خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

۶۱۰ کارگر معدن چادرملو : نهاد صنفی ما دیگر صلاحیت ندارد

منابع کارگری در یزد از عدم موافقت ادارات کار اردکان و یزد برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده که قرار است با هدف تغییر هیئت مدیره فعلی انجمن صنفی کارگران چادرملو برگزار شود خبر می‌دهند. دلیل درخواست کارگران عملکرد هیئت مدیره انجمن صنفی در خصوص موارد متعدد حقوقی و صنفی، از جمله عدم همراهی در راه ادامه فعالیت بهرام حسنی نژاد دبیر سابق این نهاد کارگری عنوان شده است.

«اکبر علیپور» یکی از بازرسان انجمن صنفی کارگران چادرملو، با اعلام این خبر به ایلنا گفت: با توجه به اینکه عملکرد هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران، درارتباط با موارد متعدد صنفی مورد رضایت کارگران نبوده، ۶۱۰ عضو این انجمن با امضای طوماری خواستار برگزار ی مجمع عمومی فوق العاده این نهاد کارگری شده اند اما اداره کار اردکان با درخواست ما موافقت نکرد و درخواست را به اداره کار یزد ارجاع داد که در آنجا هم مورد موافقت قرار نگرفت. 

به گفتهٔ بازرس انجمن صنفی کارگران چادرملو، اداره کار اردکان با درخواست برگزاری مجمع به دلایل نامعلومی موافقت نکرده است.

علیپور تصریح کرد: مسولین اداره کار اردکان به ما گفته‌اند، این درخواست باید از سوی هیئت مدیره مطرح شود. در حالیکه دلیل برگزاری مجمع عمومی تغییر همین هیئت مدیره است. طبق اساسنامه در سه صورت می‌توان مجمع عمومی فوق العاده تشکیل داد. اول با نظر هیئت مدیره، دوم با موافقت یک چهارم اعضاء و دیگری با توافق بازرسین. در درخواستی که با ۶۱۰ امضا مطرح شده توافق بازرسان و توافق یک چهارم اعضا گرفته شده و طبق اختیاراتی که اساسنامه بر اساس تبصره دوم ماده ۱۱، تبصره یک ماده ۱۲ و بند ۵ ماده ۳۱ به بازرس داده می‌توانیم خودمان نسبت به برگزاری مجمع اقدام کنیم و در همین راستا هم اداره کار باید اقدامات لازم را برای اعزام نماینده خود  به جلسه انجام دهد. 

او در خصوص دلایل کارگران برای بررسی صلاحیت اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی گفت: عملکرد هیئت مدیره در خصوص پرداخت مابه التفاوت‌ها، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و مواردی چون در نظر گرفته نشدن حق بیمه به پاداش تولید مورد رضایت کارگران نبوده و علی رغم اینکه برخی از موارد مثل طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده اما - مثلا - در ارتباط با بحث مابه التفاوت‌ها هنوز دچار مشکل هستیم.  به همین دلیل با هدف رای به صلاحیت یا عدم صلاحیت هیئت مدیره فعلی قصد برگزاری مجمع عمومی را داشتیم که اداره کار اردکان به دلایل نامعلومی با آن موافقت نکرد. 

علیپور ادامه داد: کارگروه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با توافق قریب به اتفاق اعضا تصمیم گرفت درخواست برگزاری مجمع را به اداره کار اردکان ارائه دهد تا با تغییراتی که در آینده در انجمن انجام می‌شود وضعیت پیگیری مطالبات صنفی کارگران چادرملو بهتر از قبل پیش برود. 

نحوه محاسبه و پرداخت مابه التفاوت مزد ناشی از اعمال جدول مزد کارفرما برای کارگران، عملکرد کمیته طرح طبقه بندی در اصلاحات و اجرای طرح طرح طبقه بندی مشاغل، تغییرات انجام شده در پاداش تولید پرداختی به کارگران، مشمولیت کسر حق بیمه از پاداش تولید (با توجه به اینکه طبق بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی کسر حق بیمه از پاداش تولید جز حقوق کارگران است)، عملکرد هیئت مدیره در خصوص ارتباط با اعضای انجمن و اجرای مواد اساسنامه در خصوص اجرای وظایف قانونی و همچنین عملکرد هیئت مدیره در خصوص ادامه فعالیت بهرام حسنی‌نژاد دبیر قانونی انجمن از مواردی است که بازرسان و اعضای انجمن صنفی کارگران چادرملو به عنوان دلایل کافی برای درخواست تغییر هیئت مدیره انجمن مطرح کرده‌اند. 

پاسخ رئیس اداره کار اردکان

در همین حال فتاحی رییس اداره کار اردکان در گفتگویی با ایلنا در ارتباط با دلایل عدم موافقت اداره کار اردکان با اعزام نماینده به مجمع گفت: این درخواست باید از سوی هیئت مدیره انجمن مطرح شود و برای اینکار هم ما بین ۲۰ تا ۴۰ روز به هیئت مدیره فرصت می‌دهیم تا نسبت به ارائهٔ درخواست اقدام کند در صورتیکه در این مدت اقدامی انجام نشد بازرسین می‌توانند با هماهنگی اداره کار نسبت به برگزاری مجمع اقدام کنند. 

او در پاسخ به این سوال که «هدف از برگزاری مجمع به گفتهٔ امضا کنندگان، بررسی صلاحیت یا عدم صلاحیت اعضای هیئت مدیره است، پس چگونه می‌شود انتظار داشت که درخواست از سوی آن‌ها مطرح شود؟» گفت: در حال حاضر که هیئت مدیره تغییر نکرده است و اساسا قرار هم نیست تغییر کند ولی اگر قرار بر برگزاری مجمع باشد باید درخواست از سوی هیئت مدیره مطرح شود تا همکاری لازم برای برگزاری مجمع فوق العاده به عمل آید.

کد خبر : ۲۶۹۹۸۷