خبرگزاری کار ایران

اعتصاب کارگران بخش استخراج معدنجو پایان یافت

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۰۴۳

منابع کارگری در طبس امروز (شنبه ۲۹ فروردین ماه) از بازگشت به کار کارگران بخش استخراج شرکت معدنجو در پی موافقت کارفرما با خواسته های کارگران معترض خبر دادند.

به گفته ی منابع کارگری ایلنا، با توافقی که عصر پنجشنبه (۲۷ فروردین ماه) بین مدیریت معدن و کارگران در حضور مسولین اداره کار طبس حاصل شد، قرار بر این شد که متراژ استخراج از ۵ متر بیشتر نشود و مزد کارگران بابت یک متر اضافه تولید به آن‌ها پرداخت شود. 

پیش از این، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفتهی گذشته (۲۶ و ۲۷ فروردین) بود که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران بخش استخراج معدن معدنجو در اعتراض به شرایط سخت به وجود آمده در بخش استخراج و بی‌توجهی کارفرما نسبت به سختی کار به مدت دو روز دست از کار کشیدند. یکی از دلایل اصلی این اعتراض صنفی افزایش ساعت کار به ۶ ساعت در روز و متعاقب آن افزایش متراژ استخراج زغال از ۵ متر به ۶ متر بدون افزایش دستمزد کارگران بود. 

کارگران در هنگام اعتصاب به ایلنا گفته بودند، مدیریت معدن اعلام کرده اگر کارگران بخواهند با متراژ قبلی (۵ متر) کار کنند باید مالیات و نصف حق بیمه را خودشان پرداخت کنند و اگر حاضر به پذیرش این شرایط نیستند «ساکشان را بردارند و از معدن بروند.» 

به گفتهٔ یکی از کارگران، با توجه به توافقی که روز پنجشنبه انجام شده قرار نیست حق بیمه و مالیات از کارگران کسر شود و طبق وعدهٔ مدیریت معدن، بابت کار اضافه هم دستمزد به کارگران داده پرداخت شود. 

به گفتهٔ کارگران با توافق انجام شده، مدیریت معدن وعده داده به زودی قراردادهای کارگران را ثبت کند و یک نسخه از کپی قرارداد را در اختیار کارگران قرار دهد.

 یکی از کارگران معدنجو ضمن بیان این مطلب که قرار است امروز (شنبه 29 فروردین ماه) حقوق اسفند و باقیمانده عیدی و سنوات کارگران پرداخت شود، از احتمال افزایش مدت قرارداد‌های کار از ۳ماه به ۶ ماه خبر داد و گفت: احتمالا در قراردادهای جدید که به زودی منعقد می‌شود مدت قرارداد از ۳ ماه به ۶ ماه تغییر پیدا می‌کند و برخلاف قبل، از این پس فیش حقوقی به کارگران داده می‌شود.

این کارگر در ارتباط با مطالبات باقیمانده کارگران معدنجو گفت:یکی از خواسته های ما پرداخت «حق تونل» بود که به گفته ی کارفرما علی رغم اینکه دستور پرداخت صادر شده اما هنوز بخشنامه آن از سوی اداره کار صادر نشده است.

به گفته این کارگر، طی تفاهم نامه‌ای که بین مدیریت معدن و نمایندگان امضاء شده، قرار شد به محض صدور بخشنامه حق تونل به کارگران پرداخت شود.

عدم احتساب حق بیمه «تعطیل کاری» و «شب کاری» برای کارگران پیمانی یکی دیگر از خواسته‌های برجا مانده کارگران معدنجوست. کارگران می‌گویند علی رغم سابقه‌های کاری بالایی که در این معدن دارند بسیاری از حقوق صنفی که باید از آن برخوردار باشند مانند تعطیل کاری و شب کاری به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. این درحالیست که طبق ادعای مدیریت معدن تعطیل کاری و شب کاری برای همه کارگران در نظر گرفته می شود.

دلایل اعتراض کارگران چه بود

نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران بخش استخراج معدنجو در طبس از صبح  چهارشنبه ۲۶فروردین ماه، در اعتراض به شرایط سخت به وجود آمده در بخش استخراج و بی‌توجهی کارفرما نسبت به سختی کار، دست از کار کشیدند. این اعتراض صنفی که در روز پنجشنبه هم ادامه یافت سرانجام با حضور مسولین اداره کار طبس و توافقات حاصل شده بین مدیریت معدن و کارگران خاتمه یافت.

این کارگران که هنوز حقوق اسفند و عیدی و سنوات سال گذشته را به طور کامل دریافت نکرده اند، یکی از دلایل اصلی این اعتراض صنفی خود را دستور کارفرما مبنی بر افزایش متراژ استخراج زغال از ۵ متر به ۶ متر و عدم افزایش دستمزد علی رغم افزایش میزان کار اعلام کرده بودند.

کارگران معترض همچنین از عدم انعقاد قرارداد جدید با کارگران از ابتدای سال خبر داده بودند و گفته بودند، از ابتدای سال جدید تا کنون تنها یک برگه که اسامی‌شان روی آن نوشته شده بود به آنها داده‌اند که امضا کنند در حالیکه این برگه، برگهٔ رسمی انعقاد قرارداد نبوده است.  بنابراین اگر شرایط برای ادامه کار فراهم نشود و بیکار شویم هیچ حق وحقوقی به کارگران تعلق نمی‌گیرد چون اساسا قراردادی وجود ندارد. 

لازم به ذکر است، شرکت معدنجو در طبس نزدیک به ۱۲۰۰ نفر کارگر دارد که عمدتا غیربومی هستند و نزدیک به ۴۰۰ نفر از آن‌ها در بخش استخراج این معدن مشغول به کارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز