خبرگزاری کار ایران

روز گذشته صورت گرفت؛

اعتراض کارگران کاشی کویر یزد به پرداخت نشدن دو ماه حقوق

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۸۳۷

کارگران کاشی کویر یزد که بابت دو ماه حقوق و عیدی و پاداش سال ۹۳ و بن کارگری نیمه دوم سال جاری طلبکارند، می‌گویند از مجموع این مطالبات تاکنون تنها ۱۵ درصد از حقوق دی ماه آن‌ها پرداخت شده‌است.

کارگران کاشی کویر یزد که بابت دو ماه حقوق و عیدی و پاداش سال ۹۳ و بن کارگری نیمه دوم سال جاری طلبکارند، می‌گویند از مجموع این مطالبات تاکنون تنها ۱۵ درصد از حقوق دی ماه آن‌ها پرداخت شده‌است.

منابع خبری ایلنا در استان یزد با اعلام این مطلب به ایلنا گفتند: از مجموع حدود ۹۷۰ کارگر کارخانه کاشی کویر یزد روز گذشته نزدیک به ۱۰۰ نفر از این کارگران، در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقیشان و همچنین تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه‌های خود در مقابل این کارخانه تجمع کردند.

براساس این اطلاعات گفته می‌شود که دلیل اصلی این نارضایتی کارگران کاشی کویر یزد تاخیرهایی است که در یک سال گذشته در پرداخت مطالبات آن‌ها به وجود آمده است.
کارگران این کارخانه صنعتی به ایلنا گفته‌اند، طی یک سال گذشته همواره حقوق آن‌ها با نزدیک به دو ماه تاخیر پرداخت شده است.

در مورد کارگران مشمول بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور نیز گفته می‌شود که به دلیل پرداخت نشدن ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور آن‌ها از سوی کافرما هنوز امکان بازنشستگی و برقراری مستمری بیکاری این کارگران وجود ندارد.

به گفتهٔ این کارگر در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین کمبود مواد اولیه، ۳۰ درصد کارخانه فعال است و از ۱۲ قسمت، کار در ۸ قسمت از بخش‌های کارخانه، به دلیل بحران‌های به وجود آمده متوقف شده است.

در همین حال به گفتهٔ منابع آگاه، نزدیک به ۱۰ نفر از کارگران نیز در پی تعدیل نیروی این کارخانه در دی ماه گذشته بیکار شده‌اند.

به گفتهٔ یک منبع آگاه، این کارگران که بیش از ۹۰ درصدشان قراردادی هستند، به دلیل فشارهای ناشی از بحران مالی که با آن دست به گریبانند چند بار در برابر استانداری و همچنین در مقابل کارخانه تجمع کرده‌اند اما هنوز هیچ توجهی به خواسته‌هایشان نشده است.

منابع کارگری می‌گویند این مشکل تنها مختص کارخانه کاشی کویر یزد نیست و بسیاری از کارخانه‌های کاشی‌سازی این روز‌ها درگیر بحران کمبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه هستند بخشی از این بحران ناشی از مشکلات به وجود آمده بر سر راه صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای منطقه به خصوص عراق و عدم بارگیری و تخلیه مناسب در این شرکت هاست. کارگران کاشی کویر یزد نگرانند که با بحرانی‌تر شدن شرایط کارخانه زمینه برای تعدیل بیشتر نیرو‌ها تا پایان سال فراهم شود.

یکی از کارگران کارخانه کاشی کویر یزد در ارتباط با بحران‌های به وجود آمده در صنعت کاشی گفت: در یزد نزدیک به ۱۰۰ کارخانه کاشی و سرامیک وجود دارد اما بحران‌های ناشی از کاهش صادرات و کمبود نقدینگی باعث شده انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی سرامیک از شرکت‌ها بخواهد کار را برای ۴۵ روز تعطیل کند. به گفتهٔ یکی از کارگران این تعطیلی۴۵ روز بدون حقوق است و مشخص نیست وضعیت کارگران در این مدت چه خواهد شد.

اشارهٔ این کارگر به درخواست انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی وسرامیک است که طی آن از از ۱۲۰ کارخانه فعال در صنعت کاشی و سرامیک کشور خواسته برای ۴۵ روز کار در کارخانه جات خود را متوقف کنند.

گفته می‌شود به منظور مدیریت بحران به وجودآمده و برون رفت از وضعیت فعلی به کلیه شرکت‌ها توصیه شده در صورت صلاحدید خطوط تولید خود را از ۱۵ اسفند ۹۳ تا اول اردیبهشت ۹۴ متوقف کنند.

رکود شدید در ساخت و ساز، افت شدید فروش داخلی و صادرات، رسوب بیش از حد محصولات در انبار کارخانجات و انبار عاملین فروش، مشکل حمل و نقل و تردد در ایام قبل و بعد از عید، نیمه تعطیلی بودن شبکه توزیع در ایام قبل و بعد از عید، عدم جایگزینی سریع بازارهای جدید صادراتی، جلوگیری از راکد ماندن سرمایه شرکت‌ها، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، انجام تعمیرات اساسی در خطوط تولید جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات و تنظیم بازار از طریق مدیریت تولید از دلایلی است که انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک را بر آن داشته تا از کارخانه جات تولید کننده کاشی و سرامیک بخواهد برای مدت ۴۵ روز کار را متوقف کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز