خبرگزاری کار ایران

دبیرخانه کارگر غرب تهران طرح کرد:

بدهی ۲۷ ساله تامین اجتماعی به کارگران بازنشسته

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۶۲۳

در این ۲۷ سال حق بیمه بن کارگری با عنوان حمایت از تولید کسر نشد. اما در واقع کسر نشدن حق بیمه از بن، عرفی غیرقانونی است که در حمایت از کارفرمایان در جامعه کارگری جا افتاده است.

یک حقوقدان با انتقاد از لغو کسر حق بیمه از بن کارگری گفت: از زمان پرداخت بن کارگری در سال ۶۶ تاکنون، از این بخش از مزد کارگران به بهانه غیرنقدی بودن کسر حق بیمه کسر نشده است. درحالی که بن کارگری بخشی از مزد است و مشمول کسر حق بیمه می‌شود.

«سهراب قنبری» در این باره به ایلنا گفت: در این ۲۷ سال حق بیمه بن کارگری با عنوان حمایت از تولید کسر نشد. اما در واقع کسر نشدن حق بیمه از بن، عرفی غیرقانونی است که در حمایت از کارفرمایان در جامعه کارگری جا افتاده است.

دبیر خانه کارگر غرب تهران ادامه داد: طبق ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی حق بن چه به صورت نقدی و چه غیر نقدی بخشی از مزد کارگر است و باید مشمول کسر حق بیمه شود. اما سازمان تامین اجتماعی در سالهای گذشته به بهانه غیرنقدی بودن بن، حق بیمه آن را دریافت نکرد.

قنبری با اشاره به تصمیم سازمان تامین اجتماعی در ابتدای امسال مبنی بر دریافت حق بیمه بن کارگری گفت: اقدام غیر قانونی سازمان تامین اجتماعی در امتناع از دریافت حق بیمه در سالهای گذشته را می‌توان به نام مصلح اندیشی تا حدی توجیه کرد اما عقب نشینی تامین اجتماعی از دریافت حق بیمه بن در سال جاری آن هم در شرایطی که پرداخت بن به صورت نقدی مصوب شده است به هیچ وجه قانونی نیست.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی به اندازه ۲۷ سال حق بیمه بن کارگری به بازنشستگان خود مستمری بدهکار است. امنتاع این سازمان از دریافت حق بیمه بن کارگری، در واقع دور زدن قانون به نفع کارفرمایان بوده است.

قنبری تاکید کرد: کسر حق بیمه از بن یک الزام قانونی است اما این کسری درحالی به نفع کارگران است که در زمان بازنشستگی مبنای حقوقی کارگر با درنظر گرفتن حق بن محاسبه شود. اگر در زمان اشتغال از بن کارگر حق بیمه کسر شود اما در زمان محاسبه حق سنوات مبنای حقوقی او بدون حق بن محاسبه شود کارگر از دوجانب متضرر خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز