خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران کارخانه «پشم سنگ»

پیش از دریافت تضمین کنترل تورم، افزایش مزد کارگران بی تاثیر است

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۵۷۱

نماینده کارگران کارخانه «پشم سنگ» گفت: پیش از آنکه دولت در مصوبه مزدی تضمین مشخصی برای کنترل نرخ تورم بدهد، افزایش مزد کارگران بی معنی است.

 «فرزاد حسین‌زاده» مسئول شورای اسلامی کار کارخانه پشم سنگ با یادآوری اینکه در سال گذشته طبق آخرین برآوردهای نهادهای صنفی کارگری حداقل هزینه یک خانواده متوسط بیش از دو میلیون تومان در ماه است، درباره تعیین حداقل دستمزد 712 هزار تومانی برای سال جاری گفت: از آنجا که دریافتی بدنه جامعه کارگری در ایران نزدیک به حداقل‌های قانونی است، افزایش دستمزدهای سال ۹۴ نمی‌تواند پاسخگوی نیاز خانواده‌های کارگری باشد. 

به باور این کارگر در حالی که فرمول تعیین مزد در ایران به گونه‌ای است که دستمزد کارگران هر سال براساس تفسیر سلیقه‌ای دولت و کارفرما از ‌تورم سال قبل محاسبه می‌شود، هیچ تضمینی از سوی دولت برای کنترل  رشد تورم کشور به کارگران ارائه نمی‌شود و مادامی که دولت و کارفرما موفق به کنترل تورم نشوند شکاف میان مزد کارگران و هزینه‌های زندگی ادامه خواهد داشت.

این فعال صنفی کارگری ادامه داد: می‌توان پذیرفت که در مذاکرات مزدی سال ۹۴ دستمزد کارگران بصورت مشروط افزایش پیدا کرده است و اگر مذاکرات مزدی برای چگونگی پرکردن این شکاف ادامه پیدا نکند نمی‌توان از عملکرد گروه کارگری در جلسات تعیین مزد سال جاری دفاع کرد. 

مسئول نهاد صنفی کارگران کارخانه پشم سنگ یاآور شد: از زمان خاتمه جنگ تاکنون شکافی که میان مزد و هزینه‌های زندگی ایجاد شده پر نشده است، در طی این سال‌ها کارگران به ناچار برای تامین هزینه‌های زندگی خود به انجام کار اضافی و شغل‌های دوم و سوم عادت کرده‌اند و در مقابل کارفرمایان سعی کرده‌اند تا با پایین نگهداشتن قمیت نیروی انسانی از نیروی انسانی فعال در بازار کار کشور بیشترین استفاده را ببرند. 

نماینده کارگران کارخانه پشم سنگ تاکید کرد: اگر فکری جدی برای جبران شکاف میان مزد و هزینه‌های زندگی کارگران صورت نگیرد افزایش ۱۷ درصدی مزد سال ۹۴ بر زندگی کارگران بی‌تاثر خواهد بود. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز