خبرگزاری کار ایران

دولت با افزایش ۱۷ درصدی مستمری کارگران بازنشسته موافقت نکرد

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۳۰۴

با وجود وعده‌ سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش ۱۷ درصدی مستمری بیمه‌شدگان بازنشسته در نهایت هیات دولت تنها با افزایش ۱۵ درصدی مستمری‌ها موافقت کرد.

در حالیکه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ، از افزایش ۱۷ درصدی مستمری حداقل‌بگیران در صورت موافقت دولت خبر داده بود، بعد از ظهر امروز به نقل از سخنگوی دولت اعلام شده  مستمری بازنشستگان در سال ۹۴ به میزان ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

این خبر در حالی از سوی محمد باقرنوبخت معاون اول رییس جمهور بیان شده که پیش از این نیز "عبدالرحمان تاج الدینی" معاون حقوقی سازمان تامین اجتماعی از احتمال توافق بر افزایش ۱۷ درصدی مستمری بازنشستگان در سال ۹۴ خبر داده بود. 

وی که بیستم فروردین ماه در گردهمایی دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور سخن می‌گفت، از افزایش ۱۷ درصدی مستمری بازنشستگان در سال ۹۴ و افزایش در سایر سطوح مستمری خبر داده بود. وعده‌ای که با مصوبهٔ امروز هیئت دولت عملی نشد. 

در همین حال دبیر خانه کارگر قزوین، ضمن انتقاد شدید از رویکرد دولت به افزایش مستمری بازنشستگان گفت: افزایش حداقلی مزد با رقم ۱۵ درصد به هیچ وجه برای جامعهٔ بزرگ بازنشستگی کشور قابل قبول نیست. آنهم در شرایطی که بازنشستگان هیچ حقوق و مزایای دیگر جز همین حقوق ثابت ندارند. 

کریمی گفت: پیش از این قرار بود که مطابق با افزایش ۱۷درصدی حقوق شاغلین، مستمری بازنشستگان هم حداقل به ۱۷ درصد افزایش یابد و ما بار‌ها از وزیر کار خواستار افزایش ۱۷درصدی شده بودیم اما علی رغم درخواست‌هایی که داشتیم و پیگیری‌هایی که انجام دادیم امروز می‌شنویم که دولت به جای اینکه به میزان مستمری اضافه کند‌‌ همان افزایش ۱۷درصدی را هم به دو دردص پایین‌تر تقلیل می‌دهد. 

وی به تبعیض‌های ایجاد شده بین افزایش مستمری کارکنان دولت و بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: دولت میزان حقوق کارمندان را ۱۴ درصد افزایش می‌دهد و قبل از سال جدید هم آن را اعلام می‌کند، تازه این در شرایطی است که افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان معادل ۲۰ درصد است چون آن‌ها از مزایای جانبی هم برخوردارند اما در مورد بازنشستگان که هیچگونه حقوق و مزایای دیگری به جز همین حقوق ثابت ندارد تعلل می‌کند و در ‌‌نهایت هم چنین رقم حداقلی را برای افزایش میزان مستمری اعلام می‌کند که این به هیچ وجه منصفانه نیست. 

وی ضعف عملکرد کانون عالی بازنشستگان را یکی از دلایل ادامه یافتن این تبعیض‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه کانون عالی بازنشستگان در این خصوص درست عمل نکرده است. چرا باید حقوق کارکنان دولت یک یا دو ماه قبل از آغاز سال نو اعلام شود ولی مستمری بازنشستگان را یک ماه بعد از شروع سال جدید اعلام می‌کنند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین تصریح کرد: خواسته کارگران افزایش ۱۷درصدی حقوق بازنشستگی مطابق با شاغلین است. اگر هم که مبنا را روی ۱۴درصد افزایش حقوق کارکنان دولت گرفته‌اند، بهتر است میانگین حقوقی آن‌ها را با سایر مزایایی که دارند در کنار میزان مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی قرار دهند تا روشن شود میزان مستمری دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی بدون مزایای جانبی اندک است. 

کریمی در پایان ضمن بیان این مطلب که «طبق شنیده‌ها قرار بود افزایش در سایر سطوح برای مستمری بگیران داشته باشیم»، گفت: حالا که روی رقم ۱۵ درصد میزان مستمری را تصویب کرده‌اند حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که میزان مزایای جانبی مثل بن کارگری و مسکن و حق اولاد را مثل شاغلین افزایش دهد تا این افزایش حداقلی ۱۵ درصدی تا حدی بسیار کمی جبران شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز