خبرگزاری کار ایران

شاکی مزد ۹۲ در واکنش به اظهارات رئیس دیوان:

کارگران به خدا هم شکایت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۹۰۱

رسیدگی به شکایت کارگران هدیه نیست بلکه وظیفه دیوان عدالت اداری است / اگر شکایت به کمیسوین اصل ۹۰ نتیجه ندهد به خدا هم شکایت می کنیم.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در واکنش به اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری در نشست خبری روز سه شنبه ۲۷ خرداد گفت: اگر شکایت به کمیسوین اصل ۹۰ نتیجه ندهد به خدا هم شکایت می کنیم.

«حسین حبیبی» در این باره به ایلنا گفت: آقای منتظری گفته‌اند کارگران اگر بروند به خدا شکایت کنند شاید به نتیجه ای برسند بنابراین ما هم به عنوان شاکی مزد، در کنار پیگیری‌ها حقوقی طبق توصیه ایشان به خدا هم شکایت می کنیم.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه منتظری «هدیه به کارگران در روز جهانی کارگر» را «تسریع روند رسیدگی به پرونده شکایت از مزد» عنوان کرده بود، گفت: رسیدگی به شکایت کارگران هدیه نیست بلکه وظیفه دیوان عدالت اداری است.

وی ادامه داد: دیوان عدالت قبلا مشکل صدور رای مثبت در پرونده شکایت از مزد، ‌ کمبود اعتبار کافی برای پرداخت مابه التفاوت دستمزدها به کارگران اعلام کرده بود اما حالا دستمزد ۹۲ قانونی و شکایت کارگران باطل شده است.

لازم به یادآوری است:روز گذشته حجت السلام «جعفر منتظری» رئیس دیوان عدالت اداری، در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفته بود: ۲۰ قاضی دیوان عدالت اداری پس از بررسی جداگانه دادخواست شاکیان مزد، به اتفاق شکایت کارگران مغایر با قانون تشخیص داده و در نتیجه رای رد آن دادند.

وی همچنین بابیان اینکه طبق قانونی نمی توان از رای قاضی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد، گفت: کارگران بهتر است به خدا شکایت کنند.

واکنش به اظهارات توفیقی

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران همچنین در واکنش به اظهارات اخیر برخی مقامات کارگری گفت: دفاع ازحقوق کارگران در بحثدستمزد و روابط کار، نه دلسوزی و ترحم بلکه حقیقت اجتناب ناپذیر منتخبین نمایندگی کارگری است.

«حسین حبیبی» در پاسخ به این سخنان که نمایندگان کارگری به جای پیگیری مساله مزد، به دنبال حل مشکل کارگران زیرحداقل بگیر باشند، گفت: ما علاوه بر بحثمزد، پیگیر دیگر مسائل کارگران نیز هستیم، گرچه با شرمندگی از نتیجه ندادن زحماتمان، اما درجهت مخالفت با اخراجهای انفرادی وگروهی وهمچنین کاهش تشکلات کارگری به خصوص شوراهای اسلامی کار اقدام می کنیم.

وی ادامه داد: مشکلات مربوط به حوزه بیمه ودرمان، پیگیری در جهت همسان سازی مالیات جامعه کارگری با کارکنان دولت و مخالفت با اصلاح قانون کار وقانون تامین اجتماعی از دیگر اقدامات نمایندگان کارگری است چرا که معتقدیم اگر اگر بناست اصلاحی هم باشد باید در حمایت از کارگران باشد.

حبیبی در واکنش به اینکه توفیقی یکسان شدن مالیات کارگران و کارمندان دولت را آروزی آنان دانسته و افزایش حق بن کارگران را موجب افزایش ۳۰ درصدی حقوق آنان اعلام کرده بود، تصریح کرد: تفاوت مزد ۹۳ با مزد ۹۲ در افزایش سایر سطوح مزدی وافزایش بن خواربار بود. یکسان سازی مالیات کارگران با کارکنان دولت نیز تاثیر گذار نبوده چرا که با توجه به جمعیت ۸۰ درصدی کارگران موقت، این افزایش اصلا در مورد آنان اعمال نمی شود.

وی افزود: عدم مخالفت کارفرمایان و دولت با افزایش حق بن و حق مسکن به این علت است که بسیاری از کارگران آن را دریافت نمی کنند اما با افزایش مزد طبق ماده ۴۱ به بهانه مشکلات صنعت و تولید و جلوگیری از افزایش بار مالی مخالفت می شود.

این فعال کارگری در پاسخ به اینکه توفیقی مسائلی از «قبیل قراردادهای سفید امضا و بیمه کارگران ساختمانی» را حل شده و «مشکلات کارگران مشاغل سخت و زیان آور» را در حال پیگیری اعلام کرده بود، گفت: مشکل قراردادهای سفید امضا تنها با صدور بخشنامه حل نمی شود و بعضا تعدادی از بخشنامه ها با قانون کار وتامین اجتماعی نیز تعارض دارد. برای حل معضلات کارگران باید فعالیت تشکل های کارگری واعتراضات صنفی به رسمیت شناخته شود.

حبیبی در واکنش به اینکه توفیقی معیشت جامعه کارگری را بهتر از افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد دانسته و پیگیری مطالبات کارگران را جوسازی علیه دولت خوانده بود، اعلام کرد: استفاده از واژه فشار زیبنده نیست چرا که دولتها وکلای مردم هستند وبایدمطابق خواسته موکلین خود وقانون اساسی عمل کنند، به همین خاطر باید دائما آنها را مورد سوال قرار داد.

وی ادامه داد: ما کارگران را با افراد تحت پوشش بهزیستی مقایسه نمی کنیم و قصد جوسازی برای جلوگیری از خدمت رسانی دولت به آنهارا نداریم، اما معتقدیم وظیفه وزارت کار تنظیم روابط کار و حمایت از کارگران است و بهتر است حمایت افراد تحت پوشش بهزیستی به دستگاه دیگری سپرده شود. ضمن آنکه هنوز این سوال مطرح است که چرا کارگران حداقل بگیر ویا کمتر از حداقل بگیر حق برخورداری کمک دولت(سبد کالا) را ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز