درآمدزایی سازمان اشاره شده است. کاهش ساعات کار مربیان از ۴۴ ساعت به ۳۰ ساعت یکی از موضوعات این اساسنامه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مهرداد عظیمی (ریاست سازمان فنی و حرفه‌ای) صبح امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه، در این سازمان برگزار شد. 

عظیمی در رابطه با برنامه‌های این سازمان گفت: از مأموریت‌های مهم این سازمان تدوین استاندارهای آموزش، شایستگی و ارزشیابی، ارائه‌ی آموزش‌های مهارتی، سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه مهارت است. 

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی گفت: سازمان دارای ۶۵۷ مرکز دولتی است که بیش از ۴ هزار کارگاه آموزشی در دل آن فعالیت دارد. همچنین ۳۶ هزار مجوز آموزشگاه آزاد صادر کرده‌ایم که در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار آموزشگاه ازاد فعالیت دارند. 

عظیمی بیان کرد: عملکرد ما در بحث آموزش برای سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون ۲۸۰هزار نفر دوره آموزش بوده که نسبت به سال قبل از آن، ۳۳درصد رشد داشته است. در مجموع، فعالیت ما در حوزه آموزش در دولت سیزدهم ۴ میلیون و ۶۹۹ هزار نفر دوره بوده که ۳۲ درصد نسبت به دولت گذشته رشد داشتیم. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای به اهمیت واگذاری کار به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در دهه‌های اخیر بحث واگذاری امورات به مردم و استفاده از ظرفیتهای آن‌ها و بخش خصوصی تاکید شده است که این مهم در سازمان فنی و حرفه‌ای نیز پیگیری شده است. در رابطه با واگذاریِ امور به بخش خصوصی، موضوع مهم واگذاریِ امور مهم و اصلی و حاکمیتیِ به مردم و کمک گرفتن از آن‌هاست. فنی و حرفه‌ای در این بخش پیش رو بوده است. 

وی بیان کرد: در این راستا، آموزش مهارت را بخش خصوصی واگذار کردیم که بیش از ۶۰ درصد آموزشهای سازمان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. 

عظیمی بیان کرد: آمار صدور و تمدید مجوز در این دوره ۴۱ هزار و ۷۹۳ مورد بوده که ۱۱۹۴درصد رشد نسبت به دولت گذشته داشته‌ایم. از موضوعات مهم دیگر که در کشورهای مهو دنیا نیز پیگیری می‌شود، بحث توسعه واحدها برای آموزش در محیط کار واقعی است. بیش از ۷۷ هزار واحد پذیرنده داشته‌ایم که در مجموع عمکرد دولت سیزدهم در این حوزه ۹۲درصد رشد داشته است. 

عظیمی بیان کرد: مأموریت دیگر ما سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای است، که اتفاقا صنایع مختلف علاقه‌مند به انجام این سنجش هستند. بیش از ۲ میلیون نفر سنجش انجام داده‌ایم که این رقم نسبت به دولت قبل ۴۲درصد بیشتر بوده است. همچنین فصل جدیدی برای همکاری با سازمان اداری استخدامی برای سنجش بدنه‌ی نیروهای دولت آغاز خواهیم کرد. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: صدور گواهینامه مهارت در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۴۵درصد افزایش داشته است. 

عظیمی در ادامه در رابطه با ارتقای درآمدهای اختصاصی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: این درآمدها در دولت سیزدهم ۸۵درصد رشد داشته که نسبت به دولت گذشته ۲۱۰درصد افزایش داشته است. 

وی تأکید کرد: موضوع مهم دیگر در رابطه با سازمان فنی و حرفه‌‍‌ایِ کشور، تحقق بیش از ۹۹ درصدیِ برنامه‌های تدوین شده‌ی یکساله‌ی آن است. 

عظیمی به تصویبِ اساسنامه سازمان اشاره کرد و گفت: این سازمان با سابقه فعالیت ۵۰ساله اساسنامه نداشت تا اینکه این اساسنامه سا گذشته به تصویب رسید. این اساسنامه ۱۸بند کلیدی و مهم دارد که اگر پیگیری شود، می‌تواند به توسعه مهارت آموزی در کشور کمک کند. 

وی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: از طرف سازمان و با مساعدتِ همه بخش‌ها موضوعاتی تدوین و پیشنهاداتی برای گنجاندن در برنامه توسعه هفته ارائه شد و منتظریم این اتفاق بیفتد. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای همچنین به همکاری بین این سازمان با سازمان اداری و استخدامی کشور اشاره کرد و گفت: برای صیانت و توسعه نیروها برنامه‌هایی داشتیم. 

عظیمی در مورد توسعه مراکز جوارکارگاهی گفت: توسعه این مراکز از راهبردها و ماموریتهای کلیدی سازمان است. به دنبال این هستیم که بخشی از این ۴هزار و ۸۰۰ مورد آموزشِ این سازمان در کنار صنایع و خط تولید انجام شود. این راهبرد سال گذشته دنبال شد و امسال نیز به شعار سال ارتباط پیدا کرد. در این خصوص توافقنامه‌هایی نیز با برخی از صنایع بزرگ داشته‌ایم. 

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ویژه ما در سال جدید راهبرد صدور و تمدید مجوز مراکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی است. در حال حاضر تعداد این مراکز بیش از ۴هزار واحد است که قرار است ۱۵۰۰ واحد به این ظرفیت اضافه شود. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: ۲۵ عنوان برنامه تحولی سازمان با همکاران در سطح وزارتخانه بسته شده است که تعداد قابل توجهی از این برنامه‌ها جدید است و برای اولین بار دنبال می‌شود. 

وی به انجام رتبه‌بندی مربیان بخش دولتی در سال جدید اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی حق همکاران ماست و باید انجام شود. 

عظیمی به برنامه‌های این سازمان برای آموزش دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها برای کاهش بیکاری و توانمندسازی افراد مهارت افزایی دانش‌آموزان، مهارت افزایی فارع التحصیلان دانشگاه در قالب طرح نخلستان و مهارت افزایی دانشجویان در قالب طرح آموزش هیبریدی است. در رابطه با آموزش دانش‌آموزان هدفگذاری ما ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر، در طرح نخلستان ۱۷هزار نفر و در طرح هیبریدی ۵۰هزار نفر است. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: این سازمان ظرفیتهای مختلفی دارد که می‌تواند نسل ما و آیندگان را بسازد و باید هم‌افزایی و همکاری بیشتری با وزارت علوم و اموزش و پرورش صورت بگیرد. 

عظیمی گفت: در اساسنامه به کاهش ساعات کار مربیان، رتبه‌بندی آن‌ها و درآمدزایی سازمان اشاره شده است. کاهش ساعات کار مربیان از ۴۴ ساعت به ۳۰ ساعت یکی از موضوعات این اساسنامه است. 

وی بیان گفت: آموزش مهارت در ایجاد اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است و حدود ۸۰ درصد از آموزشهای مهارتی به اشتغال می‌انجامد. خود را مکلف به ورو به بحث اشتغال می‌دانیم، که البته تعریف اشتغال ممکن است متفاوت باشد. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در مورد آموزش به سربازان گفت: سال گذشته ۱۶۲هزار نفر سرباز از طریق بخش دولتی آموزش دیدند و در ۳ ماه پایانی سال بخش خصوصی نیز وارد شد و ۲۰هزار مورد آموزش به این رقم اضافه شد. امسال هم هدفگذاری بالاتر از این رقم است. 

عظیمی در پاسخ به سوالی برای جبران کمبود نیروی سازمان گفت: جبران کمبود از ۳ طریق انجام می‌شود؛ اول تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس که در حال حاضر ۶۰۰ مربی در سازمان خدمت می‌کنند و ما خود را متعهد می‌دانیم وضعیت استخدام و تعیین تکلیف این نیروها را در اولویت قرار دهیم و امیدواریم سازمان امور استخدامی با ما در این زمینه همکاری کند. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای ادامه داد: راه دوم، استخدام مربیان جدید به خصوص در حوزه‌های آموزشیِ مورد نیاز، که البته برای این دو مورد سازمان امور استخدامی باید مجوز لازم را به ما بدهد و قولهایی در این مورد داده شده که براساس نیاز سازمان برای جذب نیروی جدید به ما کمک کند. سومین راه نیز استفاده از ظرفیت‌ها بدون تعهد استخدامی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز